Министерство на образованието и науката – Прессъобщение

site.btaОтчет на МОН за периода август-декември 2024 г.

Отчет на МОН за периода август-декември 2024 г.
Отчет на МОН за периода август-декември 2024 г.
  • Успешно започна новата 2024/25 година в 2 331 училища. За първи път държавата осигури безплатни учебници и комплекти по общообразователните предмети за всички ученици от I до XII клас. Създадена бе организация по закупването и доставянето им до всички училища преди първия учебен звънец.

 

  • В 254 училища новата учебна година започна с новоизбрани директори, които успешно преминаха двата етапа на конкурсите, които се проведоха през тези месеци. По новите правила, които МОН прие по инициатива на министъра на образованието и науката проф. Галин Цоков, се проведоха конкурси за училищни директорки, които бяха видео заснемани и изискваха от кандидатите не просто да покажат знания за нормативната уредба, а прилагането им в сложни казуси, които могат да възникнат в училищата.

 

  • Новата учебна година започна с близо 1 000 извършени текущи или основни ремонти в български училища, в това число и изграждане на нови корпуси, разширение на съществуващата база и нови спортни площадки.

 

  • Продължават сериозни инвестиции в материалната училищна база. Правителството осигури 5,5 милиона лева за довършване на ремонта на най-старата гимназия – Хуманитарната гимназия „Св. св. Кирил и Методий“ в Пловдив. Открита бе нова сграда към Седмо средно училище „Кузман Шапкарев“ в Благоевград за 250 ученици, изградена с 2 млн. лв., осигурени от държавата.

 

  • За първи път МОН проведе онлайн тестово изследване за цял един випуск. Общо 48 000 деветокласници решиха онлайн тест по природни науки в реално време на електронни устройства, който включваше отворени и затворени въпроси. То поставя фокус върху важни теми от изследването PISA 2025, като типът задачи и средата се доближават до тези в международното проучване. Това е и реална подготовка за провеждане на важни изпити за учениците онлайн или на електронни устройства.

 

  • Сключени са договори с 2168 училища и центрове за подкрепа за личностно развитие за изграждане на STEM кабинети. България е единствената държава, която е договорила средства за създаването на образователна STEM среда в 100% от институциите в образователната ни система по Плана за възстановяване и устойчивост. Предстои и стартиране на строителството на Национален STEM център.

 

  • В максимално широк обществен диалог МОН определи графика на учебното време за учебната 2024/2025 година. Получени бяха над 90 предложения от родители, директори и учители, които доведоха до сериозни промени в графика, така че да се отразят максимално интересите на всички заинтересовани страни.  

 

  • Рекорден брой от 120 пълни отличници от Випуск’2024 бяха наградени с Национални дипломи на официална церемония на МОН от министър-председателя Димитър Главчев и министъра на образованието и науката проф. Галин Цоков. Това са ученици, постигнали пълни шестици по всички предмети в дипломата за средно образование, както и на държавните зрелостни изпити. Също така те имат постижения в сферата на образованието, науката, технологиите, изкуствата и спорт. Техният брой се увеличава 9 пъти в сравнение с предходната година.

 

  • Продължават промените в националните външни оценявания за учениците с цел проверка на конкретни умения, а не наизустяване на знания. След като през миналата година десетокласниците се явиха по новия формат на НВО, сега това предстои да се случи и за четвъртокласниците. Като част от всички мерки в тази посока бе заменена и диктовката за тях с текст за редактиране.

 

  • Приключиха международните олимпиади и състезания за настоящата година. За първи път Министерството на образованието и науката изцяло пое подготовката на отборите. За тази цел бяха отпуснати почти 1 млн. лева за организиране и провеждане на международните, европейските и балканските олимпиади, а българските олимпийци завоюваха над 90 медала. 

 

  • Правителството осигури общо 373 545 лева за подкрепа на ученици с изявени дарби от 8. до 12. клас. Общо 366 ученици от държавни, общински и частни образователни институции ще получат стипендии за насърчаване и развитие на творческите, научните и спортните им заложби.

 

  • МОН разработи нова Национална програма за развитие на научните изследвания и иновациите в системата на българското предучилищно и училищно образование. Тя ще подкрепи научните изследвания с участие на университетски учени и екипи от изследователи, които да се приложат в образователната система.

 

  • Стартира апробирането на визията за качество в училищното образование. В общо 103 училища са въведени и се тестват инструменти за оценка на качеството на обучението. Дадена е и възможност училищните екипи да получат да създадат собствени системи за управление на качеството на базата на предоставените различни критерии, индикатори и начини на измерване.

 

  • Спечелен бе проект по Техническа помощ на ЕК за изграждане на нов модел на учебните програми. Проектът е съвместен между България и Румъния като в неговите рамки ОИСР ще проучи и даде препоръки, които да променят начина на обучение на учениците, насочени към изграждането на умения за реалния живот. Финансирането по него е в размер на 800 000 евро.

 

  • Стартира процедура за създаване на Национален фокусен център с осигурено финансиране от 3,6 млн. лв. по Националния план за възстановяване и устойчивост.

 

  • Започнаха дейностите по европейския проект на МОН „Силен старт“. В проекта участват 1 500 детски градини и училища с предучилищни групи, които ще получават финансиране за подпомагане на деца със СОП, в риск и изявени дарби, квалификация на педагогически и непедагогически специалисти, интензивната работа с родители и др.

 

  • Създава се Институт по образованието към МОН. За целта се преобразуват съществуващи структури към министерството, без да се увеличава общия щатен брой на институцията. Чрез Института ще се осигуряват данните и аналитичната информация, на основата на която ще се създават концепции, стратегии, програми и планове, ще се разработват политики и ще се вземат решения за усъвършенстване на системата на предучилищното и училищното образование.

 

  • Стартира съвместен проект между България и Португалия за подобряването на грижите и качеството на образованието в ранна детска възраст. Финансирането на проекта е от ЕС, а изпълнението ще се осъществява от УНИЦЕФ в партньорство с ЕК.

 

  • Подписан бе Меморандум за сътрудничество между Службата на Върховния комисариат за бежанците на ООН и МОН. Дейностите по него са насочени към улесняване на достъпа до образование, включително и записването на децата и учениците в детски градини, училища и университети. Двете страни ще работят и за по-добър обхват и приобщаване, включително и с предоставяне на обучение по български език и литература за преодоляване на пропуски при усвояването на учебното съдържание. 

 

  • Подготвена бе новата Рейтингова система на висшите училища в България за 2024 г. В Четиринадесето издание за пръв път се публикуват данни за реализацията на завършилите по различните образователно-квалификационни степени. От настоящата година на платформата на Рейтинговата система за първи път се публикува и електронна версия на Националната карта на висшето образование.

 

  • Постигнато бе съгласие и бе приложена методика, основана на качеството на обучението във висшите училища за разпределяне на допълнителните средства за университетите, осигурени от правителството. С бюджета за 2024 г. за първи път средствата, отпускани от държавата за държавните висши училища в страната, надхвърлиха 1 млрд. лева. В бюджета за тази година за държавните висши училища бяха разчетени общо 807 млн. в т. ч. субсидията за издръжка на обучението от 666 млн. лв. През годината на три пъти се предоставиха допълнителни средства за увеличение на възнагражденията на персонала и за увеличение на стипендиите на докторантите. Тези допълнително предоставени средства от правителството са в общ размер на 234 млн. лв., с което предоставеният ресурс за държавните висши училища надхвърли 1,041 млрд. лв. Заедно с това са осигурени и 200 млн. лв. за ремонт на студентските общежития.

 

  • С 65% беше увеличен коефициентът за финансиране на обучението на студентите по педагогически специалности. Това ще позволи да се насочат повече средства за практическа подготовка на бъдещите учители, които ще прекарват повече време в базовите училища и ще получат по-голяма подкрепа от учители наставници.

 

  • Чрез нови университетски обучения ще се подготвят специалистите от сектор „Сценично изкуство“. За тази цел ще бъдат създадени нови специалности в сферата на художественото осветление и озвучаване, организирането и завеждането на сценичната дейност, постановъчната организация и др. Мярката ще спомогне за осигуряването на подготвени кадри, с които ще се обезпечи работата на театри, на музикални и танцови колективи и концерти. Ангажимента за това е залегнало в подписано четиристранно споразумение между МОН, Министерството на културата, университета „Проф. д-р Асен Златаров“ – Бургас и Съюза на артистите в България.

 

  • Център за енергийно развитие и нови науки (ЦЕРНН) ще бъде изграден във Враца. МОН, заедно с Община Враца и редица държавни и общински институции поеха ангажимент за това с подписването на съвместно Споразумение.

 

  • Осъществен бе прием за отпуснатите 400 места за украински ученици със статут на временна закрила, които са завършили гимназия в България и искат да продължат да учат висше образование в нашата страна, по силата на приетите нормативни промени от Народното събрание и предоставената възможност те да учат в наши университети по реда, по който се обучават българските студенти.

 

  • Науката и научните изследвания получаваха стратегическа подкрепа. За периода правителството отпусна над 21 млн. лв. за финансиране на част от обектите от Националната пътна карта за научна инфраструктура. Средствата са предназначени за научни изследвания на българската Антарктическа база „Св. Климент Охридски“ и разработки на Института за научни изследвания в областта на компютърните науки (INSAIT) към Софийския университет “Св. Климент Охридски”.

 

 

 

news.modal.header

news.modal.text

Към 07:41 на 04.01.2025 Новините от днес

Тази интернет страница използва бисквитки (cookies). Като приемете бисквитките, можете да се възползвате от оптималното поведение на интернет страницата.

Приемане Повече информация