Национална мрежа за децата – Прессъобщение

site.btaС писмо до Министерски съвет НМД настоява за 18 спешни мерки в подкрепа на децата и семействата в България

С писмо до Министерски съвет НМД настоява за 18 спешни мерки в подкрепа на децата и семействата в България
С писмо до Министерски съвет НМД настоява за 18 спешни мерки в подкрепа на децата и семействата в България
Снимка: Национална мрежа за децата

Както и при предишни сформирани правителства, Национална мрежа за децата и сега изпрати официално писмо, с което настоява за 18 спешни мерки в подкрепа на децата и семействата в България. Писмото е адресирано до Министерски съвет; ресорните министерства; Комисията по демографската политика, децата и семейството; Парламентарната група за децата (неформално обединение към НМД на кандидати за народни представители и общественици ), както и до Народното събрание.

Детските политики у нас не се осъществяват и проследяват с мисъл за тяхното въздействие върху децата, като същевременно липсва координация между институциите, отговорни за детското благосъстояние. Ситуацията се утежнява и от обстоятелството, че в последните години, в резултат на постоянни опити за дезинформация и на хронична политическа криза, на детските политики нерядко се гледаше парцелирано, кампанийно и популистки, се казва в писмото.

Ето и 18-те конкретни предложения за неотложни действия, свързани с помощта на държавата към децата и семействата, които НМД адресира към новото правителство.

1. Интегрирана подкрепа към семействата с приемане от 51-ото НС на Визия за семейна политика на Република България. В нея да бъдат формулирани целите на държавата за междусекторна подкрепа към семействата, както и взаимосвързани мерки за подобряване на живота на децата и родителите, включващи: борба с бедността и социалното изключване, превенция на насилието над деца и предоставяне на интегрирана подкрепа за родителите, вкл. за съвместяване на личния (грижа за децата) и професионалния живот; обвързване на социалното подпомагане с останалите мерки за подкрепа към семействата и др. Да се актуализира и приеме Национална стратегия за детето (2024-2030 г.), която дава нужната основа за мултисекторна интегрирана подкрепа към децата и семействата в цялата страна. Да бъдат предложени нормативни промени, които да предоставят на Държавната агенция за закрила на детето достатъчно правомощия, подходящи ресурси и ясен мандат за координация на всички дейности, свързани с прилагането на Конвенцията на ООН за правата на детето, съгласно препоръките към България на Комитета по правата на детето на ООН.

2. Укрепване на системата за закрила на детето с мерки, чрез които спешно да бъде реформирана системата с повишаване на нейния капацитет. Единственото оперативно звено за изпълнение на мерките за закрила на детето са отделите за закрила към дирекциите „Социално подпомагане“, като понастоящем липсват изисквания за специализирано висше образование и професионални стандарти при подбора на служителите там. Липсва и качествена подготовка и ресурсна обезпеченост, както и последващи обучения, супервизия, атестация; натовареността на служителите на ОЗД на твърде много места остава непосилно висока, което закономерно води до текучество и невъзможност за осигуряване на необходимото качество. 

3. Нова жилищна политика чрез изработване и приемане на Национална стратегия и програма за жилищна политика, които да си поставят за цел да не оставят нито едно дете без дом, покрив и достойни жилищни условия. Да се въведе нов модел на жилищна система, предлагащ трайни решения за оптимизация на поддръжката на сградния фонд и за обезпечаване на висока енергийна ефективност, комфорт и здравословни условия на живот, както и за повишаване на броя на социалните жилища. Да се предложат решения за предоставяне на комплексни социални услуги, включително мерки за подобряване на икономическия и социалния статус на семействата в уязвимо положение. Сред тях: жилищно настаняване, повишаване на родителски капацитет, трудова и образователна квалификация, трудово посредничество, социална интеграция, жизнени умения и др.

4. Мерки срещу детската бедност чрез пълното и ефективно изпълнение на двугодишния Оперативен план за периода 2025 – 2026 г. по Европейската гаранция за детето (ЕГД). Обръщаме внимание, че макар по ЕГД да се разходват значителни европейски средства за преодоляване на детската бедност, през 2023 г. и 2024 г., по данни на НСИ, процентът деца в България на възраст 0 - 17 г., изложени на риск от бедност, е продължил да нараства.

5. Реформа на приемната грижа с пълна реализация на реформата на приемната грижа. Да се изпълнява Методиката за оценка на кандидатите за приемни семейства; да се положат целенасочени усилия по предложението за „специален договор“ за приемните родители; да бъдат предоставяни дейностите по за набиране, оценяване и обучение на кандидати за приемни семейства, взаимно адаптиране, подкрепа и наблюдение на отглеждането на детето като една социална услуга по общ стандарт, в съответствие с чл. 45, т. 4 от ЗСУ, чрез финансиране от държавния бюджет; държавата да завърши процеса по закриване на оставащите домове за медико-социални грижи за деца („ДМСГД“), при съблюдаване на правата и интересите на всички деца в нужда от постоянна медицинска грижа. 

6. Медицинска храна за всички нуждаещи се деца и възрастни с изискване от НЗОК на правна и фактическа обосновка на издаденото Указание № РД-16-32 от 30.04.2024 г. за условията за отпускане на диетични храни за специални медицински цели за деца и възрастни с недохранване. В настоящия си вид Указанието незаконосъобразно, необосновано и дискриминативно лишава стотици деца и възрастни с тежки състояния на белтъчно-калорийно недохранване от достъп до животоспасяваща грижа.

7. Националната детска болница да бъде изградена с гарантирана прозрачност и чрез съдържателен диалог между Министерство на здравеопазването, Здравната инвестиционна компания и Обществения съвет, така че този проект да бъде

реализиран в оптимален период и при осигуряване на всички относими европейски стандарти за качество. Правителството да осигурява изпълнението на Решение на 49-ото НС от 14.02.2024 г. за необходимите действия за изграждане, оборудване, пускане в експлоатация и кадрово обезпечаване на болницата, в което е нормирано, че министърът на здравеопазването следва ежемесечно да се отчита пред Парламента за напредъка по проекта.

8. Реформа в детското и майчино здравеопазване и грижа за децата с увреждания с решаване на хроничните проблеми на детското и майчиното здравеопазване в България – в т.ч. гарантиране на достъп до безплатен пакет лекарства за деца от 0 до 3 г. (по модела на Германия и Дания); разширяване на неонаталния скрининг за вродени заболявания; осигуряване на качествена палиативна грижа за деца; въвеждане на скрининг за ранно детско развитие; грижа за психичното здраве на майките в седмиците непосредствено след раждане (постпарталния период); осигуряване на достъп до ефективна патронажна грижа на нуждаещите се, което (заедно с редица други ползи) в най-висока степен може да се гарантира чрез създаване на нормативна възможност професионалистите по здравни грижи да сключват индивидуални договори с НЗОК за самостоятелните си дейности. Да бъде разработен механизъм за обезпечаване на всички разходи по грижата за деца с увреждания – здравни грижи, медицински изделия, лекарства, рехабилитация, социално включване. Да се обезпечава лечението на тежкоболни деца и деца с редки заболявания според най-добрата възможна грижа, вкл. и в чужбина; да се улесняват и ускоряват процедурите по осигуряване на лечение в чужбина.

9. Относно ранното детско развитие и услугите за ранна грижа да бъдат предложени решения за обезпечаване на равен достъп до услуги за всяко дете над 2 г.; общините да бъдат стимулирани да развиват политики и услуги за ранна грижа за деца 0-7 г., като се извърши реформа в детските ясли и се припознаят и подкрепят услугите за ранно детско образование и грижа – а именно ясли, кооперативи, детски центрове, детегледаческа грижа и др. Необходими са обучения и подкрепа на персонала в детските ясли и детските центрове, за да се гарантира качествена грижа. Да се изработи стратегически документ за ранно детско развитие с хоризонт до 2030 г.

10. Образователна реформа с приемане на стандарт за управление на качеството в образованието и цялостна промяна на учебните програми, така че да отговарят на нуждите на учениците, обществото и икономиката. Да се реализират политики за истинско приобщаващо образование; да се въведе компетентностен модел при подбора, обучението и атестирането на директори и учители. Да се осъществи промяна на НВО и ДЗИ, така че да оценяват компетентности, а не възпроизвеждане на заучени знания. МОН да изготви, представи публично и приведе в изпълнение план с мерки за изпълнение на препоръките от Одитния доклад на Сметната палата № 0300100322 „Осигуряване на качеството на училищното образование“. Да се подкрепи въвеждането на ученическа медиация, както и развиването на социално-емоционални умения, дигитално-медийна грамотност, здравно-сексуално образование, гражданско образование. Да се насърчи активното въвличане на родителите в живота на училищните общности. Да се подобри структурата на учебното време и балансът между ученето, самоподготовката и свободното време; да се премахне двусменният режим във всички общини.

11. В областта на детското психично здраве правителството да гарантира изпълнението на Стратегията за психично здраве (2020 – 2030 г.) и да осъществи реформа в детското психично здраве. С нея да се осигури обхватното и ефикасно провеждане на селективна превенция, клинична психологична оценка, психотерапевтично лечение на деца с психични страдания, както и консултиране и подкрепа на техните семейства, инвестиране в кадровата обезпеченост и осигуряването на достатъчно детски психиатрии и центрове за психично здраве в национален план.

12. Подкрепа за Центъра за безопасен интернет с намирането на устойчив механизъм за държавното му финансиране. Горещата линия на Центъра само за първите 9 месеца на 2024 г. Е обработил близо 300 000 сигнала за насилие и злоупотреба с деца онлайн. Сред сигналите са такива за разпространение на снимки и видеа със сексуално съдържание с деца, сексуално изнудване и експлоатация. 

13. Безопасност на децата онлайн чрез предложение от страна на Министерството на правосъдието на решения за подобряване на правната рамка и отстраняване на процедурните проблеми, които затрудняват превенцията, разкриването и наказването на онлайн престъпления над деца. Продължава да липсва механизъм, чрез който да се избягва противоречивата практика на прокуратурата и съдебните състави в страната по отношение на онлайн посегателствата срещу деца. Така за едно и също престъпно деяние (сексуална експлоатация на дете онлайн) един съд налага присъда от 7 години лишаване от свобода, докато друг отказва дори да постанови 72-часово задържане на извършителя.

14. Реформа в системата на борба срещу противообществените прояви и превенция на детската криминализация чрез осъвременяване на проекта на Закон за отклоняване от наказателно производство и налагане на възпитателни мерки на непълнолетни лица, разработен още през 2016 г. и предназначен да дерогира действащия Закон за борба срещу противообществените прояви на малолетните и непълнолетните от 1958 г. Да бъде подкрепяно развиването на специализирани услуги за деца с трудности в поведението, за рехабилитация и ресоциализация на деца в конфликт със закона, за превенция на детската криминализация, както и механизъм за развиване на социални услуги за деца – извършители на противообществени прояви и престъпни посегателства.

15. Подобряване на достъпа до правосъдие на децата жертви с нормативни решения на проблемите на достъпа до правосъдие на деца – жертви на насилие и престъпни посегателства. Национална мрежа за децата проследява и работи по крайно обезпокоителен случай на сексуално насилие и злоупотреба с 14 деца от кв. Надежда в гр. Сливен, който илюстрира красноречиво тревожната тенденция държавата да е неспособна да осигури достъп до правосъдие и справедлива защита на децата жертви.

16. Закрила на децата бежанци като се адресират проблемите със закрилата и интеграцията на непридружените деца бежанци, като се изграждат услуги в общността за алтернативна грижа за деца до 18 г., специализирани обучения за социални работници, оказващи подкрепа на тези деца, единен регистър за информация за децата след самоволното им напускане на сигурните зони в РПЦ или на алтернативните услуги за грижа. 

17. Противодействие на дезинформацията срещу правата на човека с предприемане на мерки за противодействие на дезинформацията в областта на детските политики. Да се провеждат национални информационни кампании за повишаване на демократичната култура на деца и родители и за противодействие на дезинформацията и пропагандата, насочени срещу демократичния ред, европейското развитие и гражданските организации в България. Управляващото парламентарно мнозинство проактивно да противодейства на опитите за ограничаване на гражданското участие в политическия и социален живот в държавата, осъществявани чрез законодателни предложения като проекта на Закон за регистрация на чуждестранните агенти.

18. Насърчаване на детското и гражданско участие с автентичен диалог между Министерство на младежта и спорта и Министерство на образованието и науката с детски и младежки лидери и общности, гарантирайки правото на децата на демократично гражданско участие. Правителството да гарантира, че информацията за закони и политики, свързани с децата, е на достъпен за тях език. Да бъде изработена Национална програма за детско гражданско участие и да се определят количествени и качествени индикатори за проследяване на нейното изпълнение.

Национална мрежа за децата вярва, че всички тези спешни задачи могат да бъдат изпълнени само при едно условие – децата и семействата да бъдат реален приоритет на правителството и мерките за тях да бъдат съгласувани и координирани между отговорните институции. НМД е на разположение за експертно съдействие в планирането и прилагането на всички държавни политики, подкрепящи децата и семействата на България. В готовност сме за сътрудничество и за участие в ресорни срещи по всяка от темите по-горе.

Пълния текст на писмото вижте тук: https://nmd.bg/wp-content/uploads/2025/01/250128-otvoreno-pismo-na-nmd-do-pravitelstvoto-i-ns.pdf 

 

За Национална мрежа за децата

Национална мрежа за децата е най-голямото у нас обединение на близо 130 граждански организации и активисти, които работят в полза на децата в България. Повече от 200 хиляди български деца и над 100 хиляди семейства годишно получават подкрепа от нашите организации и професионалисти.

Уебсайт: https://nmd.bg/       

Facebook: https://www.facebook.com/nmdbg 

LinkedIn: https://www.linkedin.com/company/nmdbg 

 

 

news.modal.header

news.modal.text

Към 20:46 на 30.01.2025 Новините от днес

Тази интернет страница използва бисквитки (cookies). Като приемете бисквитките, можете да се възползвате от оптималното поведение на интернет страницата.

Приемане Повече информация