site.btaОбщина Шумен: Общинската администрация обоснова предложеното увеличение на такса битов отпадък
Предложението на общинската администрация за увеличаване на размера на такса битови отпадъци през следващата година е базирано на ясни разчети, така че планираните приходи в размер на 11 089 545 лева да покрият разходите по събиране и транспортиране на битови отпадъци, тяхното третиране в съоръжения и инсталации и дейностите по поддържането на чистотата на териториите за обществено ползване в града, кварталите и селата. Освен това основната цел е и предоставяне на по-качествена услуга. Това стана ясно на брифинг, на който кметът на Шумен проф. Христо Христов, зам.-кметът по „Бюджет и финанси“ Десислава Петрова, зам.-кметът по „Европейски политики, екология и туризъм“ Даниела Русева и експерти от отделите „Екология“ и „Местни данъци и ТБО“ разясниха в детайли предложената за обществено обсъждане план-сметка по чистотата.
Размерът на такса битови отпадъци не е актуализиран от 2011 година. За жилищните имоти в Шумен и кварталите „Макак“, „Дивдядово“ и „Мътница“ планираното увеличение е от 1,5 на 2 промила върху данъчната оценка, а за нежилищните от 4 на 5,4 промила върху по-високата между данъчната им оценка и отчетната им стойност. Увеличаването за селата е 0,5 промила за жилищните имоти и 1,3 промила за нежилищните.
При изчисляване на размера на такса битови отпадъци е взето предвид нарастването на общото количество отпадъци, генерирано от домакинствата, фирмите и предприятията, увеличаване на минималната работна заплата и индекса на инфлация.
„Очаква се през 2025 година количеството на отпадъците да нарасне с 2 000 тона. Ако общо за 2023 година количеството смесени битови отпадъци и биоразградими отпадъци е било 25 242 тона, то сега – до края на месец октомври, вече надхвърляме това количество - 25 753 тона“, каза Живка Атанасова, главен експерт „Екология“ в Община Шумен.
„Новото при формирането на стойността на ТБО е, че от 2025 година и за селата се предвиждат разходи за поддържане на чистотата на зоните за обществено ползване“, каза заместник-кметът по „Европейски политики, екология и туризъм“ Даниела Русева.
Друг компонент, който има отражение, е нарастването на минималната работна заплата, която в периода от 2011 до 2024 година е увеличена 4 пъти, което е 388 % увеличение.
В изготвения от администрацията финансово-икономически анализ, който е публикуван в секция „Обществено обсъждане“, са посочени и конкретни примери с колко ще се вдигне таксата за жилищните и нежилищните имоти в отделните райони на града, кварталите и селата.
„Реално предвижданото увеличение на такса битови отпадъци на годишна база е в порядъка от 11 до 16 лева, което месечно се пада около 1,20 лева. А в селата максималното покачване е около 3 лева за година. Масово се пада около 20-25 стотинки на годишна база“, обясни кметът на Шумен проф. Христо Христов.
За апартамент в центъра с площ 56 кв. метра размерът на такса битови отпадъци ще се вдигне с малко под 20 лева. За същия апартамент в кв. „Еверест“ – с около 16,60 лева, а в кв. „Тракия“ – с 15,61 лева.
„В селата разликите са изключително малки, тъй като данъчните оценки на имотите са много ниски“, коментира началникът на отдел „Местни данъци и ТБО“ Ивелина Щерева. Тя обясни, че за нежилищните имоти на предприятията такса битови отпадъци се изчислява на по-високата от двете стойности - данъчната оценка и отчетната им стойност. Например за търговски обект в града с данъчна оценка на имота 157 670,90 лева, таксата ще се вдигне от 630,68 лева на 851,42 лева, като в изготвения от администрацията анализ има и примери за нежилищните обекти в селата.
В сравнителна таблица е показано също, че община Шумен е с едни от най-ниските промили на фона на други 11 общини.
По отношение на повишаването на качеството на услугата се предвижда закупуване на нови кошчета за смет, увеличаване на средствата за почистване на дъждоприемните шахти от 30 на 60 хил. лева и осигуряване на допълнителен финансов ресурс за почистване на нерегламентираните сметища.
От администрацията възнамеряват в бъдеще да увеличат броя на подземните контейнери, като те ще се обслужват от специализирана техника на ОП „Чистота“. В момента шестте подземни контейнера не се ползват, тъй като тяхното обслужване от наетата външна фирма излиза скъпо.
Подготвената от администрацията презентация на план-сметката по чистотата за 2025 година е публикувана в секция „Обществено обсъждане“ заедно с всички останали материали.
news.modal.header
news.modal.text