site.btaСметната палата започна одит на контрола по пътищата, осъществяван от МВР и Фонда за пътна безопасност


Сметната палата стартира одит на ефективността на контрола, осъществяван от органите на МВР, и приноса на Фонда за безопасност на движението за повишаване на пътната безопасност.
Основна причина за одита, заложен в одитната програма на Сметната палата за 2025 г., е придобиващата все по-застрашителни размери т. нар. „война по пътищата“ у нас, резултат от множество фактори и недостатъчен контрол, и като следствие - огромен брой загинали и ранени при пътнотранспортни произшествия. По данни на МВР през 2024 г. на територията на страната са настъпили 7173 тежки пътно-транспортни произшествия (ТПТП), при които са загинали 478 и са ранени 9054 участници в движението по пътищата, от които 1888 тежко, а 7166 леко. Спрямо 2023 г. тежките пътни произшествия през 2024 г. са повече със 180. Само до месец април 2025 г. на територията на страната са настъпили 1715 тежки пътно-транспортни произшествия, при които са загинали 112 и са ранени 2147 участници в движението по пътищата.
Втората съществена посока на проверката е как се харчат парите от Фонда за безопасност на движението, чиято дейност е обект на обществено и медийно внимание заради липса на публичност и прозрачност при изразходването на средствата в него.
Във фонда за безопасност на движението, управляван от министъра на вътрешните работи, постъпват средствата от глоби за нарушения, установени с технически средства и системи, както и средства от дарения и други приходи. Средствата от фонда трябва да се разходват за дейности по контрола на движението по пътищата и подобряване на пътната безопасност. Министърът на финансите по предложение на министъра на вътрешните работи одобрява по Закона за публичните финанси допълнителни разходи по бюджета на МВР за разходи на Фонда до размера на постъпилите във фонда приходи от глоби. Превишението в края на годината на приходите над разходите по Фонда се предоставя за ползване за същите цели през следващата бюджетна година.
За период от три години – от 2021 г. до края на ноември 2024 г., във Фонда са събрани над 350 млн. лв., стана известно през януари от отговор на служебния министър на вътрешните работи Атанас Илков тогава в Народното събрание.
Одитът ще обхване анализ и оценка през периода от началото на 2021 г. до 30.06.2025 г. на:
- ефективността на контрола на безопасността на движение по пътищата от компетентните органи, в т. ч. събираемостта на наложените глоби и санкции във връзка с установени нарушения по Закона за движение по пътищата и инвестирането на събрания финансов ресурс в подходящи дейности за подобряване на безопасността на движението по пътищата;
- администрирането и управлението на средствата по Фонда за безопасност на движението.
Одитът ще приключи с констатации, оценки и изводи, но и с препоръки, в рамките на които може да има и такива за иницииране на законодателни промени. Очаква се той да приключи до края на годината.
България е приела през 2020 г. Национална стратегия за безопасност на движението по пътищата, като целите й са свързани с 12 цели на Световната здравна организация и рамковата политика на Европейския съюз в областта на безопасното движение по пътищата.
Дългосрочната визия на ЕС към 2050 г. е за нула загинали, а междинните цели към 2030 г - за намаляване на смъртните случаи и тежките наранявания с 50%. Европейската комисия е съставила списък с 8 ключови показатели за ефективност на политиката по безопасност на движението по пътищата: 1.Скорост 2.Предпазни колани 3.Предпазни средства 4.Алкохол 5.Разсейване на водачите поради използване на мобилни електронни устройства 6.Безопасност на превозните средства 7.Безопасност на инфраструктурата 8.Спешна медицинска помощ.
Потвърждение
Моля потвърдете купуването на избраната новина