Българска общност за либерална демокрация – Прессъобщение

site.btaПозиция на БОЛД срещу забраната за ЛГБТ пропаганда в училищата

Позиция на БОЛД срещу забраната за ЛГБТ пропаганда в училищата
Позиция на БОЛД срещу забраната за ЛГБТ пропаганда в училищата
Снимка: Пресцентър

Българската общност за либерална демокрация (БОЛД) остро осъжда приемането от Народното събрание на законопроект за промяна на Закона за предучилищното и училищното образование, с който се забранява "пропаганда, популяризиране или подстрекаване" на "нетрадиционна сексуална ориентация" и "определяне на полова идентичност, различна от биологичната" в българските училища.

Новите разпоредби са противоречие с редица норми от българския и международен правов ред, включително Конституцията, Закона за защита от дискриминация, Хартата на основните права, задължаваща страните членки на Европейския съюз, Европейската конвенция за правата на човека и няколко международни договора на ООН, по които България е страна. С новоприетите норми се нарушават редица основни права и свободи: право на личен живот; свобода от дискриминация; достъп до информация; свобода на изразяване; свобода от всички форми на насилие; право на образование. В мотивите към законопроекта липсва каквото и да било позоваване на основните права на човека, както и на научните данни, които сочат категорично, че сексуалната ориентация и половата идентичност не подлежат на промяна в следствие на „подстрекаване“ или „пропагандиране“, и също като други устойчиви, непроменими признаци, като цвят на кожата или форма на очите, не може да бъдат заменени чрез средствата на пропагандата.

В коментарите  около приемането на закона се изказаха мнения, че в България липсва нетолерантност и дискриминация, докато от депутати и представители на изпълнителната власт редовно липсват реакции срещу редица престъпления от омраза и с хомофобски подбуди през последните години. Това показва дълбоко неразбиране за социалната реалност в България и използване на образователните закони за прокарване на разделителни линии и допълнително маргинализиране на общности. Действията в тази посока са в разрез с европейските ценности и в унисон с антидемократичните действия на автократични режими като тези в Русия и Унгария.

Приемането на законопроекта е поредната крачка назад за българската либерална демокрация. Демокрацията не е тирания на мнозинството, или когато два вълка и една овца решат с мнозинство какво да вечерят. Демократичните ценности включват ясни и категорични гаранции за защита на малцинствата, включително сексуалните малцинства, както и защита на граждани, които се намират в ситуация на уязвимост, каквито са ЛГБТ хората. Гласуването и на двете четения в един и същи ден, в разгара на лятото и в навечерието на седми парламентарни избори за 4 години, навежда на мисълта за изключителна спешност, което дава повод да запитаме дали наистина депутатите считат това за най-големия проблем на българското образование, или истинската цел на законопроекта е евтин популизъм на гърба на една от уязвимите групи в обществото. В ситуация на дълбоко разделение на обществото, изключително ниска избирателна активност и немощ на партийното представителство да излъчи редовен кабинет, това е злоупотреба с демократичните институции и допълнително подкопава доверието на обществото в тях.

Докато в други свободни страни училищата създават стратегии за пълноценното включване на ЛГБТИ учениците и за борба с хомофобията и трансфобията, българското училище се превръща в среда, където това са теми табу. Среда, в която насилието и тормозът процъфтяват, а на различните се гледа с презрение и отхвърляне. Среда, в която подрастващите са лишени от здравно и сексуално образование и по този начин са изложени на непредвидими рискове, породени от невъзможността да получат адекватна информация в училище по теми засягащи тяхната идентичност, сексуална ориентация, здравен статус и др. Среда, в която ценностите на равенството, толерантността и недискриминацията се заместват от човеконенавистни идеи, налагани от чуждестранни интереси и подвластните им български партии.

Изключително притеснително е не само приемането на самия законопроект, а и това, че той срещна почти пълна подкрепа от народните представители. Освен вносителите от „Възраждане“, партия известна с антиевропейските си възгледи и ценности, противоречащи на правата на човека, законопроектът беше подкрепен и от депутатите от на думи проевропейски партии, като ГЕРБ и ДПС, и на думи лявата БСП. На първо четене и при разглеждане в Комисията по образованието дори депутати от ППДБ си позволиха да гласуват „за“ или „въздържал се“ по този мракобесен законопроект, а при обсъждането в залата надделяваха технически аргументи от типа, че „термините са неточни“, а не такива, изхождащи от принципите на правата на човека. На практика гласуването показва, че в българския парламент липсва ясно и последователно представителство на либерално-демократичните идеи и ценностите за правата на човека.

Призоваваме президента на Република България да наложи вето на промените в закона, а депутатите да отменят новите разпоредби в спешен порядък и да се опитат да фокусират усилията си върху истинските проблеми на всички нива в държавата, вместо да използват институцията на парламента за създаване на врагове и невидими заплахи, чрез които да трупат политически дивиденти.



news.modal.header

news.modal.text

Към 15:01 на 22.12.2024 Новините от днес

Тази интернет страница използва бисквитки (cookies). Като приемете бисквитките, можете да се възползвате от оптималното поведение на интернет страницата.

Приемане Повече информация