site.btaКомисия за противодействие на корупцията: Решение
Р Е Ш Е Н И Е № РН-КПК-КИ-16-23-18
Днес, 24.06.2024 година, в град София, Комисията за противодействие на корупцията, в състав:
Заместник-председател: Антон Славчев
Член: Антоанета Цонкова
Член: Пламен Йоцов
Член: Силвия Къдрева
У С Т А Н О В И:
Проверката е по реда на чл.13, ал.1, т.8 от Закона за противодействие на корупцията (ЗПК), образувано въз основа на Решение на Комисията за противодействие на корупцията (КПК) с рег. № КИ-037 от 08.11.2023 г. по сигнал с вх. рег. № КПК-КИ-16/11.10.2023 г. на КПК и приобщен към него сигнал с вх.№ С-131/12.12.2023 г., съдържащ идентични твърдения.
Проверката е образувана против Андрей Гюров – подуправител на *** Б.
В сигнала са изложени твърдения, че като подуправител на Б. Гюров ръководи Управление „******“, считано от 26.07.2023 г. съобразно информация от регистър Булстат. На 19 юли 2023 г. Андрей Гюров подписва декларация за липса на несъвместимост, каквато би произлязла при нарушения на чл. 12 от Закона за **б., съобразно която разпоредба на подуправителите на **Б. се забранява извършването на каквато и да било неплатена дейност, без единодушното позволение на Управителния съвет на **Б. Към момента на подаване на декларацията, към момента на встъпване в длъжност, както и след това – поне до 06.10.2023 г., Гюров е вписан като член на Изпълнителния съвет на политическа партия „********“ според справка за актуално състояние, издадена от С. г. съд. Твърди се също, че към 11.10.2023 г. Гюров е член и на Управителния съвет на сдружение „********“, ЕИК: *******.
Според твърденията в сигнала, изложените факти противоречат на разпоредбата на чл. 12, ал. 5 от Закона за ***б., според която „Управителят и подуправителите не могат да извършват друга дейност освен преподавателска или като членове на органите на дружества, в които **Б има участие, или на международни организации във връзка с дейността ѝ. Те могат да извършват неплатена дейност с единодушно решение на управителния съвет, доколкото не е налице конфликт на интереси“. Членството в изпълнителен съвет на партия, както и участието в управителния съвет на горепосоченото сдружение са дейности, за които Андрей Гюров не е получил изрично единодушно разрешение от Управителния съвет на **Б.
Към сигнала е приложено като доказателство Удостоверение за актуално състояние от 06.10.2023 г., издадено от С.Г.С. по партидата на ПП „*****“, видно от което към този момент Андрей Гюров е член на Изпълнителния съвет на партията.
Във връзка с твърденията в сигнала Комисията е изискала от председателя на Постоянната комисия по превенция и противодействие на корупцията в *** НС и с писмо с вх. № КПК-6254-2/2024 г. на КПК е получила: заверено копие на Решение от 26.07.2023 г. на *** НС за избиране на Андрей Гюров като подуправител на **Б, заверено копие на Клетвен лист на Гюров от 26.07.2023 г., заверено копие на декларация по чл.35, ал.1, т.1 от Закона за противодействие на корупцията и за отнемане на незаконно придобитото имущество (ЗПКОНПИ отм.), във връзка с чл.11, ал.4, т.2-5 и чл.12, ал.5 от Закона за ****б., подписана от Гюров на 19.07.2023 г., с вх. № КППК-49-307-00-2 от 27.07.2023 г. на НС.
Комисията е изискала и с писмо, вх. № 6254-3/2024 г. на КПК е получила от С. г. съд удостоверение за актуалното състояние на Политическа партия „*****“ към 28.03.2024 г. Допълнително е изискана и с писмо, вх. № вх. № 6254-5/08.04.2024 г. на КПК от СГС. е получена информация относно всички извършени промени/ вписвания по партидата на ПП „******“ в периода след м. януари 2023 г., а именно: удостоверение за актуално състояние, решение от 21.02.2023 г., решение от 19.06.2023 г., заявление с вх. №81340/08.09.2023 г.- ведно с приложенията му и решение от 19.10.2023 г.
С писмо, вх. № 6254-7/16.04.2024 г. на КПК, от Управителя на **Б е получена изискана от Комисията информация относно евентуално извършена/и от Б. проверка/и относно публично разпространени в медийното пространство твърдения за нарушения на законови изисквания, касаещи участието на Андрей Гюров – подуправител на Б. в ръководен орган на политическа партия и относно участието му в търговски дружества, както и за евентуално подадени от същия декларации по чл.11, ал.4 и чл.12, ал.5 от Закона за ******* б. и отправено уведомление за извършване на неплатена дейност, евентуално решение на **Б в тази връзка по чл.12, ал.5, изр. 2 от ****Б.
Служебно са извършени справки в НБД „Население“, на електронната страница на НС, на ***Б., в Търговски регистър и регистър на юридическите лица с нестопанска цел (ТРРЮЛНЦ), в Регистъра на политическите партии при СГС, в Регистъра на лицата, заемащи висши публични длъжности на КПК и на страницата на Официален вестник на Европейския съюз.
След като обсъди събраните в хода на административното производство доказателства, Комисията установи следното от фактическа страна:
Сигналът е подаден от лице с посочени три имена, адрес, електронен адрес и е подписан.
От събраните в хода на проверката доказателства, се установи следното:
С Решение на ***** Н. събрание от 26 юли 2023 г. Андрей Гюров е избран за подуправител на ***Б., ръководител на управление „*******”. На същата дата Гюров е подписал клетвен лист в изпълнение на изискванията на чл.13 от Закона за *******б.
На 27.07.2023 г. Гюров е депозирал пред НС, като орган по избора му, декларация по чл.35, ал.1, т.1 от ЗПКОНПИ (отм.), във връзка с чл.11, ал.4, т.2-5 и чл.12, ал.5 от ***Б), подписана от Гюров на 19.07.2023 г., с вх. № КППК-49-307-00-2 от 27.07.2023 г. на Н.С., в която е декларирал, че не е лице:
1. Обявено в несъстоятелност като едноличен търговец или неограничено отговорен съдружник в търговско дружество;
2. Което е било през последните две години, предхождащи датата на решение за обявяване на търговско дружество или кооперация в несъстоятелност, член на техен управителен или контролен орган;
3. Което е едноличен търговец, неограничено отговорен съдружник в търговско дружество, управител, търговски пълномощник, търговски представител, прокурист, търговски посредник, ликвидатор или синдик, член на орган на управление или контрол на търговско дружество или кооперация с изключение на дружества, в които ********б. има участия;
4. Което е съпруг или съпруга, или се намира във фактическо съжителство, роднина по права линия, по съребрена линия до четвърта степен включително или по сватовство до втора степен включително с друг член на управителния съвет на ***б.;
5. Което извършва друга дейност, за която има забрана по смисъла на чл.12, ал.5 от ****Б.
Със свое Решение от 19.10.2023 г. С. г. съд допуска вписване на промени в Регистъра на политическите партии при СГС. по фирмено дело № *** по описа на с. за 2022 г. по партидата на политическа партия „******“, сред които е и заличаване като член на Изпълнителния съвет на партията на Андрей Гюров. Промяната е извършена на база подадено от Гюров на 26.07.2023 г. заявление до председателите на ПП „*********“, до Изпълнителния съвет и до Главния секретар на партията с искане за предсрочно прекратяване на мандата му като член на Изпълнителния съвет на партията. Във връзка със заявлението на Гюров и на подадени други седем заявления, на 08.09.2023 г. в СГС е внесена молба за вписване на промени в обстоятелствата, произтичащи от подадени заявления за оставка на членове на ръководните и на контролните органи на партията. В решението на СГС изрично е вписано, че случаят попада в хипотезата на чл.12.2, б.“а“ от действащия към момента на вписване Устав на партията, приет на 17.12.2022 г., според която: мандатът на член на партиен орган се прекратява предсрочно без да е необходимо решение на компетентния орган при наличието на няколко условия, първото от които е по негова писмена молба до председателите на съответния орган, по-висшестоящия орган или Главния секретар, в който случай мандатът се прекратява от деня на получаване на молбата.
По преписката не са представени доказателства за напускане на ПП „********“ от страна на Андрей Гюров в качеството му на член на партията.
От справка в Търговски регистър и регистър на юридическите лица с нестопанска цел се установява:
Към датата на избирането му за подуправител на **Б – 26.07.2023 г. Андрей Гюров е бил член на Управителния съвет на Сдружение с нестопанска цел „*********, ЕИК *******, както и член на Управителния съвет на Сдружение „*******“, ЕИК ******* - регистрирано по Фирмено дело: ******** на ОС Б. и вписано в Търговски регистър и регистър на юридическите лица с нестопанска цел на 08.01.2024 г.
До 23.11.2023 г. Гюров е бил съдружник и е притежавал дялове на стойност 100 лева от вписания общ капитал в размер на 5000 лева на дружество с ограничена отговорност „*******“ ООД, ЕИК ******, като е прехвърлил същите с нотариално заверен договор на 08.11.2023 г. на И. Г.
В качеството си на подуправител на ****Б. Андрей Гюров е подал пред Комисията на противодействие на корупцията и за отнемане на незаконно придобитото имущество встъпителна декларация за имущество и интереси на основание чл. 35, ал.1, т.2 от ЗПКОНПИ (отм.) с вх. № В1762/11.08.2023 г. – Част първа и с вх. № В1763/11.08.2023 г. – Част втора. В т. 10 от Част първа на декларацията и в т.15 и т.18 от Част втора Гюров е декларирал притежаването на 2% дялово участие от капитала на „******“ ООД, като е посочил стойност на дяловото му участие в размер на 117 000 лева. Не е декларирал обаче участието си в органи на управление или контрол на юридически лица с нестопанска цел Сдружение „********“, ЕИК ******* и „*******“, ЕИК ******, както към датата на встъпването му в длъжност, така и 12 месеца преди това, което е следвало да направи по т.16 и т.19 на Част втора от декларацията.
Видно от справка в ТРРЮЛНЦ Гюров е заличен като член на Управителния съвет на Сдружение с нестопанска цел „*********“ на 15.12.2023 г., а като член на Управителния съвет на Сдружение „*******“ – на 17.01.2024 г.
На 23.10.2023 г. Андрей Гюров е вписан като член на Съвета на директорите на „*********“ АД, ЕИК *******, в качеството си на представляващ ****Б. – акционер в дружеството.
От представено по преписката писмо от управителя на ***Б, вх. № КПК-6254-7/16.04.2024 г. на КПК, става ясно, че в рамките на **Б е извършена вътрешна проверка относно разпространените в публичното пространство твърдения за нарушения на законови изисквания за заемане на длъжността от страна на Андрей Гюров и участието му в ръководен орган на политическа партия и в търговски дружества и юридически лица с нестопанска цел.
От събраните в хода на извършената от **Б вътрешна проверка доказателства и като е взела предвид решението на СГС от 19.10.2023 г. за заличаването на Андрей Гюров като член на Изпълнителния съвет на ПП „*********“, в резултат на подадена от него на 26.07.2023 г. оставка, Б*** счита, че по отношение на това негово участие не е налице нарушение във връзка със заеманата от него длъжност като подуправител и ръководител на управление „******“ в **Б, доколкото към този момент не съществува изрична забрана в Закона за **Б в тази посока. Независимо от това и с оглед правна сигурност, по предложение на УС на **Б в приетия нов Закон за ******* б. (обн., ДВ, бр.13/2024 г.), който влиза в сила от датата, посочена в Решение на Съвета на Европейския съюз за приемането на еврото от Република България, съществуващите установени несъвместимости по отношение на членовете на УС на **Б са допълнени с изискване за липса на участие в политически партии, като е предвиден ред и за декларирането им пред органа по избора или назначаването.
От писмото става ясно и че с докладна записка от 21.11.2023 г. Андрей Гюров е представил до членовете на УС информация относно участие в управителен съвет на юридически лица с нестопанска цел, като е посочил, че след датата на избора му за подуправител не е осъществявал дейност в юридическите лица с нестопанска цел, в които е бил вписан като член на ръководен орган и не е имал намерение да осъществява такава дейност. Информирал е УС и че са започнати процедури по промяна в състава на управителните органи на тези юридически лица.
В писмото изрично е посочено, че Андрей Гюров не е отправял до УС на **Б искане за произнасяне на основание чл.12, ал.5 от Закона за **Б, съответно няма взето решение от Управителния съвет на това основание. Подчертано е и, че по отношение на въпроса представлява ли чл.12, ал.5 от Закона за **Б основание за несъвместимост компетентен орган е Комисията за противодействие на корупцията.
Въз основа на така изяснената фактическа обстановка, комисията установи следното от правна страна:
Съгласно разпоредбата на чл. 13, ал. 1, т. 8 от Закона за противодействие на корупцията, Комисията проверява сигнали във връзка с декларациите за несъвместимост на лицата, заемащи публични длъжности, и при установена несъвместимост сезира органа по избора или назначаването за предприемане на съответните действия.
Несъвместимостта съставлява предвидени в закона пречки за съвместяване на съответната публична длъжност и заемането на друга длъжност или извършването на дейност, която съгласно Конституцията или закон е несъвместима с положението на лице, заемащо публична длъжност. Несъвместимостта по смисъла на разпоредбата на §1, т.7 от ДР на ЗПКОНПИ (отм.), съответно по § 1, т. 4 от ДР на ЗПК съставлява съвместяване изпълнението на определена публична длъжност с изпълнението на друга длъжност или извършването на определена дейност, които съгласно Конституцията или закон са несъвместими с положението на лицето, заемащо висша публична длъжност по чл.6, ал.1 от ЗПКОНПИ (отм.), съответно публична длъжност по чл. 6, ал. 1 от ЗПК. Целта на института на несъвместимостта е превантивна - да се предотврати възможността за възникване на колизия между евентуален частен интерес и държавния интерес, да се предотвратят още преди започване изпълнението на длъжността всякакви възможни влияния, които биха накърнили обществения интерес, доколкото несъвместимостта засяга именно безпристрастното изпълнение на публичната длъжност в обществен интерес. ЗПК не посочва самостоятелни основания за несъвместимост на изброените в чл. 6, ал. 1 длъжности. Поради разнородността на правомощията, произтичащи от различните длъжности, за всяка от тях са налице и различни предпоставки за възникване на несъвместимост. Затова и при практическото прилагане е необходимо точно да се установи кои са приложимите разпоредби от Конституцията или от специалните закони, да се съпостави фактическата обстановка с въведените в тях забрани, за да се направи обоснован извод за наличието на факти и обстоятелства, водещи до несъвместимост.
Съгласно Закона за Б ****б. е ц. б. на Република България. Тя е юридическо лице, чиято основна цел, като част от Европейската система на ц. б., е да поддържа ценовата стабилност в съответствие с чл. 127, параграф 1 от Договора за функционирането на Европейския съюз и чл. 2 от Устава на Европейската система на ц. б. и на Европейската ц. б. Основните задачи на ******* б. са да: 1. участва в определянето и осъществяването на паричната политика на Евросистемата; 2. осъществява валутни операции в съответствие с чл. 219 от Договора за функционирането на Европейския съюз; 3. държи и управлява официалните резерви в чуждестранна валута на ******* б.; 4. насърчава нормалното функциониране на платежните системи. При упражняване на правомощията и изпълнение на задълженията си по този закон ******* б., управителят и членовете на управителния съвет са независими и нямат право да искат или да приемат указания от институциите, органите, службите или агенциите на Европейския съюз, от Министерския съвет или от правителствата на други държави – членки на Европейския съюз, както и от други органи и институции.
Съгласно чл.11 от Закона за **Б. органи за управление на *****Б. са управителният съвет, управителят и тримата подуправители, избрани за ръководители на основните управления по чл. 20 - „********“, „******“ и „******“. Управителният съвет се състои от седем членове: управителят на б., тримата подуправители и трима други членове. За членове на управителния съвет се избират и назначават български граждани, притежаващи високи нравствени качества, които са изтъкнати професионалисти в сферата на икономиката, финансите и банковото дело. Управителят и подуправителите – ръководители на трите основни управления на ********* б. се избират от Н. с., а другите трима членове на управителния съвет се назначават от п. на р.
В качеството му на подуправител на ***Б. Андрей Гюров е лице, заемащо публична длъжност по чл. 6, ал. 1, т. 12 от ЗПК и Комисията за противодействие на корупцията е компетентна да извърши проверка за несъвместимост по чл.13, ал.1, т.8 от същия закон.
Предвид горното и с оглед основните характеристики на несъвместимостта като институт на правото, настоящата проверка изисква извършване на индивидуална и диференцирана преценка относно предпоставките за несъвместимост, относими към конкретния случай. Нарушение може да се установи само и доколкото съответните относими факти съвпадат с хипотезата на съдържащите се в специалните закони норми. Затова при практическото прилагане е необходимо точно да се установи кои са приложимите разпоредби от Конституцията или от специалните закони, да се съпостави фактическата обстановка с възведените в тях забрани, за да се направи обоснован извод за наличието на факти и обстоятелства, водещи до несъвместимост.
В конкретния случай условията, на които следва да отговаря едно лице, за да бъде член на управителния съвет на **Б се съдържат в разпоредбата на чл.12, ал.4 от закона за **Б (в редакцията й към 26.07.2023 г. - датата на встъпване в длъжност на Гюров), според която: не може да бъде член на Управителния съвет на **Б лице: 1. осъждано за престъпление от общ характер; 2. обявено в несъстоятелност като едноличен търговец или неограничено отговорен съдружник в търговско дружество; 3. което е било през последните две години, предхождащи датата на решение за обявяване на търговско дружество или кооперация в несъстоятелност, член на техен управителен или контролен орган; 4. което е едноличен търговец, неограничено отговорен съдружник в търговско дружество, управител, търговски пълномощник, търговски представител, прокурист, търговски посредник, ликвидатор или синдик, член на орган на управление или контрол на търговско дружество или кооперация, с изключение на дружества, в които **** б. има участия; 5. което е съпруг или съпруга или се намира във фактическо съжителство, роднина по права линия, по съребрена линия до четвърта степен включително или по сватовство до втора степен включително с друг член на управителния съвет; 6. което е член на ръководен или контролен орган на политическа партия или член на политическа партия (текстът е добавен в Закона за **Б, 2024 г.).
Отделно от горното, за управителя и подуправителите са предвидени допълнителни ограничения с разпоредбата на чл. 12, ал. 5 от **Б, според която: управителят и подуправителите не могат да извършват друга дейност освен преподавателска или като членове на органите на дружества, в които *** б. има участие, или на международни организации във връзка с дейността й. Те могат да извършват неплатена дейност с единодушно решение на управителния съвет, доколкото не е налице конфликт на интереси. От текста следва, че всякаква неплатена дейност може да бъде осъществявана само с единодушното решение на управителния съвет, доколкото не е налице конфликт на интереси.
По аргумент от противното - всяка платена дейност е забранена, извън изрично посочените в изречение първо на чл, 12, ал. 5 от Закона за **Б.
Съобразно разпоредбата на чл. 50, ал. 1 от ЗПК, при заемането на висша публична длъжност, за която с Конституцията или със закон са установени несъвместимости, лицето е задължено да подаде пред органа по избора или назначаването или пред съответната комисия за лице по чл. 90, ал. 2, т. 1 и т. 3 декларация за несъвместимост в едномесечен срок от заемане на длъжността. За Гюров, в качеството му на подуправител на **Б орган по избора му е НС.
Според разпоредбата на чл. 50, ал. 3 от ЗПК, за лице, декларирало наличие на несъвместимост, е налице задължение в едномесечен срок от подаване на декларацията по чл.49, ал.1, т.1 от ЗПК да предприеме необходимите действия за отстраняване на несъвместимостта и да представи доказателства за това пред органа по избора или назначаването.
От събраните в хода на производството доказателства е установено, че при встъпването си в длъжност като подуправител на ***Б – управление „*****“ на 26.07.2023 г. Андрей Гюров е бил съдружник в дружество с ограничена отговорност „*******“ ООД, ЕИК *****. Съгласно разпоредбата на чл.11, ал.4, т.4 от ***Б това обстоятелство го поставя в условия на несъвместимост по отношение на заеманата от него длъжност „подуправител на **Б“. Посоченото обстоятелство декларирано в подадената от Гюров пред НС на 27.07.2024 г. декларация по чл.35, ал.1, т.1 от ЗПКОНПИ във връзка с чл.11, ал.4, т. 2-5 и чл.12, ал.5 от Закона за **Б, като по преписката не се събраха данни Гюров да е представил доказателства за предприети от него действия за отстраняване на несъвместимостта пред органа по избора му в срока по чл.50, ал.3 от ЗПК. Нещо повече, заличаването на Гюров като съдружник в Търговския регистър е извършено на 23.11.2023 г., т.е. близо 4 месеца след встъпването му в длъжност като подуправител на **Б, като видно от представен пред ТРРЮЛНЦ нотариално заверен Договор за покупко-продажба на дружествени дялове, датата на която е извършил прехвърлянето на дружествените си дялове е 08.11.2023 г.
Отделно от горното, независимо, че в разпоредбата на чл.11, ал.4 от Закона за **Б няма изрична забрана подуправителите да са членове на управителни или контролни органи на сдружения с нестопанска цел, то във всички случаи тази тяхна дейност, бидейки и неплатена, попада в ограниченията, предвидени в чл. 12, ал. 5, изр. 2 от Закона за ***Б, конкретно: подуправителите могат да извършават неплатена дейност с единодушно решение на управителния съвет, доколкото не е налице конфликт на интереси.
В случая е без значение дали Гюров е извършвал дейност като член на управителен орган на двете сдружения с нестопанска цел, в които е участвал, а именно: Сдружение „*********“, Сдружение „*********“, възмездно или безвъзмездно, доколкото по отношение на първата хипотеза – възмездното участие - има изрична забрана, а по отношение на втората – извършването на неплатена дейност – е налице изричното условие дейността да се извършва „с единодушно решение на управителния съвет, доколкото не е налице конфликт на интереси.“
Комисията приема, че нормата на чл.12, ал.5, изр. второ визира под „неплатена дейност“ всяка дейност, извършвана от членовете на УС на ***Б , различна от извършваната в това им качество, в това число свързана с участието им в ръководни и управителни органи на юридически лица с нестопанска цел. Това е така, т.к. всяка подобна дейност би могла да рефлектира върху доверието и авторитета както на Управителния съвет на ***Б, така и на ***Б като цяло. В случая следва да се имат предвид и разпоредбите на Закона за Търговския регистър и регистъра на юридическите лица с нестопанска цел, касаещи вписването на подлежащите на вписване обстоятелства и тяхната публичност и достъпност до всички лица, в частност разпоредбата на чл.7, ал.1, съгласно която вписаното обстоятелство се смята, че е станало известно на третите добросъвестни лица от момента на вписването, както и разпоредбата на чл.10, ал.2 от същия закон, според която невписаните обстоятелства се смятат несъществуващи за третите добросъвестни лица.
От събраните по преписката доказателства се установи, Андрей Гюров не е уведомил УС на **Б за участието си като член на ръководен органа на юридически лица с нестопанска цел, съответно не е отправял до УС на **Б искане за произнасяне на основание чл.12, ал.5 от Закона за **Б, поради което няма взето решение от Управителния съвет на това основание. Като не е изпълнил това свое задължение, произтичащо от разпоредбата на чл. 12, ал. 5 от Закона за ***Б, Гюров се е поставил в условия на несъвместимост.
Фактът, че на по-късен етап – четири месеца след встъпването му в длъжност и предвид извършвана в **Б вътрешна проверка, Гюров е уведомил с докладна записка от 21.11.2023 г. членовете на УС относно участието си в управителен съвет на юридически лица с нестопанска цел, като е посочил и че след датата на избора му за подуправител не е осъществявал дейност в юридическите лица с нестопанска цел, в които е бил вписан като член на ръководен орган и не е имал намерение да осъществява такава дейност, не променя обстоятелството, че Управителният съвет не е уведомен своевременно – при встъпването в длъжност от Гюров, съответно не е взел решение по чл.12, ал.5, изр. второ от ****Б относно извършваната от него дейност като член на орган на управление на две юридически лица с нестопанска цел, което води и до несъвместимост.
Това обстоятелство – участието на Гюров в органи на управление на юридически лица с нестопанска цел към момента на встъпването му в длъжност като подуправител на **Б, както и 12 месеца преди това, не е декларирано и в подадената от него на основание чл. 35, ал.1, т.2 от ЗПКОНПИ (отм.) пред Комисията за противодействие на корупцията и за отнемане на незаконно придобитото имущество встъпителна декларация за имущество и интереси с вх. № В1762/11.08.2023 г. – Част първа и с вх. № В1763/11.08.2023 г. – Част втора, което само по себе си е нарушение на друго правно основание.
Доколкото в Закона за ****Б. в редакцията му към 26.07.2023 г. – датата на встъпване на Андрей Гюров в длъжност като подуправител на **Б няма изрична разпоредба забраняваща участието на членове на Управителния съвет в политически партии, то не би могло да се направи извод за несъвместимост по отношение членството на Гюров в ПП „*****“. Аналогично на казаното по-горе обаче относно дейността, свързана с участието в органите на управление на сдружения с нестопанска цел би могло да се изведе, че дейността на Гюров, свързана с участието му в орган на управление на политическа партия, какъвто в случая е Изпълнителният съвет на ПП „*****“, в хипотезата че същото е било безвъзмездно, за времето до заличаването му от СГС като такъв по партидата на партията, също е следвало да се извършва при условията на чл. 12, ал. 5 от Закона за **Б – УС да бъде уведомен и да приеме решение, за каквото по преписката не се събраха данни. От цитираното по-горе писмо от управителя на ***Б се установява по-скоро, че в резултат на извършената вътрешна проверка, Б. е узнала за решението на СГС от 19.10.2023 г., с което е допуснато заличаването на Гюров като член на Изпълнителния съвет на партията. Независимо от казаното, предвид разпоредбата на чл.12.2, б.“а“ от действащия Устав на ПП „********“, приет на 17.12.2022 г., според която мандатът на член на партиен орган се прекратява предсрочно без да е необходимо решение на компетентния орган при наличието на няколко условия, първото от които е по негова писмена молба до председателите на съответния орган, по-висшестоящия орган или Главния секретар, в който случай мандатът се прекратява от деня на получаване на молбата, Комисията приема, че в конкретния случай за Гюров не е налице несъвместимост, доколкото същият е подал заявление до председателите на ПП „*******“, до Изпълнителния съвет и до Главния секретар на партията с искане за предсрочно прекратяване на мандата му като член на Изпълнителния съвет на партията на 26.07.2023 г. – датата и на встъпването му в длъжност като подуправител на **Б.
Всичко гореизложено налага извода, че Андрей Гюров в качеството му на подуправител на ***Б – ръководител на управление “*****“ не е предприел необходимите действия за преодоляване на възникналата несъвместимост, свързана с участието му като съдружник в „********“ ООД, както и с осъществяваната от него дейност като член на управителен орган на юридически лица с нестопанска цел - Сдружение „************“ и Сдружение „*********“ и за уведомяване на органа по избора му за това в срока по чл. 50, ал. 3 от ЗПК.
Що се отнася до участието на Андрей Гюров като член на Съвета на директорите на „*******“ АД, считано от 23.10.2023 г., то същото е в съответствие с разпоредбата на чл.12, ал.4, т.4, която допуска участието на член на Управителния съвет на **Б като член на орган на управление или контрол на дружества, в които **Б има участие, а в конкретния случай **Б е акционер в дружеството и Гюров участва като представител на Б.
Предвид изложеното, на основание чл. 13, ал. 1, т. 8 от ЗПК, във вр. с § 7, ал. 2 от ПЗР на ЗПК, Комисията за противодействие на корупцията
РЕШИ:
УСТАНОВЯВА НЕСЪВМЕСТИМОСТ по отношение на Андрей Гюров с ЕГН ********, в качеството му на подуправител на **Б, ръководител на управление „******” и в това му качеството - лице, заемащо публична длъжност по чл. 6, ал. 1, т. 12 от ЗПК, във връзка с участието му като съдружник в „********“ ООД, както и във връзка с осъществяваната от него дейност като член на управителен орган на юридически лица с нестопанска цел - Сдружение „***********“ и Сдружение „*********“, без решение на Управителния съвет на **Б по чл.12, ал.5, изречение второ от Закона за **Б.
КОМИСИЯ:
ЗАМЕСТНИК-ПРЕДСЕДАТЕЛ:………П……….../АНТОН СЛАВЧЕВ/
ЧЛЕН:………………….……П…………….../АНТОАНЕТА ЦОНКОВА/
ЧЛЕН:…………………....….П………....……………./ПЛАМЕН ЙОЦОВ/
ЧЛЕН:………………….…...П………..................../СИЛВИЯ КЪДРЕВА/
news.modal.header
news.modal.text