Сдружение „Гражданска инициатива за обществен и релсов транспорт“ – Прессъобщение

site.btaГражданска инициатива за обществен и релсов транспорт обжалва заповедта за демонтаж на околовръстната железница в София по бул. Вардар

Гражданска инициатива за обществен и релсов транспорт обжалва заповедта за демонтаж на околовръстната железница в София по бул. Вардар
Гражданска инициатива за обществен и релсов транспорт обжалва заповедта за демонтаж на околовръстната железница в София по бул. Вардар

Граждани обжалваха заповедта на ръководството на ДП НКЖИ за демонтаж на последния запазен участък от Околовръстната железница на София по между пазара "Красна поляна" и гара "Захарна фабрика" по бул. "Вардар".

Образувано е дело в Административен съд – София град.

Те настояват демонтажът, който започна в събота 15-ти юни, да бъде незабавно преустановен до окончателното съдебно решение.

Георги Статков от инициативата споделя: „Според нас е изключително скандален този демонтаж на резервното трасе към ТЕЦ „Земляне“. Напомняме, че през 2009 г. именно по тази линия бе доставен мазут до централата по време на газовата криза. Твърдим, че този демонтаж застрашава националната сигурност на страната и топлоподаването към хиляди домакинства. Обръщаме внимание, че по време на кризата ежедневно са доставяни по 12 влакови цистерни с 1 товарен влак. Ако се използва автомобилен транспорт, това биха били 24 тежкотоварни камиона дневно. Те биха затруднили и без това сложният достъп до ул. Костенец, ул. Житница и бул. Никола Мушанов. В самата централа също пространството е ограничено (тя е оптимизирана за достъп с жп транспорт и според нас, това на практика би блокирало подстъпите до нея. Напомняме, че всички топлоелектрически централи на територията на Столична община (ТЕЦ София, ТЕЦ Изток и до скоро ТЕЦ Земляне, имат железопътни клонове и това не е никак случайно! Тази военно временна алтернатива не бива да бъде унищожавана, особено в настоящата напрегната международна ситуация. Отделно от това – не виждаме логика в изваждането на жп релсите. Ако управниците ни са толкова недалновидни, вместо да дават стотици хиляди левове за демонтаж, просто могат да я засипят и да оставят на бъдещите поколения да решат въпроса, а сега трасето да се използва, както иска управата на Столична община – за велоалея.“

Припомняме, че близо 2/3 от терените на Околовръстната железница на територията на целия град все още е държавна собственост и не е застроена. По нейното трасе се предвижда изграждане на т.нар. "Зелен ринг", заменящ релсовия път с вело алеи.

И още едно припомняне - линията се изгражда в периода 1912 - 1942 г. Именно тогава се взима официално решение за започване на пътническо движение, което така и не започва, поради започналите бомбардировки над София. 

След 1944 г. тази линия е постепенно демонтирана и не е била обследвана от институциите за възможността да се ползва като истинска градска железница. 

Отговорът "не може, защото не може" звучи като ехо вече 80 години! 

Няма отговор и на въпроса - не може ли вело инфраструктурата да съществува заедно, а не вместо релсовия път! Според концепцията за Зелен ринг – повече от 300 000 души живеят в непосредствена близост до трасето. В тази връзка от гражданската инициатива питат – как се открива потенциал за вело трасе по този маршрут, но няма търсене за висококапацитетна транспортна система, която да осигури огромен брой връзки с различни видове транспорт, включително с метро и възможност за достигане на различни части на града, без непременното преминаване през неговия център. Ако добавим и поне още толкова хора, които ежедневно пътуват до София от цялата софийска област, за да работят, тази линия се превръща в изключително голяма неизползвана възможност за столицата.

През годините инициативата за възстановяване на Околовръстната железница на София като модерна висококапацитетна транспортна система под формата на метро линия/скоростен трамвай или лека железница среща подкрепата на значителен брой от общините около столицата, както и на редица експерти. Но за съжаление община и държава остават не просто глухи за тези идеи, а активно и без значение от политическата власт, методично продължават с ликвидирането на тази възможност и за бъдещите поколения.

Примери за подобни кръгови транспортни системи има в Берлин и Виена (S-Bahn), Лондон (Overgraound). 

В Париж от друга страна още от 2006 г. тяхната държавна железница SNCF и местната община сключват споразумение, според което, заради значителното биоразнообразие на флора и фауна, която се развила по тяхната неизползвана от десетилетие кръгова железница Petite Ceinture, трасетата ще бъдат запазени в настоящия им вид – без демонтиране на линии и без асфалтиране и по-специални настилки. От тогава до днес все повече участъци се отварят с цел посещения и разходки, но не се изграждат специални велоалеи (каквито се предвиждат в София) и е забранено разхождането на кучета. Същевременно железницата си запазва правото да отвори трасетата за влаково движение, ако и когато прецени това за необходимо.

Поради тази причина настояваме трасетата на Околовръстната железница да се запазят държавна собственост и да се дадат само за стопанисване от Столична община. А НКЖИ да може по всяко време да ги отвори за движение, ако и когато има подобна необходимост и желание.

ГИ за обществен транспорт се бори за съхраняване на Околовръстната железница и събиране на нейната история от създаването си през 2011 г. Гражданите са водили множество съдебни дела, които обаче не са били разглеждани по същество от съда, който не е признавал до този момент правен интерес на сдружението и гражданите. Заповедите за демонтаж на линията и решенията на Министерски съвет за предоставяне на терени на Околовръстната железница на Столична община също са обжалвани.

news.modal.header

news.modal.text

Към 14:16 на 07.08.2024 Новините от днес

Тази интернет страница използва бисквитки (cookies). Като приемете бисквитките, можете да се възползвате от оптималното поведение на интернет страницата.

Приемане Повече информация