site.btaЦентрална избирателна комисия – Решение № 3547-НС
Р Е Ш Е Н И Е
№ 3547-НС
София, 27 август 2024 г.
ОТНОСНО: откриване на състезателна процедура с договаряне за възлагане на обществена поръчка с предмет: „Дейности по осигуряване на машинното гласуване в изборите за народни представители на 27 октомври 2024 г., съгласно техническите спецификации и условията на договорите, с две обособени позиции:
Обособена позиция № 1: Профилактика/диагностика (тестване на СУЕМГ и на вградените в нея периферии – принтер и четец на смарт карти), подготовка, инсталиране на операционна система и приложния софтуер, параметризиране и окомплектоване на СУЕМГ, техническо обслужване на СУЕМГ в предизборния и изборния ден по места/съответната избирателна секция и осигуряване на Център за поддръжка при възникнали проблеми със СУЕМГ в изборите за народни представители
Обособена позиция № 2: Транспорт на СУЕМГ до избирателните секции в страната и логистично осигуряване на СУЕМГ в предизборния и следизборния ден в изборите за народни представители“
Съгласно чл. 57, ал. 1, т. 1 от Изборния кодекс (ИК) Централната избирателна комисия осъществява дейностите и упражнява контрол по прилагането на кодекса и свързаните с него нормативни актове - има обща компетентност за всички дейности и контрол на изборния процес. Гласуването с бюлетини от машинно гласуване се осъществява чрез специализирани устройства за гласуване (машини) в избирателна секция, съгласно чл. 212, ал. 1 ИК. Тези машини следва да отговарят на изискванията за сигурност и надеждност, посочени в Кодекса за добри изборни практики, приет от Комисията за демокрация чрез право към Съвета на Европа, като тези изисквания се съдържат в разпоредбата на чл. 213, ал. 2 ИК. Централната избирателна комисия определя техническите изисквания към апаратната и програмната част на техническите устройства за машинно гласуване в чл. 213, ал. 3 ИК.
В чл. 57, ал. 1, т. 29 ИК е предвидено, че комисията определя условията и реда за машинното гласуване, а чл. 214, ал. 2 (изм. – ДВ, бр. 104 от 2022 г.) възлага на Централната избирателна комисия да организира, ръководи и контролира реда за провеждане на машинното гласуване.
Съгласно чл. 213, ал. 1 ИК, машинното гласуване се осъществява с електронни средства, отговарящи на специално установените в ал. 2 от същия текст множество изисквания към проектирането, осъществяването и поддържането на електронната система, като именно ЦИК (според изричното правило на чл. 213, ал. 3 ИК) определя техническите изисквания към апаратната и програмна част на електронната система и дава задължителни указания на изпълнителите на техническото и програмното й осигуряване. На всеки един избирател трябва да бъде осигурено правото съгласно неговата воля и дадената му от законодателя, съгласно чл. 206, ал. 1 ИК, възможност за избор на способа за гласуване (с хартиена бюлетина или с бюлетина от машинно гласуване).
Дейностите по техническо и логистично осигуряване на машинното гласуване са от съществено значение за възможността на избирателите да упражнят своето всеобщо, равно и пряко избирателно право и да им бъде осигурено правото свободно да изразят волята си като избирателите. Услугите по техническото осигуряване, за да се гарантира и осигури произвеждане на изборите за народни представители и чрез гласуване със специализирани устройства за електронно машинно гласуване (СУЕМГ) в изборния ден обхващат множество специфични технически процеси. Необходимо е да бъдат извършени множество специфични дейности, в това число: да се параметризират електронните бюлетини за всеки изборен район, да се инсталира в СУЕМГ удостовереният от компетентните органи по реда на чл. 213а ИК софтуер за гласуване със съответните параметри за всяка избирателна секция. Съгласно чл. 213а ИК се извършва задължително удостоверяване на съответните технически устройства за машинно гласуване с изискванията на чл. 213, ал. 3 ИК в срок от 20 работни дни (по см. на чл. 213а, ал. 4 ИК), считано от датата на предоставянето от ЦИК на техническите устройства за машинно гласуване (ТУМГ). Удостоверяването по чл. 213а ИК се извършва преди окончателното инсталиране на всички машини за гласуване за конкретния вид избор от съответния избран изпълнител в резултат на проведената обществена поръчка.
Срокът по чл. 213а, ал. 4 ИК е единственият в кодекса, определен в работни дни, който не кореспондира с останалите срокове в изборния процес, които са в календарни дни. Този срок съответства на почти цял календарен месец и за да бъде спазен, означава удостоверяването на съответствието по реда на чл. 213а ИК да приключи в навечерието на изборния ден, което е практически невъзможно, а и недопустимо, тъй като ще препятства провеждането на машинното гласуване. Обективно е невъзможно устройствата (машините) и софтуера за гласуване да се подготвят за удостоверяване, преди да са приключили дейностите по регистрация на партии и коалиции и промени в състава или наименованието им, регистрация на инициативни комитети, заличаване на регистрация, регистрация на кандидатски листи в съответните Районни избирателни комисии за всеки изборен район по смисъла на чл. 249, ал. 1 ИК, определяне чрез жребий на поредните номера на партиите и коалициите в бюлетината за гласуване в изборите за народни представители и т.н. Тези дейности се извършват между 45 и 27 дни преди изборния ден – срокове, определени в изборното законодателство. От друга страна, следва да се има предвид, че броят на избирателните секции, в които ще се проведе машинно гласуване по см. на чл. 212 ИК в изборите за народни представители не може да бъде определен към момента на обявяване на обществената поръчка, вкл. избирателните секции извън страната, тъй като тяхното образуване е в зависимост от други обстоятелства, които настъпват в по-късен период, съобразно ИК. Неясен към този момент е и точният брой на СУЕМГ, с които ще се проведе машинното гласуване в съответните избирателни секции в страната и извън страната, разстоянията до секциите, до които ще се транспортират СУЕМГ, за да бъдат осигурени и подготвени за гласуване в изборния ден.
Всичко посочено по-горе са аргументи за невъзможността за определяне на точни параметри в техническите спецификации, включително и сроковете за извършване на дейностите посочени в тях, които аргументи ЦИК намира за основателни, тъй като са подкрепени и със законовите разпоредби на ИК, за да се приеме, че обществената поръчка не може да бъде възложена, без да се провеждат преговори, в които да се договорят и уточняват невъзможните за определяне към момента на приемане на решението за откриване на обществената поръчка параметри (конкретизирането на участниците в изборите и техните кандидатски листи след приключване на регистрацията, определянето на секциите за гласуване в страната и извън страната, определянето на поредните номера в бюлетината за гласуване и др. се извършва в срокове между 45 и 27 дни преди изборния ден, т.е. след като ЦИК е взела решение за откриване на процедура по ЗОП за избор за изпълнител на дейностите свързани с осигуряване и провеждане на машинното гласуване).
Централната избирателна комисия като анализира в съвкупност всички технически процеси и дейности, вземайки предвид и мерките за сигурност, с които трябва да са обезпечени подготовката и провеждането на машинното гласуване приема за обосновано, че обществената поръчка за избор на изпълнител на дейностите свързани с осигуряване и провеждане на машинното гласуване е необходимо да бъде възложена по отношение на всички дейности в цялост, за да бъдат осигурени и подготвени СУЕМГ за изборите за народни представители на 27 октомври 2024 г. респ. с инсталиране на операционна система и приложния софтуер, параметризиране на електронни бюлетини и окомплектоване на тези СУЕМГ за провеждане на машинното гласуване в изборите за народни представители на 27 октомври 2024 г.
Комисията е съобразила, че обществената поръчка не може да бъде възложена без предварително договаряне поради особени рискове или обстоятелства, свързани с нейния характер, сложност, сигурност, правни и финансови въпроси (към настоящия момент не е взето решение на Министерския съвет за определяне на разходите за изборите за народни представители на 27 октомври 2024 г. по чл. 18, ал. 2 ИК), както и че техническите спецификации не могат да бъдат определени с изчерпателна точност относно техническите изисквания и срокове по изпълнението на съответните дейности.
Централната избирателна комисия намира, че възлагането на дейностите по осигуряване на машинното гласуване чрез провеждане на процедура за възлагане на обществена поръчка следва да се проведе съобразно разпоредбата на § 3, ал. 1 от ДР на ИК, която се прилага и по отношение на машините за гласуване, които следва да се разглеждат неразделно от техническите и логистични дейности, необходими за тяхното функциониране, с цел провеждане на машинното гласуване. Дейностите за обезпечаване на изборния процес се реализират винаги в условията на спешност, поради което ЦИК намира, че процедурите за възлагане на тези дейности имат белезите на „ускорените“ процедури по смисъла на ЗОП. Именно поради спешността и неотложността при организация на избори особено при предсрочни такива, както и законодателят е предвидил и по аргументи изложени по-горе се налага съкращаване на сроковете в провеждането на обществената поръчка.
С цел осигуряване на ефективност при разходване на публичните средства и спазване принципите на ЗОП за свободна конкуренция и равнопоставеност на участниците в обществената поръчка, Централната избирателна комисия приема предмета на поръчката да бъде разделен на обособени позиции. Поради изложеното дейностите по техническо осигуряване на машинното гласуване не могат да бъдат разделяни на отделни обществени поръчки предвид взаимната свързаност и последователност, които дейности следва да се извършат, за да се гарантира успешното провеждане на машинно гласуване в изборите на 27 октомври 2024 г.
Централната избирателна комисия трябва да изпълни задълженията си като орган за управление на изборите и да организира е проведе предсрочните избори за народни представители на 27 октомври 2024 г. при спазване на нормативните изисквания за осигуряване на машинното гласуване със СУЕМГ в над 9 000 избирателни секции в страната и извън нея, които ще бъдат определени при изпълнението на посочените в ИК условия в последващ етап, обвързани с настъпване на определени обстоятелства в конкретни срокове.
Целият процес във връзка с осигуряване на дейностите за машинното гласуване, чрез откриване на обществена поръчка по ЗОП, респ. избор на изпълнител е съобразен с § 3, ал. 1 ДР от ИК, съгласно който разпоредбите на ЗОП относно сроковете за провеждане на процедурите не се прилагат включително по отношение на машините за машинно гласуване.
Предвид изложеното и на основание чл. 57, ал. 1, т. 1 и т. 29 във вр. с чл. 46, ал. 1 във вр. с чл. 247, ал. 1, чл. 18, ал. 1, чл. 212, чл. 213а във вр. с чл. 213, ал. 3 ИК, § 3, ал. 1 ДР на ИК и чл. 73, ал. 2, т. 1, буква „в“ и буква „г“, чл. 18, ал. 1, т. 3 и чл. 76 от ЗОП, Централната избирателна комисия
Р Е Ш И :
1. ОТКРИВА състезателна процедура с договаряне за възлагане на обществена поръчка с предмет: „Дейности по осигуряване на машинното гласуване в изборите за народни представители на 27 октомври 2024 г., съгласно техническите спецификации и условията на договорите, с две обособени позиции:
Обособена позиция № 1: Профилактика/диагностика (тестване на СУЕМГ и на вградените в нея периферии – принтер и четец на смарт карти), подготовка, инсталиране на операционна система и приложния софтуер, параметризиране и окомплектоване на СУЕМГ, техническо обслужване на СУЕМГ в предизборния и изборния ден по места/съответната избирателна секция и осигуряване на Център за поддръжка при възникнали проблеми със СУЕМГ в изборите за народни представители.
Обособена позиция № 2: Транспорт на СУЕМГ до избирателните секции в страната и логистично осигуряване на СУЕМГ в предизборния и следизборния ден в изборите за народни представители.“
2. Техническите спецификации по обособени позиции са, както следва:
- по обособена позиция № 1 – Приложение № 1;
- по обособена позиция № 2 – Приложение № 2.
3. ОДОБРЯВА документация и обявление за откриване на процедурата.
4. Прогнозната стойност на обществената поръчка е в размер на 7 457 460,00 лв. (седем милиона четиристотин петдесет и седем хиляди четиристотин и шестдесет лева) без включен ДДС или в размер на 8 948 952,00 лв. (осем милиона деветстотин четиридесет и осем хиляди деветстотин петдесет и два лева) с вкл. ДДС., включваща:
Прогнозна стойност по обособена позиция № 1 в размер на 6 673 460,00 лв. (шест милиона шестстотин седемдесет и три хиляди четиристотин и шестдесет лева) без включен ДДС или в размер на 8 008 152,00 лв. (осем милиона осем хиляди сто петдесет и два лева) с вкл. ДДС.
Прогнозна стойност по обособена позиция № 2 в размер на 784 000,00 лв. (седемстотин осемдесет и четири хиляди лева) без включен ДДС или в размер на 940 800,00 лв. (деветстотин и четиридесет хиляди осемстотин лева) с вкл. ДДС.
5. При сключване от Централната избирателна комисия на договор в съответствие с предмета на обществената поръчка за всяка от обособените позиции необходимите за целта средства се осигуряват по реда на чл. 109, ал. 3 от Закона за публичните финанси и чл.18, ал. 2 от Изборния кодекс. Договорите ще се сключат под условие в съответствие с чл. 114 от ЗОП, тъй като към момента на обявяване на процедурата няма осигурено финансиране.
6. Гаранция за изпълнение за всяка от обособените позиции.
6.1. Гаранцията, обезпечаваща изпълнението на договора, се представя от поканения участник при подписване на договора при осигуряване на финансиране до този момент или след уведомяване на изпълнителя от възложителя за осигуряване на финансиране по договора в размер на 5% (пет на сто) от стойността на договора без ДДС.
6.2. Гаранцията се предоставя в една от следните форми:
а) парична сума по сметка на Централната избирателна комисия: Българска народна банка, IBAN: BG85BNBG96613300107003, BIC: BNBGBGSD;
б) банкова гаранция;
в) застраховка, която обезпечава изпълнението чрез покритие на отговорността на изпълнителя.
Текстът на банковата гаранция и застраховката се съгласува с възложителя.
6.3. Гаранцията под формата на парична сума или банкова гаранция може да се предостави от името на изпълнителя за сметка на трето лице – гарант.
6.4. В случай че се представя банкова гаранция или застраховка, същата следва да е със срок на валидност 60 (шестдесет) дни след приключване на договора и приемане на работата.
6.5. При представяне на гаранцията изрично се посочва предметът на обществената поръчка, за която се внася/представя гаранцията за изпълнение.
6.6. Поканеният участник избира сам формата на гаранцията за изпълнение.
6.7. Условията и сроковете за задържане или освобождаване на гаранцията за изпълнение се уреждат в договора за обществена поръчка.
7. Критерий за възлагане:
- за обособена позиция № 1 е по чл. 70, ал. 2, т. 3 ЗОП „Оптимално съотношение качество/цена“;
- за обособена позиция № 2 е по чл. 70, ал. 2, т. 1 ЗОП „Най-ниска цена“.
8. Определя за отговорни длъжностни лица Рени Кирилова – главен юрисконсулт и Елена Хайдушка – старши юрисконсулт в звено „Правна дейност” в Дирекция „Администрация“ на Централната избирателна комисия.
Възлага на отговорните длъжностни лица:
- да създадат обществената поръчка в Централизираната автоматизирана информационна система „Електронни обществени поръчки“;
- да осъществяват съобразно компетентността си дейностите, свързани с провеждането на обществената поръчка.
ПРЕДСЕДАТЕЛ:
Камелия Нейкова
СЕКРЕТАР:
Севинч Солакова
ЕВ/МР
news.modal.header
news.modal.text