Министерство на регионалното развитие и благоустройството – Прессъобщение

site.btaМРРБ не планира поскъпване на тол таксите, обсъждат се отстъпки за превозвачите

МРРБ не планира поскъпване на тол таксите, обсъждат се отстъпки за превозвачите
МРРБ не планира поскъпване на тол таксите, обсъждат се отстъпки за превозвачите

Няма планирано поскъпване на тол таксите. Министерството на регионалното развитие и благоустройството в партньорство с представители на пътно-транспортния бранш работи за въвеждането на механизъм на отстъпки заради влезлия в сила от 1 юли 2023 г. по-висок размер на тол таксите. Твърденията на членове на Сдружение „Аз имам камион“ за увеличаващи се тол такси са манипулативни и категорично не отговарят на истината. Представителите на сдружението са част от разговорите за въвеждането на отстъпки за превозвачите. Използването на неотговарящ на фактите мотив за провеждане на протест, който възпрепятства нормалното движение по републиканската пътна мрежа, буди недоумение.

По време на състоялото се на 17 януари 2024 г. заседание на парламентарната Комисията по регионална политика, благоустройство и местно самоуправление заседание народният представител и бивш министър на регионалното развитие и благоустройството Гроздан Караджов попита настоящия министър Андрей Цеков какво се случва с предложението за въвеждане на отстъпки за превозвачите на база изминато разстояние, което през миналата година беше обявено за обществено обсъждане. Министър Цеков отговори, че то е оттеглено заради становище на DG Move, тъй като противоречи на европейска директива. Регионалният министър уточни, че по указание на тази структура на Европейската комисия се разработва алтернатива, която да дава възможност за отстъпки, но само за тези тежкотоварни превозни средства, които са изминали над 4000 километра за един месец, като тази отстъпка, според правилата на ЕК, не трябва да превишава 13%. Андрей Цеков допълни, че МРРБ разработва механизъм за държавни помощи за компенсация на превозвачите.

Бихме искали да отбележим, че всички заседания на Комисията по регионална политика, благоустройство и местно самоуправление в НС се излъчват на интернет страницата на Народното събрание на живо, а след това се публикуват записи и стенограми от тях. Така всеки гражданин може да проследи на живо темата, към която има интерес, или да провери свързаната с нея информация във видеоархива или в стенограмите на Народното събрание.

Предвид, че към настоящия момент стенограма от посоченото заседание все още не е публикувана на интернет страницата на парламента, за улеснение на всички, които търсят достоверна информация и държат на коректното представяне и отразяване на фактите, предоставяме в текст въпросите на народния представител Гроздан Караджов и отговорите на регионалния министър Андрей Цеков във връзка с тол таксите:

 

Гроздан Караджов: Отстъпките в тол таксите за изминато разстояние, които мисля, че през лятото Вие публикувахте за обществено обсъждане. Тези отстъпки трябва да заработят ретроактивно, т.е. от 1 юли 2023 г. За колегите да припомня този казус. През 2022 г. направихме много рязка стъпка към подобряване на методиката на формиране тол таксите, така че да се възвърне онова, което в Европа е правило – тежкотоварните автомобили да поемат 2/3 от приходите, които се генерират от пътни такси и респективно се инвестират в поддръжката на пътищата и пътните съоръжения, а 1/3 да остане за винетките. Като знак на добра воля половината от това увеличение беше направено от 1 юли 2022 г., а за 1 януари остана останалата половина. Хубаво, ама се намериха добри хора в управлението, служебното, които казаха, че поради войната, поради инфлацията и т.н., въпреки че нямаше кой знае какви икономически данни за такова нещо, ще се търсят отстъпки от предвиденото увеличение и аз бях изключително неприятно изненадан, че това беше потвърдено от новото правителство, които вместо да следват европейската директива, която казва, че който цапа – плаща, който ползва - плаща и кой колкото повече цапа и ползва, повече и плаща. В нарушение на политиката за декарбонизация, която казва, че за да излезем от пътищата и да вървим към електрифициран влаков транспорт на товарите, ние ще трябва да натоварваме все повече таксите за тежкотоварните автомобили, а съответно да намаляваме или да търсим баланс в превоза с електротранспорта. Обаче, пак да кажа, със съжаление, вие потвърдихте с Ваше решение и качихте за обсъждане. Каква ще е съдбата на това Ваше решение, какво ще се случи с това намаление и въобще ако може да ни кажете ще връщаме ли пари от 1 юли, как си го представяте?

Министър Андрей Цеков: Уважаеми господин Караджов, прав сте, да. Това увеличение на тол таксите, което неколкократно беше отлагано, влезе в сила от 1 юли. Чисто като финансов ефект, бих казал, че е много добро отражението и това се вижда от тазгодишните приходи, които за първи път - винетки и тол такси, доближават 800 млн. лв., при всичките резерви, които имаме от гледна точка на събираемост и нужда от подобрения. Т.е. ние започваме да доближаваме сумата, която ни е необходима годишно да поддържаме пътната инфраструктура и това реално може да се случи. Това, което заварихме, беше изключително голямо напрежение от страна на транспортния бранш с предлога за изключително резкия скок, поемани и неизпълнени обещания, за преразглеждане на въпросната тарифа, за възприемане на методи за гъвкаво тарифиране – диференцирано, нощно, уикенд, съответно и за отстъпки. В крайна сметка направихме една работна група, идеята на която беше да се предложи някакво решение. Това, което произлезе от работната група, беше предложение за отстъпки, при това ретроактивни, прав сте, при надвишаване на определен брой километри – ползване на отстъпки. Аз, лично, като юрист съм имал винаги резерви към този подход, т. к. противоречи на принципите на директивата. Поради тази причина беше качен за обществено обсъждане, но паралелно го изпратихме до ЕК за съгласуване с DG Move. Имахме уверения на участници в работната група, че е съобразено с европейското законодателство. Получихме категорично становище, че този подход ще противоречи на директивата, поради което ние оттеглихме акта. В момента, по указания на Комисията разработваме алтернатива, която ни дава възможност евентуално да се дават отстъпки, но само за горницата над определено разстояние, т.е. ако е минал някой над 4000 км, например, да получи някаква отстъпка между 4 и 6 хил. км. Това е практика, има я в другите държави. В известен смисъл е дерогация от принципа „замърсителят плаща и потребителят плаща“. Аз не се ангажирам в момента да дам дефинитивно решение на въпроса, т. к. е работен процес. Това, което е допустимо по правилата на ЕК, е общият размер на отстъпките да не надвишава 13% от нормалната тол такса. В момента извършваме анализ на степента, до която транспортният бранш е засегнат от войната в Украйна, както и от ковид кризата, и имаме разработена схема за държавни помощи, която все още не е утвърдена, която да даде възможност на всеки един превозвач в зависимост от това колко е засегнат, колко са намалени неговите обороти, на база заплатените такси да получи някаква нормална държавна помощ. Това също е нещо, което в следващите месеци ще мога да ви докладвам, когато имаме нещо дефинитивно по темата. Това е.

Гроздан Караджов: Благодаря Ви, господин министър. Първо съм удовлетворен, че в размера до 50% има правилна стъпка в посока на ревизия. Друг е въпросът, че лично не бих в каквато и да е форма правил някаква концесия в плоскостта на намаляване дори с тези 13%. Само ще Ви напомня, че от началото на т.г. съседните на нас държави вдигнаха драстично, докато ние за целия период на съществуването на тол таксите в България, това беше първото – юли 2022 г., вдигане на тол такси. И ако погледнете цената само от Солун до Атина е доста по-висока, отколкото годишната винетка у нас, пък нали трябва да се съизмерваме със съседните нам държави. Това, което искам да поясня, са няколко момента. Защото, ако такава беше работата, както я казахте, нямаше да го задавам този въпрос. Към датата, в която публикува министерството обявлението за обществено обсъждане, становището на ЕК беше вече известно, абсолютно съм сигурен, мога даже да Ви го прочета. Към онази дата казват, че тази директива по никакъв начин не предвижда като една от своите цели да награждава тежкотоварните превозвачи да използват повече тежкотоварни средства, които във Вашето писмо са представени и в съответния анекс. Т.е. във времето, в което го публикувахте, вече имаше яснота по този въпрос. Второто, което бих казал, е, че наистина по-скоро трябва да се мисли към финална формула, защото и това увеличение беше според мен едно междинно увеличение и то не беше тайна за нашите превозвачи, така че годишната поддръжка на българските пътища да може да се удовлетворява, за да бъдат перфектни и добри, изцяло от онова, което събираме от българските и чуждестранните превозвачи, а това винаги е била логиката на тола като концепция и точно с тази цел е създаден и са похарчени всички тези стотици милиони по нейното стартиране и функциониране. Благодаря!

Министър Андрей Цеков: Господин Караджов, по отношение на това кога е получено известието от Комисията аз предполагам, че Вие визирате комуникация към служебното правителство, която за съжаление на мен ми стана ясна в деня, в който трябваше да се гледа в Министерски съвет. И ще Ви кажа истината – в деня, в който въпросната тарифа трябваше да се гледа на Министерски съвет, по време на заседанието на Министерски съвет, главният секретар ме уведоми, че е пристигнала грама от DG Move, в която изразяват мнение относно законосъобразността на  въпросната тарифа. Още в същия момент аз оттеглих точката от дневния ред. В грамата беше цитирана предходна кореспонденция, която тогава разбрах, че съществува. Това е коректната хронология на събитията. Аз съм съгласен, че тол таксите трябва да бъдат в такъв размер, че ние трябва да можем да си плащаме за поддръжката, но от друга страна считам за легитимни някои съображения на превозвачите и те са свързани най-вече със степента, в която сме си изградили пътната инфраструктура. Прав сте. И аз съм пътувал от Солун до Атина. Като тръгне човек от Кулата към София може да види разликата – липсващите ни магистрали, второкласната пътна мрежа, по която се движат. Това трябва да си го признаем. Това трябва да го приемем като легитимен аргумент, който би трябвало да имаме предвид поне до момента, до който сме си изградили редовните трасета за транзита. Това е основното съображение, което ме кара да считам, че има известна логика да имаме някакъв транзитен период. Пак казвам, когато имаме дефинитивно решение, ще бъде представено тук, на комисия.

news.modal.header

news.modal.text

Към 05:18 на 28.12.2024 Новините от днес

Тази интернет страница използва бисквитки (cookies). Като приемете бисквитките, можете да се възползвате от оптималното поведение на интернет страницата.

Приемане Повече информация