site.btaСофийска филхармония: Йохан Себастиан Бах звучи в зала „България“
Три виртуозни концерта на Бах ще звучат на 17 ноември в зала "България" в изпълнение на прекрасните цигуларки Божидара. Кузманова и Зорница Иларионова, които за първи път ще излязат заедно на една сцена. Диригент на вечерта е маестра Диана Илкоска.
Програмата на вечерта:
Йохан Себастиан Бах – Концерт за цигулка и оркестър №1 в ла минор, BWV 1041
Йохан Себастиан Бах – Концерт за цигулка и оркестър №2 в ми-мажор, BWV 1042
Йохан Себастиан Бах – Концерт за две цигулки и оркестър в ре минор, BWV 1043
Макар да не е бил лишен от благоволението на кралския двор и лично на Фридрих Велики, един от най-големите композитори на всички времена Йохан Себастиан Бах е малко известен преживе и малко публикуван.
Първият инструмент, който Бах изучава в най-ранните си години е цигулката – взима уроци от баща си до 10-годишната си възраст, когато и двамата му родители умират. Продължава като певец със стипендия към църквата „Св. Михаел” в Люнебург. Учи орган в Хамбург при „великия” холандски органист Йохан Адам Райнкен и дълго време самият той работи като църковен органист из Германия. За кратко е музикант в двора на Принц Леополд в Кьотен. От 1723 е музикален директор и органист в църквата „Св. Томас” в Лайпциг и до края на живота си заема тази почетна длъжност.
Цигулковите концерти на Й.С.Бах принадлежат към най-репертоарните творби, свирени са и от любители, и от големи виртуози. Прието е да се обявяват като „първи“ концерт, в ла минор, BWV 1041, и „втори“ в ми мажор, BWV 1042, като действителната им хронология не е известна. Предполага се, че са писани между 1717 и 1721 в Кьотен или около 1730 в Лайпциг.
Версията на Кристоф Волф е, че цигулковите концерти са написани около 1730-1731 в Лайпциг, където Бах дирижира Collegium Musicum.
Концертът за две цигулки в ре минор според някои сведения не е бил изцяло творение на Бах, а едва ли не колективен опус между него, сина му Карл Филип Емануел, зет му и ученика му Йохан Лудвиг Кребс. Написан е изключително балансиран като диалог между солистите, от една страна, и между тях и оркестъра, от друга. Съдържа всички варианти на взаимодействие – драматичен диалог, съгласие, противопоставяне, партниране, надпревара и пр. Особено впечатляваща в това отношение е втората част с поддържането на „безкрайна“ мелодична линия, предавана от солист на солист.
БОЖИДАРА КУЗМАНОВА започва да свири на цигулка на 5-годишна възраст в София. По-късно завършва обучението си в Университета за музика и сценични изкуства във Виена при проф. Гюнтер Пихлер. Печели много национални и международни конкурси за цигулари в Европа и САЩ, сред които конкурсът „Бела Барток” (1996), Конкурса за цигулари „Добрин Петков” (1996), конкурсите „Хавърхил Синфония” – Великобритания (2000), „Хъдсън Стринг“- САЩ (2000), Голямата награда „Алоис Котман“ на град Франкфурт (2001), Почетна награда от Университета за музика и сценични изкуства – Виена (2005), и др.
Божидара е свирила като солист с много различни оркестри, като Брадненбургските симфоници, Симфоничен оркестър на радио Прага, Симфоничен оркестър на Монтевидео, Софийска филхармония, Пловдивска филхармония, Филхармония „Бохуслав Мартину“, Бахови солисти – Виена, Котман Стринг Плейърз – Франкфурт, Нов симфоничен оркестър на Базел, Увеселителен оркестър Грац и др. Редовно изнася концерти и преподава в различни майсторски класове в Европа, Северна Африка, САЩ, Азия и Австралия. В дискографията й има повече от 15 компактдиска, записани за различни компании в САЩ, България и Австрия. Първия си запис на компактдиск реализира през 1996 г. с Пловдивска филхармония под диригентството на Найден Тодоров, където изпълнява Първия концерт за цигулка на Макс Брух . Последният й компактдиск с Трио за валдхорна и цигулкови сонати от Брамс е удостоен с наградата „Пастичо“ на Австрийското националното радио OE1. Изпитва истинска страст към различните старинни и безценни инструменти, на които свири (повече от 15 различни цигулки на Страдивари и Гуарнери, както и произведени от други майстори-лютиери), любезно предоставени й от частни спонсори. На Кузманова са посветени творби от множество съвременни композитори (Периклис Лиакакис – “Мелодия” за соло цигулка; Петер Рихтер – Концерт за цигулка “Божидара” , Флориан Майер – “Vienna Waltz Caprise”, Юлия Пургина – пиеса “Фредерик” за соло цигулка; Серхио Навата – “Тангара” за цигулка и пиано; Томас Уоли – Концерт за цигулка „und ein einziger Ton weinte in einem Frühling!“ („единствен звук заплака в пролетта“), Мануела Керер – “ПЛАС” за соло цигулка и съпровождащ ансамбъл, Румен Димитров – “Соло за цигулка” и “Танго”; Роланд Фрайзицер – “Музика за цигулка и три инструмента”) . Един от текущите й звукозаписни проекти се нарича “EnSuite”, където си партнира с виолистата Юлия Пургина и изпълнява съчетание от съвременни произведения, композирани специално за този проект и аранжименти на творби от Бах за два инструмента. Божидара е също така член на струнното трио „Крайслер“, Камерния ансамбъл „Квазари“, Ансамбъла „Двадесети век“, Ансамбъл „Колаж и Реконсил“ – Виена. През последните 10 години Божидара Кузманова преподава на клас по цигулка в Баховото музикалното училище във Виена. От май 2017 г. заема длъжност във Виенската музикална академия. Понастоящем тя свири на цигулка, изработена от Постилионе (1890), любезно предоставена й от частен спонсор.
ЗОРНИЦА ИЛАРИОНОВА завършва НМУ “Любомир Пипков” в класа по цигулка на своята майка Благородна Танева.
Продължава образованието си при знаменития цигулков педагог проф. Захар Брон в престижното висше училище за музика “Кралица София” – Мадрид, също така в Нов български университет в класа по цигулка на проф. Марио Хосен, специализира и в музикалната академия “Санта Чечилия” – Бергамо при проф. Павел Верников.
Същевременно получава ценни творчески съвети в майсторски класове и от други изключителни музиканти и педагози, като проф. Огюстен Дюме, проф. Михаела Мартин, проф. Дора Шварцберг, Мидори, Юлиан Рахлин, легендарния цигулар Иври Гитлис и др.
Зорница Иларионова е лауреат от престижни международни конкурси и форуми като – Международния конкурс “Изгряващи звезди” в Берлин, Международния конкурс за млади изпълнители “Манхатън” в Ню- Йорк, Международния конкурс “Йохан Себастиян Бах” – Япония, Международния конкурс за цигулари “Рудолф Баршай” – Санкт- Петербург, Международния конкурс за цигулари “Рудолф Кройцер” в Белгия, Международния конкурс за млади изпълнители в Комо, Италия и много др.
Като лауреат от престижния цигулков конкурс на името на знаменитата турска цигуларка Суна Кан, който се провежда през три години в Анкара, Зорница Иларионова е поканена за член на журито през 2022 г.
Изнася концерти с голям успех като солист и камерен изпълнител на редица международни сцени, между които в известната зала “Гаво” в Париж, за емисията “Франс мюзик” на Френското национално радио, на международния фестивал Middle East Classical Music Festival and Academy в Дубай, като солист на Калининградската филхармония.
Канена е като гост солист на различни оркестри като Софийска филхармония, Оркестърът на Българско национално радио, оркестърът на Cantus Firmus, на камерен ансамбъл “Софийски солисти, симфоничния оркестър на Измир, симфоничния оркестър на Анталия, камерния оркестър на Башкент и др.
Като камерен изпълнител и в солови рецитали участва на международния фестивал “Encuentro de Santander” в Испания, Европейски музикален фестивал в София, Международния фестивал в Teatro di Marcello – Рим, Италия, на международния музикален фестивал “Мимас” в Прочида (европейска столица на културата за 2022г.), Международния фестивал “Софийски музикални седмици”, Международния фестивал – Празници на изкуствата „Аполония” – Созопол и много др.
Зорница Иларионова е канена да провежда майсторски класове в Австрия, Испания, Турция, Сингапур и България.
През 2014 година на тържествена церемония в кралския дворец “Ел Пардо” в Мадрид е удостоена с наградата за най- обещаващ млад цигулар в цигулковата катедра на проф. Захар Брон, връчена лично от Нейно Величество Кралица София.
Отличавана е и с най-високи национални отличия като престижната награда Кристална лира в категория “Млад изпълнител” през 2015 г., “Златно перо” за принос към българската култура през 2021 г., с награда за високи творчески постижения в областта на изкуството от Министерство на културата.
Слушателите на Българско национално радио и предаването за класическа музика “Алегро Виваче” я отличават с два приза от националната анкета за “Музикант на годината” – “Активна творческа дейност” и “Ансамбъл на годината” заедно с пианистката Мартина Табакова през 2019 г.
Билети са налични на касата на зала „България“ и в Ивентим.
news.modal.header
news.modal.text