site.bta„За Земята“ внесе официално искане за промяна на местоположението на станциите за измерване на въздуха в София
![„За Земята“ внесе официално искане за промяна на местоположението на станциите за измерване на въздуха в София](/upload/10684840/66479b13-8d51-6f83-9363-6c528c2e456b.png?l=1000)
![„За Земята“ внесе официално искане за промяна на местоположението на станциите за измерване на въздуха в София](/upload/10684840/66479b13-8d51-6f83-9363-6c528c2e456b.png?l=1000&original=e5a3fbe2d3f08a000e5981852d279950573ad6d1)
От екологичната организация се надяват на повече загриженост и професионализъм от новото политическо ръководство на МОСВ за решаване на твърде забавените, но ключови проблеми с мониторинговата система за чистотата на въздуха
Сдружение „За Земята – достъп до правосъдие“ внесе официално искане до министъра на околната среда и водите на Република България да бъде издаден административен акт, по силата на който да бъде определено по-подходящо местоположение на пунктовете за мониторинг за измерване на азотен диоксид (NO₂) на територията на София.
Екологичната организация се обръща към новото редовно правителство с писмо, съдържащо подробна правна обосновка, в която юридическият екип на сдружението описва проблемите при измерването на замърсяването от трафика в София. Според него в нарушение на закона пунктовете са разположени далеч от пътното платно и не са в най-замърсените райони на града, а в резултат наднорменото замърсяване с азотен диоксид остава скрито за официалния мониторинг. Тези пропуски от години блокират по-нататъшните потенциални решения за ограничаване на въздушното замърсяване и тежките здравни ефекти от него.
„Поредица от правителства години наред не правят достатъчно за замърсяването на въздуха в градовете и точното му измерване. Надяваме се, че най-после ще се намери министър с воля, който ще обърне внимание на този проблем, който разболява и дори убива наши съграждани“, обясни Ивайло Попов от „За Земята“ при входирането на официалното искане. „А да започнем да измерваме правилно замърсяването на въздуха дори не е толкова сложно. Най-вече трябва решителност и професионализъм да се започне процесът, за да може всички свързани институции след това да имат данните и доводите да действат по програми за намаляване на реално съществуващото замърсяване. Заравянето на главата в пясъка не е решение и ни убива“, допълни той.
Замърсяването, което го няма само в документите
Азотният диоксид е един от водещите замърсители с обществена значимост в градска среда в световен мащаб, включително в редица европейски градове. Основен източник са автомобилите с двигатели с вътрешно горене. Въпреки че София е голям град с все по-затруднен трафик и един от най-обемните и стари автопаркове в Европа, българската столица години наред не отчита проблем с NO₂.
Основна причина за разминаването е изборът на локации за едва двете автоматични измервателни станции на Изпълнителната агенция по околна среда (ИАОС) в града, които са предназначени за проследяване на нивата на NO₂.
Те са разположени неудачно и в противоречие с нормативните разпоредби – при това по данни на самото министерство и неговите експерти – доказано твърде отдалечено от пътните платна и на места, които вероятно не са подходящо избрани за отчитане на трафика в столицата.
„За Земята“ извади на показ това със собствени целогодишни измервания на азотен диоксид нa десетки местоположения в София в рамките на няколко години. Те показаха, че наднормени нива на NO₂ не само, че има почти навсякъде в града, но и представляват целогодишно явление.
Част от проблемa с разположението на станциите е идентифициран и описан във вътрешен доклад в МОСВ, изготвен по поръчка на бивш министър. Въпреки това, от администрацията не само не са взели мерки, но и скандално са крили информацията в продължение на дълъг период от широката публика.
Резултатите от това бездействие са ясни и се измерват в човешко страдание и икономически загуби.
„За Земята“ има шокиращ пример за мащаба на тази неточност: в трите години, през които се извършват независимите измервания на гражданската организация, най-високите отчетени средногодишни стойности на азотен диоксид са били на булевард „Александър Малинов“ в непосредствена близост до автоматичната измервателна станция „Младост“, но измерени при спазване на изискването за взимане на пробите на отстояние до 10 м от бордюр. Според официалните данни, АИС „Младост“ е разположена на 65 м от най-близкия уличен бордюр. Съответно стойностите на NO₂ при нея, потвърдени и с измерванията на „За Земята“ и в непосредствена близост до станцията, са значително по-ниски и обикновено в норма.
Целогодишните измервания на замърсяването на въздуха в София, провеждани от За Земята, показват ясно, че наднормени нива на NO₂ има, при това през цялата година и на много места в града
Кой трябва да реши проблема? Законодателството и съдът са ясни
Правилното и представително измерване на замърсяването на въздуха е основна предпоставка за предприемане на изискуемите по закон мерки за намаляване на замърсяването, както и за уведомяване на гражданите, така че те да предприемат съответните лични предпазни мерки. Освен ясното българско законодателство по темата (Наредба № 7 за оценка и управление качеството на атмосферния въздух), както и Директива 2008/50/ЕО относно качеството на атмосферния въздух на ЕС, съществува и задължителното тълкуване на приложимата правна уредба, дадено от Съда на Европейския съюз в Решение от 26 юни 2019 г., Craeynest и други, C-723/17.
В тълкуването на съда се казва, че „самото постигане на целта на Директива 2008/50 би било възпрепятствано, ако пунктовете за вземане на проби (...) не са били разположени съобразно с предвидените от нея критерии.“ Неправилното разположение на измервателните станции може да доведе до данни, които подценяват или прикриват реалното замърсяване на въздуха и могат да препятстват приемането на необходимите мерки за опазване на човешкото здраве и околната среда. Съдът отбелязва още, че „задължение на компетентните национални органи е да изберат местоположението на пунктовете за вземане на проби по такъв начин, че да сведат до минимум риска инцидентите, при които са превишени граничните стойности, да останат незабелязани“.
Съгласно Наредба № 7, министърът на околната среда и водите е органът, който „разрешава оборудването на нови, закриването и преместването на съществуващи ПМ в рамките на Националната система за наблюдение и контрол“, посочват от правния екип на „За Земята“.
Призоваваме отново институциите да поемат вменената им по закон отговорност за адресирането на проблемите със замърсения въздух в България. Призоваваме и обществото, медиите и политиците да проследят процеса и да окажат натиск върху съответните органи, за да си свършат работата. Замърсеният въздух е една от водещите причини за преждевременна смъртност в световен мащаб, а българските големи градове, включително София, често са в неблагоприятната част на класацията по замърсен въздух в Европа.
В допълнение
Избиране на снимки
Моля потвърдете избраните снимки. Това действие не е свързано с плащане. Ако продължите, избраните снимки ще бъдат извадени от баланса на вашите активни абонаментни пакети.
Изтегляне на снимки
Моля потвърдете изтеглянето на избраните снимката/ите
news.modal.header
news.modal.text