site.btaБългарски хелзинкски комитет: Натискът над Конституционния съд от Прокуратурата на Република България е безпрецедентен скандал


Българският хелзинкски комитет (БХК) остро осъжда безпрецедентното превишаване на власт и натиск от страна на прокуратурата спрямо Конституционния съд на Република България във връзка с конституционното дело за касиране на изборите за 51-о Народно събрание.
Вечерта на 10-и март от изявление на председателката на съда по Българската национална телевизия стана ясно, че част от материалите по делото са били изискани от Софийската градска прокуратура и служителите на Информационно обслужване са ги предали на държавното обвинение без да е имало разпореждане и дори разрешение от Конституционния съд.
На 11 март Виолета Марчева, прокурор при Софийска градска прокуратура, е поискала от Конституционния съд да представи на прокуратурата материалите и мотивите си за образуването на конст. д. № 33/2024 г., а също и мотивите, на база на които са избрани експертите по делото – искане, на което Конституционният съд категорично отказва.
С действията си прокуратурата саботира конституционно дело за установяване на изборни нарушения. Докато материали се намират в прокуратурата, то обективно не би могло да приключи с окончателен акт на Конституционния съд. Това е безпрецедентен скандал.
Съгласно чл. 66 от Конституцията, процесът по обявяване на изборни нарушения се води от Конституционния съд, не от прокуратурата. Член 149, ал. 2 от Конституцията категорично забранява със закон да се отнемат правомощия на Конституционния съд. Конституционният съд е този, който трябва да контролира цялостния процес на констатиране и обявяване на изборните нарушения след като е сезиран. Никоя друга институция не може да се намесва в този процес без негово разрешение. И никакви материали от конституционното дело не могат да се предават под какъвто и да е предлог на каквато и да било друга институция без инициативата и разрешението на Конституционния съд. Обстоятелството, че материали от конституционното дело са се оказали в прокуратурата, най-вероятно по нейна инициатива и под неин натиск, е безпрецедентна намеса на тази институция в установения от Конституцията и от законите процес.
Конституционният съд е институция извън системата на трите власти с особена компетентност. Опитите чрез средствата на процесуалните закони да бъде изземана компетентност от него са не просто груби нарушения на основния закон. Те грубо подкопават разделението на властите. Те са удар срещу върховенството на правото, на какъвто не сме били свидетели в периода на демократичния преход.
Настояваме за оповестяване кой, по чия инициатива, под чий натиск и по чие разпореждане е предал на прокуратурата материали от висящо конституционно дело, при това пряко свързано с политически интереси. Това налага да се изясни има ли, и ако да – какъв – политически мотив зад тази акция на българската прокуратура.
Настояваме за незабавни оставки от съдебната система на и.ф. главен прокурор Борислав Сарафов, на наблюдаващия прокурор, на надзорния прокурор от горестоящата прокуратура, на завеждащия компетентния отдел (01 Специализиран или 02 Досъдебен) във Върховната прокуратура. Настояваме също прокуратурата незабавно да възстанови материалите по висящото конституционно дело, съобразно разпорежданията на Конституционния съд.
Българската прокуратура начело с главния прокурор не за пръв път тълкува изключително широко правомощията си, нарушавайки безцеремонно принципа на разделение на властите. Това показва нужда и от спешни законодателни промени. Те трябва да гарантират, че българската прокуратура ще бъде поставена като всяка друга власт под контрол, така че нито тя, нито която и да е друга институция да не могат да се намесват в законово регламентирана дейност на Конституционния съд.
news.modal.header
news.modal.text