site.btaЦентрална избирателна комисия – Решение № 4026-НС
Р Е Ш Е Н И Е
№ 4026-НС
София, 19 декември 2024 г.
ОТНОСНО: прогласяване на нищожност на решение № 416-НС от 05.11.2024 г. на РИК във Втори изборен район – Бургаски, с което РИК във Втори изборен район – Бургаски, отказва да упълномощи председателя на комисията да състави акт за установяване на административно нарушение на председателя на СИК № 020600031 в изборите за народни представители на 27 октомври 2024 г.
Централната избирателна комисия е приела с решение по протокол № 622 от 4 ноември 2024 г. на ЦИК да се изпратят указания до конкретни районни избирателни комисии за съставяне на акт за установяване на административно нарушение на председателите на тези секционни избирателни комисии, за които в писмо от „Информационно обслужване“ АД, вх. № ЦИК-НС-15-2318-1/04.11.2024 г. се съдържат данни, че след обявяване на края на изборния ден не са включени устройствата за видеонаблюдение и няма направен видеозапис на преброяването на бюлетините, след което административнонаказателната преписка да бъде изпратена на Централната избирателна комисия за продължаване на действията по довършване на административнонаказателното производство.
В изпълнение на приетото решение и във връзка с чл. 57, ал. 1, т. 2 ИК, според който Централната избирателна комисия осъществява методическо ръководство и упражнява контрол върху дейността на избирателните комисии, Централната избирателна комисия е изпратила писмо изх. № ЦИК-НС-10-2359/05.11.2024 г. до Районна избирателна комисия във Втори изборен район – Бургаски, като е посочила съответната секция, за която няма видеозапис и е дала изрични указания на комисията да реализира възложеното ѝ със закон задължение да състави акт за извършеното нарушение.
Районна избирателна комисия във Втори изборен район – Бургаски, е приела Решение № 416-НС от 05.11.2024 г., с което на основание чл. 70, ал. 4 от Изборния кодекс отхвърля приемането на решение за упълномощаване на председателя на РИК във Втори изборен район – Бургаски, да състави акт за нарушение на председателя на СИК № 020600031 за неизпълнение на задължението му за включване на устройството за видеонаблюдение, след обявяване на изборния ден на 27.10.2024 г. за приключил, с което е нарушил правилата по прилагане на ИК. При гласуване на предложението за решение РИК във Втори изборен район – Бургаски, не постига необходимото мнозинство от две трети от присъстващите членове, като от присъстващите 14 членове на комисията “за“ това предложение за решение са гласували 0 членове и „против“ 14 членове, което по своята същност представлява отказ на РИК във Втори изборен район – Бургаски, да изпълни решението на Централната избирателна комисия по протокол № 622/04.11.2024 г. и да състави акт за установяване на административно нарушение на председателя на СИК № 020600031.
В Решение № 416-НС от 05.11.2024 г. на РИК във Втори изборен район – Бургаски, е посочено, че РИК във Втори изборен район – Бургаски, е извършила проверка относно причините, поради които не е било налице видеозаснемане и видеозапис в секция № 020600031, както и това, че по данни на председателя и членовете на комисията е имало технически проблем с устройството, за който в детайли членовете не могат да обяснят. Тази констатация, следвайки логиката на изложението в диспозитива на Решение № 416-НС от 05.11.2024 г. на РИК във Втори изборен район – Бургаски, обосновава постановяването на отхвърлително решение, което по своята същност представлява отказ да упълномощи председателя на комисията да състави акт за установяване на административно нарушение на председателя на СИК № 020600031.
Горната констатация се оборва с факта, че с писмо изх. № ЦИК-НС-15-2318/4/13.11.2024 г. ЦИК е изискала от „Информационно обслужване“ АД повторна проверка на устройствата за видеонаблюдение в конкретни СИК, включително СИК № 020600031, въз основа на която да се предостави информация за причината, поради която в устройството не се намира запис.
В отговор „Информационно обслужване“ АД предоставя детайлна проверка на съответните устройства, като по отношение на устройството в секция № 020600031 е посочено, че не са констатирани обективни пречки и не са били налице обстоятелства, които да препятстват извършването на видеозаснемане на процеса по преброяване след приключване на изборния ден.
Централната избирателна комисия счита, че решение № 416-НС от 05.11.2024 г. на РИК във Втори изборен район – Бургаски, е постановено в нарушение на закона и страда от един от най-тежките пороци – липса на материална компетентност, който по същността си е от категорията на съществените и в степен да не може да бъде саниран акта, съответно води до нищожността му. Аргументите за това са следните:
Административно-наказателното производство е строго формална, законова процедура, като законодателят умишлено и категорично ясно е очертал правата и задълженията на всички участници в процеса – от една страна в частта по установяването на деянието, от друга – по налагането на административното наказание, а от трета – по отношение на дееца, реализирал съответен фактически състав и признаците му от обективна и субективна страна. В конкретната хипотеза, деянието от обективна страна е формално, на просто извършване, което се счита за довършено с факта на допуснато еднократно бездействие от страна на председателя на секционната избирателна комисия – чл. 495, ал. 2, пр. 3 във вр. с чл. 57, ал. 1, т. 1, т. 2, т. 3 и т. 34 във вр. с чл. 93, ал. 2 ИК във вр. с т. 5 от Решение № 3873-НС от 18 октомври 2024 г. на ЦИК. Само по себе си извършеното деяние със съответните му обективни и субективни характеристики, без да има изискване за настъпването на каквито и да било допълнителни вредни последици, реализира посочения състав и РИК във Втори изборен район – Бургаски, вместо да изземва функциите на административнонаказващ орган по смисъла на чл. 47 и сл. ЗАНН във вр. чл. 496, ал. 3 ИК, е следвало, в хипотеза на обвързана компетентност, в качеството си на актосъставител по смисъла на чл. 37 ЗАНН във вр. чл. 496, ал. 1 и ал. 2 ИК да състави акт за установяване на нарушение. Следва да се отбележи, че в ЗАНН изрично са описани правомощията на актосъставителя и в нито една от нормите, очертаващи неговите права и задължения, не са делегирани права на актосъставителя да освобождава от административно наказателна отговорност дееца, респективно да отказва да налага санкция, тъй като това е преценка, която се извършва единствено и само от административнонаказващия орган, при изрично посочени хипотези. Правомощията на актосъставителя се изчерпват с възможността при констатиране на нарушението да прецени, съобразно степента на обществена опасност на деянието дали да не наложи на място, в момента на извършването му, глоба с фиш, по реда посочен в чл. 39 ЗАНН – хипотеза, която категорично не е била налице при произнасянето на РИК във Втори изборен район – Бургаски, с порочното им решение. Съгласно чл. 52, ал. 4 ЗАНН преценката за съставомерност на деянието и обсъждането на признаците му от субективна и обективна страна, се извършват в следващ етап от административнонаказателния процес, от изрично оправомощен за това орган – наказващия. Изземвайки ролята на наказващ орган и извършвайки преценка относно съставомерността и наказуемостта на деянието по чл. 495, ал. 2, пр. 3 във вр. с чл. 57, ал. 1, т. 1, т. 2, т. 3 и т. 34 във вр. с чл. 93, ал. 2 ИК във вр. с т. 5 от Решение № 3873-НС от 18 октомври 2024 г. на ЦИК, РИК във Втори изборен район – Бургаски, е действала при липса на компетентност, постановявайки по този начин порочен акт, който следва да бъде прогласен за нищожен на това основание.
По изложеното и на основание чл. 57, ал. 1, т. 1 и 2 от Изборния кодекс Централната избирателна комисия
Р Е Ш И:
КОНСТАТИРА и ПРОГЛАСЯВА НИЩОЖНОСТ на решение № 416-НС от 05.11.2024 г. на РИК във Втори изборен район – Бургаски, с което РИК във Втори изборен район – Бургаски, отказва да упълномощи председателя на комисията да състави акт за установяване на административно нарушение на председателя на СИК № 020600031
Решението подлежи на обжалване по реда на чл. 58 ИК пред Върховния административен съд в тридневен срок от обявяването му.
ПРЕДСЕДАТЕЛ:
Камелия Нейкова
СЕКРЕТАР:
Севинч Солакова
ЕС/ЕИ
news.modal.header
news.modal.text