Камара на следователите в България – Прессъобщение

site.btaСтановище на Управителния съвет на Камарата на следователите в България

Становище на Управителния съвет на Камарата на следователите в България
Становище на Управителния съвет на Камарата на следователите в България

СТАНОВИЩЕ

на Управителния съвет на Камарата на следователите в България

 

Относно: Легитимността на ВСС и работата му в рамките на дадената от закона компетентност

Уважаеми дами и господа,

Република България е правова държава, в която върховенството на закона е конституционен принцип. Максима още от Римското право е, че законът - добър или лош, трябва да се спазва. 

Ние, магистратите, сме изпълнявали закони, които вместо да наложат широко прокламираната съдебна реформа, изпразниха това понятие от съдържание и я обезличиха. Разделянето на Висшия съдебен съвет (ВСС) на два органа не е съдебна реформа, промените на парче с оглед нечии интереси също. Многократно сме заявявали това. Потвърди го и Конституционният съд. Решението му да отмени по-голямата част от промените в Основния закон, приети в края на декември 2023 г., бе очаквано и закономерно.

Камарата на следователите в България, за пореден път заставаме зад позицията, че за нас съдебната реформа е: да се натовари с функционална компетентност оптимално следствието, а не да се създават нови разследващи органи, особено в изпълнителната власт; да се премахне формализма в процеса, който е пречка за постигане на по-ускорено и ефективно правосъдие; да се създадат условия за работа на магистратите, които гарантират тяхната независимост и безпристрастност и др. 

При провеждане на истинска реформа в съдебната система политиците най-после трябва да се вслушват в гласа на магистратите. Нужна е комуникация и активен диалог с всички професионалисти в юридическа общност, за да се постигнат работещи и ефективни механизми за правораздаване и правоприлагане. 

Настоящият ВСС е законно избран и конституционно уреден орган, който следва да изпълнява задълженията си в пълен обем. ВСС е единственият орган, предвиден в Конституцията, който има задължение и отговорност да определя кадровата политика в съдебната власт, спазвайки процедурата и сроковете за това. От години редица органи в държавата, в това число Инспекторатът към ВСС и самият ВСС, работят в условията на изтекъл мандат, което не е по вина на професионалната общност. Действително мандатът на Висш съдебен съвет е изтекъл, но правомощията му не са прекратени, тъй като не е проведен нов избор, нито е започнала такава процедура за избор на членове на ВСС от Народното събрание. ВСС е постоянно действащ орган и не може да спре да функционира, поради което следва да продължи да изпълнява своите правомощия, в това число и избор на  председател на Върховния административен съд и главен прокурор.      

Не е редно заради нечии конюнктурни интереси и бездействие ВАС и ПРБ да се окажат в сходна ситуация – без постоянни титуляри на постовете председател на Върховния административен съд и главен прокурор. Затова е необходимо единственият отговорен по Конституция орган, а именно ВСС, да изпълни задълженията си без да се влияе от натиск и съображения отвъд правото. 

По повод една от двете процедури – за избор на главен прокурор, бе предложена кандидатура от трима членове на Прокурорската колегия на ВСС, както повелява законът. Възможността да се издигнат и други кандидатури от посочените в закона лица (останалите членове на ВСС и министъра на правосъдието) по никакъв начин не е ограничавана, но не бе и използвана. 

Функционирането на държавните органи е в основата на демократичния процес изискващ работещи институции, като гаранция за съществуването на правовата държава.   

Позовавайки се на решение № 12 от 2022г. на Конституционния съд, призоваваме тези, които опитват агресивно да налагат мнението, че този състав на Съвета не е легитимен да упражнява правомощията си по избор на председател на Върховния административен съд и на главен прокурор, да не възпрепятстват функционирането и изпълнението на задълженията му. 

Борислав Сарафов е магистрат от кариерата вече близо 30 години – бил е следовател, прокурор, заместник на главния прокурор, директор на Националната следствена служба, която близо 6 години далновидно бе ръководена от него. Той е един от нас, доказал се е като професионалист и човек от системата, преминал всички нива в йерархията.

Процедурите за избор на административни ръководители в съдебната система следва да продължат, за да може тя да функционира адекватно на съвремието и без сътресения. Време е Народното събрание също да изпълни своите задължения, като избере съответните членове на органите с изтекъл мандат от политическата квота. Бездействието е вредно за всички. Ние, магистратите, избрахме своите представители във ВСС още преди близо 2 години, но Народното събрание не го направи своевременно. Нещо повече - към момента не са налице дори наченки да бъдат инициирани съответните процедури за това. 

Какво да очакваме тогава - да се блокира работата на съдебната система чрез липсата на кадрови орган или тя да остане без постоянни ръководители на два от най-висшите постове в съдебната власт? Ако това се допусне, магистратите ще работят в постоянна несигурност, обругавани, че не постигат очакваните от обществото резултати.

Не само прокуратурата и съдът, но и всички институции в държавата, трябва да обединят усилията си за преодоляване на предизвикателствата пред българското правосъдие, особено в условията на усложнена геополитическа обстановка. Това е пътят да заслужат доверието на хората и да утвърдят върховенството на закона в Република България като член на Европейския съюз и цялата международна общност. 

 

news.modal.header

news.modal.text

Към 03:33 на 24.11.2024 Новините от днес

Тази интернет страница използва бисквитки (cookies). Като приемете бисквитките, можете да се възползвате от оптималното поведение на интернет страницата.

Приемане Повече информация