site.btaЛипсата на умения за разпознаване на дезинформация води до погрешни решения и намалява конкурентоспособността в бизнеса и науката, смятат експерти по проекта „Интелект срещу зависимости“ на „Сдружение Азбукари“


Гимназиалното образование е мощен инструмент в борбата със зависимостите, дезинформацията и техните последици. Този акцент бе поставен в обучението на младежи по проект „Интелект срещу зависимости“, проведено в СУ „Владимир Комаров“ в гр. Велико Търново. Учениците научиха повече за „информационната война“, начините, по които дезинформацията подкопава демокрацията, и механизмите на манипулация в обществото. В динамично развиващата се информационна среда е от съществено значение младите хора да усвояват умения за проверка на достоверността на информацията, анализ на различни източници и разпознаване на манипулативни техники. Представени бяха конкретни примери от медийната среда и практически насоки за разпознаване на фалшиви новини. Директорът на гимназията г-н Янаки Лазаров отбеляза значението на обучението. Той пожела успех на инициативата и подчерта важността на критичното мислене като ключово умение за бъдещето.
Проектът „Интелект срещу зависимости“ има важната цел да се справи с нарастващите проблеми на зависимостите сред младите хора в България. Включването в обучителната програма на темата за дезинформацията и рисковете при работа с дигиталните технологии показва разширеното разбиране за зависимостите – не само като физическа и психологическа привързаност, но и като информационна зависимост от манипулативни източници. Проектът е финансиран от Национална програма за изпълнение на младежки дейности по чл. 10а от Закона за хазарта (2023-2025).
Обучението „Интелект срещу зависимости“ включва темите: • Рисково поведение и зависимости, свързани с употребата на наркотични вещества, алкохол, тютюнопушене, хазарт и дигитални технологии. • Екологично образование и здравословен начин на живот, включващо физическа активност, отговорно отношение към природата и балансирано хранене. • Медийна грамотност и дигитална сигурност, със специален акцент върху събирането, обработката и анализа на информация, разпознаването на фалшиви новини, безопасното поведение в интернет и критичното мислене.
Дезинформацията се отразява не само на индивидуалното мислене, но и на цялостната икономическа и социална среда. Липсата на подготовка за отсяване на фалшивите новини не само изкривява обществените възприятия, но и оказва пряко влияние върху качеството на бъдещите кадри за бизнеса, науката, технологиите и други ключови отрасли. Недостатъчната медийна и информационна грамотност води до грешни анализи, неправилни решения, неподходящи стратегии и вземане на решения на базата на манипулативна информация. В дългосрочен план това намалява конкурентоспособността на компаниите и институциите, ограничава иновациите и затруднява устойчивото развитие.
Борбата с дезинформацията изисква интегриран подход, който комбинира образователни инициативи, практически упражнения и иновативни методи на обучение. Чрез целенасочени образователни политики и педагогически подходи младите хора могат да изградят умения за разпознаване на фалшиви новини, което ще ги направи по-устойчиви на манипулации. Образователната система трябва да постави акцент върху развитието на критично мислене, което ще помогне на младите хора да формират информирани мнения и да избягват капаните на дезинформацията. В този контекст образованието се превръща в ключов инструмент за справяне с предизвикателствата на информационната епоха.
Информация за проекта
Проектът „Интелект срещу зависимости“ на „Сдружение Азбукари“ е с рег. № НПИМД-059-КО2-2024 и договор 25-00-17/16.09.2024 г. Проектът се финансира от Национална програма за изпълнение на младежки дейности по чл. 10а от Закона за хазарта (2023-2025).
СУ „Владимир Комаров“ в гр. Велико Търново
Историята на СУ "Владимир Комаров" е вдъхновяваща и показва как просветното дело на България се е развивало през годините. Училището започва своя път през 1850 година в с. Чолакова махала, когато будни хора изграждат килийно училище, което да служи за духовен и просветен център за местните жители. След повече от сто години, през 1975 година, под ръководството на госпожа Валентина Комарова започва изграждането на новата училищна сграда, която отваря врати на 15.09.1979 година. Това е училище с модерни условия за обучение, което включва 24 класни стаи, кабинети, учебни работилници, кинозала, библиотека, физкултурен салон и други съвременни учебни пространства. Тази история е пример за отдаденост и развитие на образованието в България.
В допълнение
Избиране на снимки
Моля потвърдете избраните снимки. Това действие не е свързано с плащане. Ако продължите, избраните снимки ще бъдат извадени от баланса на вашите активни абонаментни пакети.
Изтегляне на снимки
Моля потвърдете изтеглянето на избраните снимката/ите
news.modal.header
news.modal.text