site.btaИПИ: Европа в глобалната надпревара: Отключване на цифровия потенциал


Информационните технологии и цифровите услуги са сектор, в който икономиката на ЕС напоследък изостава значително от бурното развитие в САЩ. Това сравнение е в центъра на всеки обществен дебати за състоянието и бъдещето на Европа, , но предлаганите решения за промяна са далеч по-малко.
Новата публикация Европа в глобалната надпревара: Отключване на цифровия потенциал стига до заключението, че именно регулирането на цифровия сектор спъва развитието на технологичните лидери в Европейския съюз и забавя скоростта на иновациите до пазара.
ЕС е приел подробни и широкообхватни пакети от законодателни актове, които си поставят за цел да го превърнат в глобална регулаторна сила, да защитават потребителите и да насърчават конкуренцията. Тези разпоредби обаче налагат и тежести, които задушават икономическата динамика, обезкуражават иновациите и възпрепятстват развитието на нови технологии.
· ОРЗД като пречка: Общият регламент относно защитата на данните (ОРЗД), макар и да има за цел да защити неприкосновеността на личния живот на потребителите, създава прекомерни административни тежести, които ограничават иновациите, основани на данни.
· Неясноти в Законодателния акт за цифровите услуги (ЗАЦУ) и Законодателния акт за изкуствения интелект: ЗАЦУ и Законодателният акт за изкуствения интелект страдат от неясни определения и ограничителни мерки, което води до прекомерно блокиране на съдържание и забавя развитието на изкуствения интелект.
· Законодателният акт за цифровите пазари (ЗАЦП) също създава ограничения за конкуренцията: ЗАЦП е изправен пред предизвикателства при независимостта на неговото прилагане.
Основни препоръки:
· Опростяване на ОРЗД, по-специално за малки и средни предприятия (МСП): Създаване на опростена рамка за спазване на ОРЗД за МСП и стартиращи предприятия в сектори с интензивно използване на данни (напр. здравеопазване).
· По-ясно дефиниране на ключови елементи в ЗАЦУ: По-добро дефиниране на „незаконно съдържание“, за да се предотврати прекомерното блокиране и политически мотивираното прилагане на закона.
· Независимо прилагане на ЗАЦП: Създаване на автономно звено за цифрови пазари, което да прилага правилата на ЗАЦУ и ЗАЦП, за да се осигури независимо и ефективно прилагане.
· Преразглеждане на Законодателния акт за изкуствения интелект: Изясняване на широките дефиниции и гаранции за редовно актуализиране на разпоредбите за отразяване набързия напредък в областта.
Настоящата публикация е последната от поредица препоръки, насочени към Европейската комисия, изработени престижните европейски мозъчни тръстове, обединени в мрежата EPICENTER. Целта на това усилие е да вдъхнови политиците в усилията им за създаване на по-устойчива и конкурентоспособна икономика на ЕС - икономика, която осигурява по-голяма свобода, просперитет и по-добър живот за гражданите. Предишните три публикации може да намерите ТУК.
Докладът е адаптирана версия на публикацията „Trade in a Time of Tariffs“ (2025 г.), част от инициативата „A Blueprint for the European Commission“ на EPICENTER*. Инициативата има за цел да даде отправна точка на новата Европейска комисия в широк набор от политики, които ще оформят бъдещето на Европейския съюз.
*EPICENTER е независима мрежа от дванадесет водещи мозъчни тръста от цяла Европа. Тя се стреми да информира европейския политически дебат и да насърчава принципите на свободното общество, като обединява експертния опит на своите членове. ИПИ е сред 12-те пълноправни членове на мрежата.
news.modal.header
news.modal.text