site.btaМинистър Цоков: Ще насърчим разгръщането на социално-емоционално обучение с Национална програма на МОН
Обмисля се включването на мерки за насърчаване на социално-емоционалното обучение в Национална програма на МОН. Това съобщи министърът на образованието и науката проф. Галин Цоков при откриването на конференцията „Компетентностен подход и социално-емоционално обучение в начален училищен етап“, организирана от Националния център за повишаване на квалификацията на педагогическите специалисти (НЦПКПС) и Фондация „Лъчезар Цоцорков“. По думите му това може да бъде модул в някоя от действащите в момента национални програми, а в бъдеще да се структурира и в отделна програма на тази тема.
„Изключително необходимо е за учениците да изграждат своите емоционални умения, както и умението да опознаят другия, да развият чувства на емпатия и на съпреживяване“, посочи министър Цоков. По думите му социално-емоционалното обучение е в основата на изграждането на положителна образователна среда и е една от тенденциите в съвременното образование, на които се обръща най-голямо внимание. „В съвременното училище това минава чрез различни инструменти, но световният опит показва, че най-ефективно е когато темите, свързани със социално-емоционалното учене, влязат в учебните програми по различни учебни дисциплини - по български език, по математика и по интегралните предмети, свързани с география и история“, обясни министърът.
Министър Цоков посочи още, че социално-емоционалното учене и прилагането на компетентностния подход още в началния етап на обучението са сред важните теми в световно образование днес. „Когато децата започват своя училищен живот, влязат в класната стая и започват да градят своите учебни умения, те заедно с това се развиват и като личности“, обясни министърът. По думите му е важно да се развиват техните силни страни и заложби, които след това могат да прераснат и в качества.
Председателят на Синдиката на българските учители д.ик.н. Янка Такева посочи, че темата за социално-емоционалното обучение стои в основата на разрешаването на конфликтите в училище. „Ние трябва не само да възпитаваме социално-емоционалната култура, поведение и отношение сред младите хора, но и да подобрим нашите взаимоотношения между институциите“, каза тя. По думите ѝ директорите и учителите трябва да развият умения да разрешават конфликтите в класната стая и тези с родителите.
Директорът на Националния център за повишаване на квалификацията на педагогическите специалисти Димитър Асенов съобщи, че 424 начални учители са преминали социално-емоционално обучение през септември и октомври тази година. 98% от тях споделят, че биха препоръчали този курс на обучение и на други преподаватели.
В конференцията днес участваха и изпълнителният директор на Фондация „Лъчезар Цоцорков“ Йоана Маринова, деканите на педагогическите факултети на Софийския университет „Св. Климент Охридски“ и Пловдивския университет „Паисий Хилендарски“ доц. Ваня Божилова и проф. Владимира Ангелова, директорът на Департамента за квалификация и професионално развитие на педагогическите специалисти към Пловдивския университет проф. Дора Левтерова, Люба Батембергска от Фондация „Лъчезар Цоцорков“, директори на Регионални управления по образованието, експерти от МОН и др.
news.modal.header
news.modal.text