Централна избирателна комисия

site.btaЦИК: Приложение към Решение № 3061-ЕП/НС от 11.04.2024 г.

ЦИК: Приложение към Решение № 3061-ЕП/НС от 11.04.2024 г.
ЦИК: Приложение към Решение № 3061-ЕП/НС от 11.04.2024 г.

ИЗИСКВАНИЯ към организацията и технологията на компютърната обработка на данните от гласуването и издаването на Бюлетини на ЦИК за резултатите, включително от машинното гласуване, от изборите за членове на Европейския парламент от Република България и за народни представители на 9 юни 2024 г.

 

І. Общи изисквания

1. Организацията и извършването на информационните и изчислителни дейности по компютърната обработка на резултатите трябва да осигури надеждност, максимална защита и контрол на обработката и достоверност на получените резултати както на районно ниво (РИК), така и на централно (ЦИК). Това трябва да се извърши с прилагането на съвременни технически, програмни и комуникационни средства при осигуряване на високо качество, защита на информацията и спазване на сроковете в изборния процес, съгласно Изборния кодекс и решенията на ЦИК.

2. Входните и изходните документи на компютърната система да се разработват съгласно изискванията към протоколите на секционните избирателни комисии (СИК), както и на другите книжа, утвърдени от ЦИК (приемо-предавателна разписки между СИК и РИК, разпечатки с данните от протокола на РИК и др.).

2.1. Математическото, алгоритмичното и програмното осигуряване, свързано с обработката на данните от гласуването, трябва да съответства на Изборния кодекс, в т.ч. на Приложение № 1 към чл. 248 ИК и на Приложение № 3 към чл. 355 ИК.

2.2. Извършването на дейностите, свързани с компютърната обработка, трябва да бъде съгласувано с работата на избирателните комисии, като осигуряват завършването на обработката и представянето на крайните резултати в определените от Изборния кодекс и настоящите изисквания срокове. Работата, свързана с компютърната обработка на данните от гласуването да се организира така, че да не затруднява дейността на избирателните комисии.

2.3. Програмната система за въвеждане и обработка на резултатите от гласуването в изборите за членове на Европейския парламент от Република България и за народни представители трябва да отговаря на изискванията на Изборния кодекс, Методиката в Приложение № 1 към чл. 248 ИК и на Приложение № 3 към чл. 355 ИК и решенията на ЦИК. Системата включва въвеждане и обработка на данните за местата за гласуване и резултатите от гласуването, въвеждане на партиите, коалициите, и инициативните комитети за издигане на независими кандидати, кандидатските листи на партиите, коалициите и инициативните комитети, проверка за дублираност в кандидатските листи, проверка на списъците за застъпници на кандидатските листи на партиите, коалициите и независимите кандидати, регистрирани в ЦИК и РИК, и подготовка за отпечатване на удостоверения на застъпниците на кандидатски листи, проверка на списъците на представителите на партиите, коалициите и инициативните комитети, проверка на членовете на инициативните комитети, проверка на членовете на СИК в РИК, проверка на списъците за наблюдатели, анкетьори, в т.ч. и за наличие на дублираност, и всички проверки по чл. 3, ал. 3 ИК, извеждане на подробни и обобщени междинни и крайни резултати от гласуването на ниво РИК, сканиране на секционните протоколи на СИК и протоколите на РИК, изпращането им в ЦИК и публикуването им в интернет.

2.4. Излъчването на заседанията на РИК включва поддържане на допълнителна функционалност на официалните интернет страници на РИК. Изпълнителят следва да осигури и необходимите технически средства за периода на функциониране на РИК (до 23 юни 2024 г.). Системата трябва да осигурява излъчване във формат, подходящ за приемане на персонални компютри и мобилни устройства. Изпълнителят трябва да поддържа онлайн видеоархив със записи от заседанията на комисиите до приключване на работата на РИК. С приемане на изпълнението за компютърната обработка и издаването на Бюлетини с резултатите изпълнителят предава на ЦИК видеоархив със записите от заседанията на РИК.

3. Да се приложи технология, в съответствие с ИК, която позволява пълно проследяване на компютърната обработка и изключва възможности за внасяне на нерегламентирани промени в данните от гласуването.

4. Изпълнителят носи имуществена отговорност при неизпълнение на договорните условия за компютърната обработка на данните от гласуването в изборите за членове на Европейския парламент от Република България и за народни представители и издаването на Бюлетини на ЦИК.

Заплащането на дейностите, свързани с компютърната обработка на резултатите от гласуването е поетапно, като е съобразено с времето, качеството, обема на извършените дейности и приемането на работата.

5. Прилаганата организация и технология за обработка на изборните резултати трябва да дава възможност обработката да бъде наблюдавана и контролирана на всяко ниво от членове на ЦИК и/или РИК и да бъде документирана, като освен това се води автоматично дневник кои лица, кога и какви действия по въвеждане и обработка на данните са извършвали. За нестандартните ситуации, имащи отношение към компютърната обработка в РИК се води дневник на ОИП, който се предоставя на ЦИК при приемане изпълнението на договора, включително при поискване.

6. Централната избирателна комисия може да поиска от изпълнителя провеждане на изпитания на програмното осигуряване за въвеждане и компютърна обработка на резултатите от изборите за членове на Европейския парламент от Република България и за народни представители, както и да направи оценка на програмния продукт на изпълнителя. Изпълнителят трябва да има възможност да извърши примерна обработка с предварително предоставена параметризация на ЦИК и да представи контролни разпечатки на необходимите информационни изходи съобразно изискванията към програмния продукт. При удовлетворяване на изискванията ЦИК незабавно получава копие от програмното осигуряване върху технически носител и съответната експлоатационна документация.

7. До 29 май 2024 г. изпълнителят да представи доклад за извършената подготовка и организация на компютърната обработка.

8. Данните за резултатите от гласуването на изборите за членове на Европейския парламент от Република България и за народни представители да се приемат и предават само в съответствие с решенията на ЦИК. Изходните справки на хартия да са във формат, съгласуван с ЦИК. Резултатите от гласуването по секции и информацията от компютърната им обработка да се предоставят на ЦИК и за Бюлетините на технически носител по предварително одобрен от ЦИК формат, удобен за автоматизирана обработка, както и да се визуализират на интернет страницата на ЦИК.

9. Да се подготвят инструкции за работата на изчислителните пунктове (ИП) към РИК и ЦИК в съответствие с решенията на ЦИК, отнасящи се до обработката на изборните резултати. Инструкциите трябва да уреждат правата и задълженията на съответния екип на Изпълнителя. Копия от тези инструкции се представят в ЦИК не по-късно от 5 (пет) дни преди изборния ден.

10. Централната избирателна комисия получава авторските права върху разработения софтуер, пълната документация към него и цялата информация, отнасяща се до отчитане на резултатите от гласуването в изборите за членове на Европейския парламент от Република България и за народни представители.

 

ІІ. Организация и технология на компютърната обработка на изборните резултати

А. Обработка на информацията в РИК

Към всяка РИК се организира изчислителен пункт (ИП) за компютърна обработка на изборните резултати в изборния район. В ИП към РИК се извършват:

1. Изчитане и верифициране на данните от СУЕМГ за целите на визуализацията. В случай че това е невъзможно за дадено устройство (липсващи носители, неуспешна верификация на електронния подпис, невалиден формат на файла, несъответствие на хеш-а на използвания софтуер и т.н.), за данните от това устройство се изготвя констативен протокол, който се публикува в интернет. При успешно изчитане, данните се съхраняват, а това се отбелязва в ППР.

2. Въвеждане на данните от протоколите на СИК, като се осъществява ефективен контрол от СИК и РИК за тяхната непротиворечивост и пълнота.

3. Отпечатване в подходяща форма на приемо-предавателна разписка (ППР) между СИК и РИК, съдържаща данните от въведения протокол и данните за предаващия, приемащия и обработващия протокола. Ако има сработили контроли, се изготвя проект на ППР и заедно с протокола се връщат за коригиране на грешките съвместно с РИК и после за повторно въвеждане и издаване на ППР. Допуска се ППР и останалите справки да се разпечатват двустранно.

4. След утвърждаване на ППР (полагане на подписите на СИК, член на РИК и оператор от ИП) 2 екземпляра от ППР и белият екземпляр от протокола на СИК се връщат в ИП за потвърждение и сканиране на протокола на СИК.

5. Периодично изготвяне на междинни данни (обобщени и по секции) от обработените протоколи на СИК, които се предоставят на РИК и се изпращат в изчислителния пункт към ЦИК с електронен подпис.

6. Подготвяне на данните за протоколите и решенията на РИК след приемане на всички протоколи от СИК и отпечатването им в подходяща форма, съответстваща на утвърдените книжа.

7. Изпращане на протоколите на РИК веднага след подписването им в изчислителния пункт към ЦИК в електронен вид с електронен подпис.

8. Сканиране на протоколите на СИК и РИК и изпращане на сканирани екземпляри от протоколите на СИК и РИК в ЦИК и публикуването им на сайта за резултати от проведени избори, към който има поставени линкове на сайтовете на ЦИК и РИК.

 

А.1. Действия и срокове преди изборите

1. Съставяне и актуализиране на база данни за всеки район/изборен район: местонахождението и номерацията на избирателните секции, наличие или липса на машинно гласуване за  всяка секция, състава и длъжностите на членовете на РИК, въвеждане на номенклатурите на партиите, коалициите и инициативните комитети и техните членове, кандидатските листи на партиите, коалициите и инициативните комитети, и проверката им за дублиране на лица в кандидатските листи.

2. Да се осигури и поддържа излъчване на заседанията на РИК в реално време на интернет страницата на съответната комисия. В случай на технически проблем с излъчването, след уведомяване от РИК, представител на Изпълнителя да оказва съдействие на РИК, включително на място.

3. До 8 май 2024 г. да се определят отговорници на ИП към РИК, които притежават добри организационни качества и отлична компютърна подготовка.

4. До 25 май 2024 г. да се проведе обучението на отговорниците на ИП по т. 2 по:

- Изборния кодекс, решенията на ЦИК, утвърдените книжа;

- изчитане на данните от СУЕМГ;

- правила за въвеждане на данни от протоколите на СИК;

- използване на програмите;

- комуникация чрез компютърни мрежи;

- правила за инструктаж на операторите.

5. Отговорниците на ИП към РИК до 28 май 2024 г. да извършат:

- подбор, наемане и инструктаж на операторите в РИК;

- оглед на помещенията за разполагане на изчислителната техника в ИП към РИК и осигуряване на комуникация с РИК;

- осигуряване на необходимия брой компютри, принтери, консумативи за тях  и сканиращи устройства за периода на отчитане на резултатите от гласуването. Препоръчително е броят на компютрите да бъде не по-малък от отношението (брой протоколи на СИК/35), закръглено нагоре, както и да се предвиди резервна техника;

- въвеждане до 29 май 2024 г. на данните за местоположението и номерацията на секциите, наличие или липса на машинно гласуване във всяка секция, данни за специални секции (подвижни СИК, СИК в лечебни заведения, СИК в места за лишаване от свобода и др.), състава и длъжностите на членовете на РИК, номенклатурите на партиите, коалициите и инициативните комитети, кандидатските листи на партиите, коалициите и данните за независимите кандидати. 

6. Отговорниците на ИП към РИК най-късно до 2 юни 2024 г. да:

- инсталират техниката и програмното осигуряване – в съответствие с плана  на помещенията, определени за разполагане на ИП към РИК;

- осъществяват и тестват комуникационните връзки с ЦИК;

- указват съдействие на ЦИК при обучението на РИК;

- обучат операторите в ИП към РИК.

7. За извършване на описаните действия отговорниците на ИП към РИК уведомяват своевременно РИК.

 

А.2. Действия в РИК след приключване на гласуването

1. Записващото техническо устройство (ЗТУ) се изчита (ако е налично и формално коректно/подписано) за целите на визуализацията. В случай че това е невъзможно за дадено устройство (липсващи носители, неуспешна верификация на електронния подпис, невалиден формат на файла, несъответствие на хеш-а на използвания софтуер и т.н.), за данните от това устройство се изготвя констативен протокол, като по един екземпляр от констативните протоколи се предава от ИП на Централната избирателна комисия. При успешно изчитане, данните се съхраняват, а това се отбелязва в ППР.

2. За всеки протокол на СИК се отпечатва отделна приемо-предавателна разписка (ППР) в три еднакви екземпляра или проект на ППР между СИК и РИК в един екземпляр.

ППР задължително съдържа:

-       вид на секционния протокол;

-       номера и местонахождението на секцията според протокола на СИК;

-       уникалния код на разписката; при всяко разпечатване на разписка с данните от протокол на СИК за разписката се генерира отново уникален код; кодът се записва в системата; две различни разписки, дори и за един и същи протокол на СИК, трябва да имат различни уникални кодове;

-       данните по точките от протокола на СИК;

-       фабричния номер на протокола на СИК;

-       разпределение на действителните гласове по партии, коалиции и независими кандидати, както и гласовете „Не подкрепям никого“;

-       разпределение на предпочитанията (преференциите) на кандидатските листи по партии и коалиции;

-       ЕГН (непълно) на оператора, въвел данните, и на приносителя на протокола на СИК, както и места за подписите им и за подпис на член на РИК.

Операторът разписва трите еднакви екземпляра на проекта на ППР.

3. При наличие на несъответствия между данните от протокола на СИК и проекта на ППР (не са удовлетворени контроли, ако има такива, тоест част от данните не удовлетворяват определените от ЦИК контролни равенства и/или неравенства, наречени „контрола“), разписката не се потвърждава и данните от нея не участват в сумарните резултати от гласуването. Записът от тази разписка остава със забележка „заличена“. След отстраняване на несъответствията се издава разписка с нов уникален номер.

4. Ако данните от протокола на СИК удовлетворяват всички контроли, РИК приема протокола и двете страни (СИК и РИК) проверяват и подписват ППР.

5. При наличие на неудовлетворени контроли на данните от секционния протокол представители на СИК и РИК изясняват причините за това. Районната избирателна комисия взема решение по приемането на протокола и разписката. Ако има решение за поправки на данни от протокола, данните се въвеждат отново от оператор, издава се нова разписка с нов уникален номер, а предишната се заличава, като записът за нея не се изтрива, но остава със забележка „заличена“.

6. Представителят на РИК вписва уникалния номер на приетата разписка върху трипластовия протокол на СИК и едва тогава го разпластява.

7. По един екземпляр от всяка приемо-предавателната разписка на приетите протоколи на СИК се предоставят на представителя на СИК, а другите два екземпляра (за РИК и за отговорника на ИП към РИК), заедно с белия екземпляр на секционния протокол, се предават на отговорника на ИП или друг служител в ИП към РИК.

8. След получаване на двете подписани ППР и белия екземпляр на протокола на СИК в ИП към РИК се преминава към действия за потвърждение на протоколите. След като компютърният запис на данните от секционния протокол е потвърден в базата данни, той повече не може да се променя. Задължително поотделно се потвърждават всички приети от РИК приемо-предавателни разписки.

9. Сканират се само протоколи с потвърдени ППР. За всеки вид избор всички протоколи, представени за една и съща секция, се сканират в един общ файл. Сканираните протоколи се регистрират в програмната система, като се отбелязва кой оператор е сканирал протокола и кога го е върнал на отговорника на ИП.

10. Отговорникът на ИП или оператор със съответните права, при възможност различен от сканиралия протокола на СИК, проверява съответствието на ППР и сканирания протокол и при коректност на данните сканираното копие се потвърждава, с което приключва обработката на протокола и той може да участва в обработката на крайните резултати.

11. Периодично (на всеки астрономически час) отговорникът на ИП към РИК предоставя на РИК и изпраща към изчислителния пункт в ЦИК междинни данни (обобщени и по секции) от потвърдените протоколи на СИК, заедно със сканираните протоколи на СИК, посредством електронен подпис. Първото качване на междинни данни да не е по-късно от 23.00 ч.

12. След приемане на всички постъпили протоколи от СИК отговорникът на ИП към РИК чрез програмния продукт подготвя сумарните данни за протоколите на РИК, които се отпечатват във формат, съдържащ реквизитите на протоколите на РИК, както и данните за решение на РИК (когато има избран независим кандидат за народен представител), което се отпечатва във формат, съдържащ реквизитите на решението на РИК. 

13. Създадената база от данни от протоколите на СИК за съответната РИК, както и сумарните резултати за района/изборния район, се записват върху четири броя технически носители: два броя за ЦИК, един за РИК и един за ОИП. Същите данни чрез комуникационната мрежа се изпращат и в ЦИК. Техническите носители трябва да съдържат и копие от данните от протоколите на всички СИК, експортирани в текстови файл.

14. Обработените и сканирани протоколи на СИК, заедно с данните на РИК и сканираните протоколи на РИК, се изпращат на ЦИК и се публикуват на сайта за резултати от проведени избори, към който има поставени линкове за сайтовете на ЦИК и РИК. Сканираните екземпляри от протоколите на СИК и РИК се записват на четири броя технически носители, един за РИК, един за архив на ИП и два за ЦИК.

 

Б. Обработка на информацията в ЦИК

В ЦИК изпълнителят извършва:

1. Съставяне и актуализиране на база данни за районите/изборните райони и избирателните секции в тях. Параметризират се номенклатури на партии, коалиции и инициативни комитети, кандидатски листи на партиите, коалициите и инициативните комитети, и други данни, предоставени от ЦИК.

2. Обработка на получената от РИК чрез ЦИК текуща информация за активността на избирателите в страната в определените с оперативния план часове, получаване на междинни данни за активността по райони/изборни райони и за страната в изборния ден, и визуализацията й на сайта за резултати от проведени избори, към който има поставени линкове на сайтовете на ЦИК и РИК.

3. Въвеждане и повторно въвеждане на данните от гласуването в избирателните секции извън страната.

4. Повторно въвеждане на данните от протоколите на СИК в ИП на ЦИК.

5. Компютърно сравняване на данните от протоколите на СИК, въведени в РИК и ЦИК, и разпечатване на несъответствията.

6. Предоставяне на ЦИК на несъответствията по т. 5 за анализ и вземане на решения. Отразяване на решенията на ЦИК по несъответствията и създаване на актуализирани районни бази от данни. 

7. Периодично обявяване на междинни данни от гласуването по райони/изборни райони, населени места и секции, както и на окончателните резултати от гласуването в изборите за членове на Европейския парламент от Република България и за народни представители на интернет страницата за резултати от проведени избори, към който има поставени линкове на сайтовете на ЦИК и РИК, включително и изчетените данни от СУЕМГ. Първото публикуване на междинни данни се извършва не по-късно от 23.00 ч. в изборния ден.

8. Предоставяне на обобщени данни за резултатите от изборите и изчисления съгласно Приложение № 3 към чл. 355 ИК по Методиката за определяне на резултатите от гласуването при изборите за членове на Европейския парламент от Република България относно разпределението на мандатите на национално ниво по партии, коалиции и независими кандидати, списък А и списък Б на кандидатските листи на партии и коалиции и поименното разпределение на членовете на Европейския парламент от Република България съгласно Методиката.

9. Предоставяне на обобщени данни за резултатите от изборите и изчисления съгласно Приложение № 1 към чл. 248 ИК по Методиката за определяне на резултатите от гласуването при изборите за народни представители относно разпределението на мандатите на национално ниво и в многомандатните изборни райони по партии, коалиции и независими кандидати, списък А и списък Б на кандидатските листи на партии и коалиции и поименното разпределение на народните представители съгласно Методиката.

 

Б.1. Действия и срокове преди изборите

1. До 1 юни 2024 г. да се определят отговорници на ИП към ЦИК, които притежават добри организаторски качества и отлична компютърна подготовка.

2. До 29 май 2024 г. отговорникът на ИП към ЦИК е длъжен да представи на ЦИК:

- правила за организация и контрол върху дейностите, извършвани в ИП на ЦИК;

- инструкции за използване на програмите.

3. До 27 май 2024 г. да се извърши:

- наемане, инструктаж на оператори за ИП на ЦИК и подписване на декларации за конфиденциалност;

- оглед на предоставените от ЦИК помещения и места за разполагане на изчислителната техника в ИП към ЦИК;

- осигуряване на необходимия брой компютри за периода на обработката. Броят на компютрите за операторите за въвеждане на секционните протоколи да бъде не по-малък от 90;

- осъществяване и тестване на комуникационните компютърни връзки;

- актуализиране на базите от данни за промени в СИК;

- тестване на програмите.

 

Б.2. Действия след приключване на гласуването

1. Изпълнителят предоставя периодично на ЦИК междинни данни от гласуването по секции, населени места, райони/изборни райони, секции извън страната и общо за страната и извън страната. Те се обновяват, обявяват и визуализират в интернет страницата за резултати от проведени избори results.cik.bg, към който има поставени линкове на сайтовете на ЦИК и РИК на всеки кръгъл час от 23.00 часа в изборния ден нататък, след одобрението им от ЦИК. Информацията за междинните данни по тази точка се представя при поискване от член на ЦИК.

2. Изпълнителят подпомага работата на ЦИК по приемането на книжата и материалите от РИК, предназначени за ЦИК.

3. ЦИК предоставя на изпълнителя:

- секционните протоколи, предадени от РИК на ЦИК;

- копия на протоколите на РИК;

- приемо-предавателен протокол между изпълнителя и ЦИК и описите на протоколите на СИК за съответната РИК;

- копие на техническите носители с базите данни, съдържащи данните от протоколите на СИК и данните за района/изборния район.

4. В ИП на ЦИК се въвеждат повторно данните от протоколите на СИК.

5. В ИП на ЦИК се въвеждат данните от протоколите на СИК с резултатите от гласуването в избирателните секции извън страната в присъствието на членове на ЦИК, включително се изчитат данните от СУЕМГ.

6. Компютърно се извеждат несъответствията между базите данни, получени в ИП на РИК и на ЦИК.

7. Централната избирателна комисия анализира несъответствията от двете въвеждания и взема решения по тях. Съгласно тези решения се актуализират районните бази данни и по тях се изчисляват окончателните резултати от гласуването на изборите за членове на Европейския парламент от Република България и за народни представители, както и разпределението на мандатите за членове на Европейския парламент от Република България и за народни представители. 

Актуализираните данни се записват на технически носител и се предоставят на ЦИК.

8. На ЦИК се предоставят обобщените данни на национално ниво и по райони/изборни райони на информацията от секционните протоколи (протоколи, приети от ЦИК) и справки за изчисленията и окончателните резултати от гласуването за членове на Европейския парламент от Република България съгласно Методиката в Приложение № 3 към чл. 355 ИК и за народни представители съгласно Методиката в Приложение № 1 към чл. 248 ИК.

9. Създадените актуализирани бази с данните от протоколите на СИК за целия процес на компютърна обработка – от стартирането му до потвърждаване края на обработката, както и окончателните резултати по райони/изборни райони и за страната, се записват върху технически носител по предварително одобрен от ЦИК формат, удобен за автоматизирана обработка, и се предават на ЦИК. Тези данни се визуализират и на интернет страницата на ЦИК, включително и изчетените данни от СУЕМГ.

10. Изпълнителят подготвя и отпечатва Бюлетини с резултатите от гласуването по избирателни секции, и със сумарни резултати от изборите за членове на Европейския парламент от Република България и за народни представители според актуализираните бази данни до 20 юли 2024 г. Форматът, съдържанието и тиражът на Бюлетините и техническите носители към тях предварително се съгласуват с ЦИК.

 

III. Изисквания към програмно-техническото осигуряване

1. Програмно-техническата среда трябва да реализира информационно-изчислителните дейности съобразно описаната организация и технология на ниво РИК и ЦИК.

2. Изпълнителят носи пълна отговорност за неправомерното използване на лицензионни права върху софтуерни продукти.

3. Предложените от изпълнителя програмно-технически средства трябва да осигуряват:

3.1. Контрол на входните данни.

3.2. Достоверност на изходната информация.

3.3. Защита на информацията (недопускане на неоторизиран достъп; антивирусна защита и др.).

3.4. Надеждност на програмно-техническите средства при хардуерни повреди, както и при извънредни обстоятелства, водещи до нарушаване на процеса на обработка и др.

 

IV. Информационни изходи и предоставяне на резултатите

1. За СИК:

1.1. Приемо-предавателна разписка между СИК и РИК.

2. За РИК:

2.1. Приемо-предавателна разписка между СИК и РИК.

2.2. Справка за текущо въведени данни от гласуването към даден момент, както и основните числови данни от всички протоколи на СИК, потвърдени в РИК.

2.3. Справка за непредставени секционни протоколи.

2.4. Справка за съответствие на номера на СИК и уникалния номер на издадената приемо-предавателна разписка.

2.5. Разпечатка с обобщените данни за изборния район от гласуването за протоколите на РИК. 

2.6. Данните от протоколите на СИК и обобщените резултати на технически носител по предварително одобрен от ЦИК формат, удобен за автоматизирана обработка.

2.7. Сканирани копия на протоколите на СИК и РИК на технически носител.

3. За ЦИК:

3.1. Справка за непредставени секционни протоколи.

3.2. Справка за открити грешки в протоколите на СИК.

3.3. Разпечатки с междинни данни от гласуването по райони/изборни райони.

3.4. Разпечатка за различията от въведените в РИК и ЦИК секционни протоколи.

3.5. Разпечатка с окончателните резултати по райони/изборни райони, извън страната и общо за страната, както и данните от протоколите (сканираните копия на протоколите за секциите извън страната) на СИК на технически носител по предварително одобрен от ЦИК формат, удобен за автоматизирана обработка.

 

3.6. Бюлетини за резултатите от гласуването в изборите за членове на Европейския парламент от Република България и за народни представители.

4. Програмното осигуряване да предоставя възможности за:

4.1. Стандартен изход за преход към други програмни продукти и предоставяне на числовите данни на резултатите от гласуването на изборите за членове на Европейския парламент от Република България и за народни представители в подходящ вид върху технически носители.

4.2. Визуализация в интернет страницата на ЦИК на избирателната активност в страната, данните от гласуването и резултатите от изборите за членове на Европейския парламент от Република България и за народни представители.

 

V. Технологични параметри

1. Техническата база трябва да бъде разположена:

1.1. Във всяка РИК.

1.2. В ЦИК.

2. Първичен източник за въвеждане на данни е оригиналът на протокола на СИК.

3. Време за обработка в:

3.1. Районните избирателни комисии:

а) Предоставянето на данните за протоколите на РИК да се извърши не по-късно от 3 (три) часа след приемането от РИК и потвърждаването на последния секционен протокол, но във всички случаи не по-късно от 48 часа от приключване на гласуването. 

б) Предоставяне на сканирани копия от протоколите на СИК на РИК да се извърши не по-късно от 5 (пет) часа след получаване и потвърждаване на последния секционен протокол, но във всички случаи не по-късно от 48 часа от приключване на гласуването.

3.2. ЦИК:

- до 5 (пет) часа след получаването на последния секционен протокол от ЦИК изпълнителят предоставя на ЦИК разпечатка с всички несъответствия на числовите данни между базите данни, създадени в РИК и в ЦИК;

- изчисляването на окончателните резултати да се извърши не по-късно от 5 (пет) часа, след като ЦИК предостави на изпълнителя взетите решения по всички различия в данните.

4. Изпълнителят трябва да гарантира надеждност на системата и достоверност на обработката за отчитане на резултатите от изборите.

 

ПРЕДСЕДАТЕЛ: Камелия Нейкова

СЕКРЕТАР: Севинч Солакова

news.modal.header

news.modal.text

Към 12:11 на 23.11.2024 Новините от днес

Тази интернет страница използва бисквитки (cookies). Като приемете бисквитките, можете да се възползвате от оптималното поведение на интернет страницата.

Приемане Повече информация