site.btaКНСБ: Декларация относно необходимостта от спешни действия за защита на домакинствата в енергийна бедност
КНСБ с тревога отбелязва, че поредното много сериозно повишение на цената на електроенергията за бита от началото на тази година се реализира без каквито и да било целеви мерки за защита на енергийно бедните и енергийно уязвимите групи от населението. С това действие на практика стартира либерализация на пазара на електроенергия на дребно без адекватна защита на потребителите.
Конфедерацията обръща внимание, че по данни от доклад на Агенцията за устойчиво енергийно развитие (АУЕР) от 31 март 2024 г. в България лицата в енергийна бедност с месечен доход под 728 лв. през 2023 г. са 1.8 млн. или около 28% от населението. С увеличението на цените на електроенергията за битовия пазар с 8.4% от 1 януари 2025 г. и при линия на бедност за 2025 г. от 638 лв. делът на енергийно бедните, с месечен доход до 848 лв., нараства допълнително с почти 7 пр. п. и вероятно ще обхване 1,95 млн. или почти 35% от населението.
Припомняме, че под натиска на синдикатите в края на 2022 г. с Решение на Народното събрание битовите потребители останаха на регулиран пазар до 31.12.2025 г. Още тогава КНСБ заяви категорично, че държавата трябва да рaзполага с приложим и ефикасен механизъм за адекватно и устойчиво подпомагане на енергийно бедните и уязвими социални групи преди старта на либерализацията на цените на ел. енергията за бита.
Две години по-късно нито едно от предложенията и исканията на синдиката не е изпълнено:
- Липсва дългосрочна програма за намаляване на енергийната бедност, съгласно разпоредбите на ЗЕ.
- Не е изградена информационна система за домакинствата в положение на енергийна бедност и за уязвимите клиенти за снабдяване с електрическа енергия, което е първата задължителна стъпка, за да се насочат към тях мерки за подпомагане.
- Не бе създаден единен компетентен орган за определяне и прилагане на мерки за защита и финансова подкрепа по програми за подпомагане на домакинства в положение на енергийна бедност и на уязвими клиенти, а отговорността за това продължава да се разпилява между три министерства.
- На практика законовата дефиниция за енергийна бедност не беше въведена в действие чрез работещ и ефикасен механизъм за подпомагане на домакинствата в положение на енергийна бедност (социални и/или енергийни помощи, финансова подкрепа, мерки за енергийна ефективност или въвеждане на ВЕИ за такива потребители).
В създалата се обстановка с поредното увеличение на цените на ел. енергия от началото на тази година КНСБ за пореден път алармира, че продължаващото неглижиране на проблема с енергийната бедност от страна на управляващите ще генерира тежки социални проблеми и недоволство с непредвидими последици.
Конфедерацията категорично се обявява за спешно разработване на всеобхватни и работещи мерки за ефикасна защита на най-уязвимите групи от населението, преди да се либерализират цените на ел. енергията за бита.
В условията на нарастващи цени и на редица стоки от първа необходимост КНСБ настоява за компенсиране на увеличените от началото на годината цени на ел. енергията преди домакинствата да получат високите си сметки през месец февруари.
В тази връзка КНСБ настоява:
1. Министерски съвет незабавно да предприеме мерки за целево компенсиране (макар и със задна дата) на увеличението на цената на ел. енергията от 1 януари т.г. за всички лица и домакинства с месечен доход под 848 лв.;
2. Съгласно заложеното в ИНПЕК - Министерски съвет да създаде Обсерватория за справяне с енергийната бедност като компетентен орган за разработване и администриране на мерките за подпомагане на енергийно бедните и уязвими клиенти, финансирани от бюджета и от Социалния климатичен фонд;
3. Министерството на финансите, Министерството на труда и социалната политика, Министерството на регионалното развитие и благоустройството и Министерството на енергетиката като отговорни институции спешно да се заемат с изпълнение на разпоредбите на Закона за енергетиката и Наредбата за критериите, условията и реда за постановяване статут на домакинства в положение на енергийна бедност;
4. Да се разработи дългосрочна Национална програма за намаляване на енергийната бедност в страната;
5. Социалните партньори да се включат в създаването и функционирането на Обсерваторията за справяне с енергийната бедност, както и в разработката и изпълнението на дългосрочна национална програма за намаляване на енергийната бедност в страната.
news.modal.header
news.modal.text