site.btaМОН: Училищна лаборатория за иновации създаде програма за гражданско образование чрез визуални изкуства
Нова програма за обучение по гражданско образование чрез визуални изкуства бе създадена в рамките на Лабораторията за иновации, свързана с образователната интеграция и гражданското образование. Домакин на инициативата е Обединено училище „Неофит Рилски“ в село Дерманци, което работи в партньорство с още 10 училища от страната. Това са ОУ „Васил Левски“ във Враца, ПГ по земеделие „Тодор Рачински“ в Генерал Тошево, СУ „П. Славейков“ в Кърджали, ОУ „Г. Бенковски“ във Велинград, 5. ОУ „А. Страшимиров“ в село Бохот, ОУ „Иван Сергеевич Тургенев“ в Разград, 7. ОУ „Н. Обретенов“ в Русе, СУ „Дръстър“ в Силистра, 9. 170 СУ „В. Левски“ в Нови Искър и 10. ОУ „Св. Св. Кирил и Методий“ в град Николаево.
Гражданското образование чрез изкуство се случва през сътрудничеството в работата на учениците в група, показват наблюденията на учителите, провеждали часове в трети, пети и седми клас от училището-домакин. Децата са работили в малки групи с изображения на хартия или като гледат откъси от кино. Пишат истории като отговор на въпросите, породени от изображенията, правят плакати, колажи, създават сценарии, споделят какво чувстват.
В резултат на работата с децата в училищната лаборатория е създадено образователно ръководство „Гражданско образование с елементи на визуални изкуства“. Педагогическите практики, които то съдържа, могат да се приложат във всяко училище, описан е дизайнът на работата с използване на визуални изображения. Има и примерна инструкция за иновативна кооперативна дейност.
Ключов елемент е работата в екип, която създава умения за сътрудничество у децата и се изгражда демократична култура. Разделени на групи децата подреждат изображенията на табло, записват ключови думи и всеки излъчва говорител, който да представи решението на задачите, изслушват се и разговарят.
ОУ „Неофит Рилски“ е сред иновативните училища у нас. В него е разработен и иновативен предмет – „кинообразование“. Учителят, който го преподава – Даниел Симеонов, споделя, че в тези часове дисциплината е коренно различна, а учениците работят в сътрудничество.
Според Симеонов визуалните изкуства могат да са полезни в часовете по всички предмети. „В киното има препратки към литературата, изкуствата и др., а гледането на филм провокира децата да се идентифицират, да припознаят близки за тях теми, общофилософски, които помагат за развиване на ценностна система - да се интересуват от другия, да изслушват, да имат свое мнение. По този начин се развива критично мислене“, казва учителят.
Чрез кинообразованието учениците научават основите на киноезика, начините на изразяване, възможният избор на музика или определени звуци и др. Освен креативност, чрез заниманията по кино те развиват своето критично мислене и успяват да разпознават своята субективна гледна точка, да разглеждат теми, свързани с поставен въпрос. Педагогическата работа, свързана с фирми или откъси от филми, включва писане на писмо до режисьора или основен персонаж, пресъздаване на диалог от филма, заснемане на определена сцена или писане на история, вдъхновена от филма.
„При нас е интересно“ – това е нашето мото, допълва директорката на училището-домакин на лабораторията Петя Кръстева. В работата на лабораторията се вижда, че киното има сила да изкарва напред децата, които не се развиват толкова добре като академични резултати. Ангажирани в екипна работа те се чувстват добре и са активни. В резултат на прилаганата иновация се създават умения за сътрудничество, е един от изводите на участниците в лабораторията.
В допълнение
Избиране на снимки
Моля потвърдете избраните снимки. Това действие не е свързано с плащане. Ако продължите, избраните снимки ще бъдат извадени от баланса на вашите активни абонаментни пакети.
Изтегляне на снимки
Моля потвърдете изтеглянето на избраните снимката/ите
news.modal.header
news.modal.text