МУЗИКАУТОР – Прессъобщение

site.btaМУЗИКАУТОР: Музиката vs машините – нелоялна конкуренция и масово плагиатство са двете нарастващи притеснения на творците в епохата на изкуствения интелект (ИИ)

МУЗИКАУТОР: Музиката vs машините – нелоялна конкуренция и масово плагиатство са двете нарастващи притеснения на творците в епохата на изкуствения интелект (ИИ)
МУЗИКАУТОР: Музиката vs машините – нелоялна конкуренция и масово плагиатство са двете нарастващи притеснения на творците в епохата на изкуствения интелект (ИИ)
Снимка: МУЗИКАУТОР

Финландско проучване показва тревожен срив в доверието към Изкуствения Интелект (ИИ) и защитата на авторските права

Изкуственият интелект (ИИ) вече не е просто източник на вдъхновение – той е конкуренция. Това показва новото изследване на финландската организация за колективно управление на авторски права Teosto за ефекта на ИИ върху творческите индустрии.

Проучването от 2025 г. е продължение на предишно проучване, проведено през 2023 г. Резултатите са сравнени (където е приложимо) със съответното проучване на Teosto през 2023 г. и с проучването за изкуствен интелект и музика от международното германско дружество за авторско право GEMA и френското La Sacem в края на 2023 г. (вижте www.gema.de/AI-study ).

Самата анкета е проведена през декември 2024 г. – януари 2025 г., като в него са участвали 1108 респонденти, членове на финландското дружество за колективно управление на права.

Целта е да се изследва нагласите, опита и възгледите на финландците, работещи в музикалната индустрия, относно използването на ИИ в музиката. В същото време да се идентифицират възможностите и заплахите, свързани с използването на изкуствен интелект.

88% от анкетираните се страхуват от несправедливо разпределение на приходите, 87% – от нелоялна конкуренция, а 85% – от музикално плагиатство. Особено критични са младите професионалисти под 35 години, където цели 75% имат негативно отношение към използването на алгоритми за създаване на ново музикално съдържание.

И макар че почти половината от участниците във Финландия вече са използвали изкуствен интелект в творчеството си – за писане на текстове, създаване на мелодии или обработка на звук – нагласите стават все по-предпазливи. Възможности има, но само при ясни правила, казват професионалистите.

93% от участниците в проучването искат законодателните органи и политиците да обърнат повече внимание на предизвикателствата на ИИ и авторските права, като се определят в нормативни актове правилата за използването на ИИ. 94% от анкетираните смятат, че трябва да се иска разрешение от притежателите на авторски права, когато техните произведения се използват за обучаване на алгоритмите на ИИ.

Почти толкова много също вярват, че ИИ услугите трябва да плащат справедливо възнаграждение на авторите, когато използват музика, създадена от хора. От компаниите за изкуствен интелект също се изисква да бъдат прозрачни в своите операции и да докладват точно за използването на материали, подобно на други ползватели, които плащат лицензни такси за използване на музика и други видове авторско съдържание.

Изследването е публикувано и разпространено от Международната конфедерация на авторите и композиторите (CISAC), на която е член и българското сдружение композитори, автори и музикални издатели за колективно управление на авторски права МУЗИКАУТОР. CISAC има над 225 организации по света и представлява над 54 милиона творци от цял свят. Проучването на Teosto е част от по-широка инициатива в рамките на CISAC. Според CISAC, до 24% от доходите на създателите на музика са изложени на риск до 2028 г., ако липсват регулации на международно и национално ниво.

България ще бъде в центъра на този дебат, след като МУЗИКАУТОР ще бъде домакин на годишното Общо събрание на CISAC, където темата за изкуствения интелект (ИИ) ще бъде във фокуса на глобалната музикална общност. Очакват се над 300 делегати от 116 страни да посетят столицата ни между 26 до 30 май тази година.

В рамките на Общо събрание на CISAC ще се проведат поредица от срещи между висшестоящи държавни лица и представители на управленските органи на Международната конфедерация на авторите и композиторите. Очаква се в София да пристигне президентът на конфедерацията, шведският композитор и съосновател на ABBA Бьорн Улвеус, който заема президентската позиция от 2019 и е дългогодишен неуморен защитник на правата на авторите.

Друг високопоставен представител на CISAC, който ще  е генералният директор на конфедерацията Гади Орон – юрист, обявен за един от водещите адвокати във Франция в класацията „Legal 500“, преподавател по авторско право в творчески индустрии в Queen Mary, Лондонски университет, а през 2019 г. е номиниран от Variety Magazine като един от 26-те най-силни играчи в международната музикална индустрия. Орон е представлявал творческия сектор пред правителства, законодатели и международни органи и има голям международен опит в подобряването на средата в творческите индустрии.

 

 

news.modal.header

news.modal.text

Към 00:03 на 26.03.2025 Новините от днес

Тази интернет страница използва бисквитки (cookies). Като приемете бисквитките, можете да се възползвате от оптималното поведение на интернет страницата.

Приемане Повече информация