site.btaЦентрална избирателна комисия – Решение № 4022-НС
Р Е Ш Е Н И Е
№ 4022-НС
София, 12 декември 2024 г.
ОТНОСНО: прогласяване на нищожност на решение № 161-НС от 07.11.2024 г. на РИК в Двадесет и четвърти изборен район – София, с което РИК 24 – София отказва да упълномощи председателя на комисията да състави акт за установяване на административно нарушение на председателя на СИК № 244605003 в изборите за народни представители на 27 октомври 2024 г.
Централната избирателна комисия е приела с решение по протокол № 622 от 4 ноември 2024 г. на ЦИК да се изпратят указания до конкретни районни избирателни комисии за съставяне на акт за установяване на административно нарушение на председателите на тези секционни избирателни комисии, за които в писмо от „Информационно обслужване“ АД, вх. № ЦИК-НС-15-2318-1/04.11.2024 г. се съдържат данни, че след обявяване на края на изборния ден не са включени устройствата за видеонаблюдение и няма направен видеозапис на преброяването на бюлетините, след което административнонаказателната преписка да бъде изпратена на Централната избирателна комисия за продължаване на действията по довършване на административнонаказателното производство.
В изпълнение на приетото решение и във връзка с чл. 57, ал. 1, т. 2 ИК, според който Централната избирателна комисия осъществява методическо ръководство и упражнява контрол върху дейността на избирателните комисии, Централната избирателна комисия е изпратила писмо изх. № ЦИК-НС-10-2359/05.11.2024 г. до Районна избирателна комисия 24 – София, като е посочила съответната секция, за която няма видеозапис и е дала изрични указания на комисията да реализира възложеното ѝ със закон задължение да състави акт за извършеното нарушение.
Районна избирателна комисия – София е приела Решение № 161-НС от 07.11.2024 г., с което отказва да изпълни възложеното и да упълномощи председателя на РИК 24 – София да състави акт за установяване на административно нарушение на председателя на СИК № 244605003. В решението е посочено, че са снети от членове на СИК № 244605003 обяснения, на база на които същата приема, че не са налице достатъчно доказателства за извършване на административно нарушение.
С писмо изх. № ЦИК-НС-15-2318/4/13.11.2024 г. ЦИК е изискала от „Информационно обслужване“ АД повторна проверка на устройствата за видеонаблюдение в конкретни СИК, включително СИК № 244605003, въз основа на която да се предостави информация за причината, поради която в устройството не се намира запис.
В отговор „Информационно обслужване“ АД предоставя детайлна проверка на съответните устройства, като по отношене на устройството в секция № 244605003 е посочено, че не са констатирани обективни пречки и не са били налице обстоятелства, които да препятстват извършването на видеозаснемане на процеса по преброяване след приключване на изборния ден.
Централната избирателна комисия счита, че решение № 161-НС от 07.11.2024 г. на РИК 24 – София е постановено в нарушение на закона и страда от един от най-тежките пороци – липса на материална компетентност, който по същността си е от категорията на съществените и в степен да не може да бъде саниран акта, съответно води до нищожността му. Аргументите за това са следните:
Административно-наказателното производство е строго формална, законова процедура, като законодателят умишлено и категорично ясно е очертал правата и задълженията на всички участници в процеса – от една страна в частта по установяването на деянието, от друга – по налагането на административното наказание, а от трета – по отношение на дееца, реализирал съответен фактически състав и признаците му от обективна и субективна страна. В конкретната хипотеза, деянието от обективна страна е формално, на просто извършване, което се счита за довършено с факта на допуснато еднократно бездействие от страна на председателя на секционната избирателна комисия - чл. 495, ал. 2, пр. 3 във вр. с чл. 57, ал. 1, т. 1, т. 2, т. 3 и т. 34 във вр. с чл. 93, ал. 2 ИК във вр. с т. 5 от Решение № 3873-НС от 18 октомври 2024 г. на ЦИК. Само по себе си извършеното деяние със съответните му обективни и субективни характеристики, без да има изискване за настъпването на каквито и да било допълнителни вредни последици, реализира посочения състав и РИК 24 – София, вместо да изземва функциите на административнонаказващ орган по смисъла на чл. 47 и сл. ЗАНН във вр. чл. 496, ал. 3 ИК, е следвало, в хипотеза на обвързана компетентност, в качеството си на актосъставител по смисъла на чл. 37 ЗАНН във вр. чл. 496, ал. 1 и ал. 2 ИК да състави акт за установяване на нарушение. Следва да се отбележи, че в ЗАНН изрично са описани правомощията на актосъставителя и в нито една от нормите, очертаващи неговите права и задължения, не са делегирани права на актосъставителя да освобождава от административно наказателна отговорност дееца, респективно да отказва да налага санкция, тъй като това е преценка, която се извършва единствено и само от административнонаказващия орган, при изрично посочени хипотези. Правомощията на актосъставителя се изчерпват с възможността при констатиране на нарушението да прецени, съобразно степента на обществена опасност на деянието дали да не наложи на място, в момента на извършването му, глоба с фиш, по реда посочен в чл. 39 ЗАНН – хипотеза, която категорично не е била налице при произнасянето на РИК 24 – София с порочното им решение. Съгласно чл. 52, ал. 4 ЗАНН преценката за съставомерност на деянието и обсъждането на признаците му от субективна и обективна страна, се извършват в следващ етап от административнонаказателния процес, от изрично оправомощен за това орган – наказващия. Извършената преценка относно маловажността на деянието е единствено в правомощията на административнонаказващия орган, а не на актосъставителя, на етап „определяне на наказанието“. Следва да се отбележи, че при административните нарушения, свързани с изборния процес и изборното законодателство, особено тези от категорията на формалните, и най-вече при тези, извършени от длъжностни лица, въпросът с маловажността и степента на обществена опасност следва да бъде преценяван с оглед високия обществен интерес и значимостта на засегнатите обществени отношения, свързани със създаване на прозрачност и честност в изборния процес и с гарантиране на сигурност за реализиране на избирателните права на избирателите.
Изземвайки ролята на наказващ орган и извършвайки преценка относно съставомерността и наказуемостта на деянието по чл. 495, ал. 2, пр. 3 във вр. с чл. 57, ал. 1, т. 1, т. 2, т. 3 и т. 34 във вр. с чл. 93, ал. 2 ИК във вр. с т. 5 от Решение № 3873-НС от 18 октомври 2024 г. на ЦИК, РИК 24 – София е действала при липса на компетентност, постановявайки по този начин порочен акт, който следва да бъде прогласен за нищожен на това основание.
По изложеното и на основание чл. 57, ал. 1, т. 1 и 2 от Изборния кодекс Централната избирателна комисия
Р Е Ш И:
КОНСТАТИРА и ПРОГЛАСЯВА НИЩОЖНОСТ на решение 161-НС от 07.11.2024 г. на РИК 24 – София, с което РИК 24 – София отказва да упълномощи председателя на комисията да състави акт за установяване на административно нарушение на председателя на СИК № 244605003.
Решението подлежи на обжалване по реда на чл. 58 ИК пред Върховния административен съд в тридневен срок от обявяването му.
ПРЕДСЕДАТЕЛ:
Камелия Нейкова
СЕКРЕТАР:
Севинч Солакова
ЕС/ЕИ
news.modal.header
news.modal.text