site.btaИТН: Декларация, прочетена днес от Гроздан Караджов
Уважаеми дами и господа народни представители,
Един мъдър човек е казал: „Лицемерието не е труден занаят – там всеки негодник е специалист“.
Тази сентенция най-добре описва действията както на партията, която уж ни обеща промяна, така и на министрите излъчените от нея. И това най-добре се вижда в областта на пътищата и регионалното развитие.
Ето само няколко факта:
Преди една година тази партия яростно громеше пътната мафия и големите фирми, които строяха и ремонтираха пътища – дори ги наричаше фирмите-крадци.
Днес същата тази партия и излъчените от нея хора в МРРБ и АПИ охотно дават нови и нови поръчки на същите тези фирми. При това на двойна цена! Справка: последните приключени поръчки за основен ремонт на участъци от първокласни пътища в Бургаска област. Макар процедурата по ЗОП да е започнала още през април 2022 година, едва в края на август тази година конкурсната комисия е разгледала цялата документация и то само в рамките на няколко дни. И каква изненада, ръководството, назначено от „честните и почтените“ от Продължаваме промяната, е приело двойно по-високи цени от прогнозните, записани по времето когато ИТН ръководеше МРРБ. Така, за рехабилитация на 34 км по пътя от Старо Оряхово до Гюльовца, при управлението на промяната вече ще платим 70 милиона лева (без ДДС), вместо едва 37,5 милиона лева (без ДДС) както беше при нас. За 31.5 км от Гюльовца до Каблешково, класираната от Промяната оферта е 70 млн. лв. при прогнозна стойност 34.7 млн. лв. (без ДДС) оставена от нас. Вместо 72 милиона общо, ще платим 140 милиона лева без ДДС – вместо по 1 млн. на км., сега при промяната ще плащаме двойно. Уви, при промяната ще се борим с корупцията, но само на думи!
Всичко, уважаеми г-жи и г-да народни представители, при промяната поскъпва! Преди една година ПП обяви всички „инхаус“ договори за незаконни и настояваше за прекратяването им. Имаше обвинения за изнесени със сакове и куфари пари, предвидени за магистрали. Имаше арести и претърсвания.
Днес същата тази партия и излъчените от нея хора в МРРБ и АПИ не само не смятат да ги развалят, не само ежемесечно продължават да плащат по тези договори, но и искат тяхната индексация с 30%. Само да припомним, че при сключването на тези договори бяха платени огромни аванси над 1,3 милиарда лева, точно за да се закупят строителните материали и да не се налага те да бъдат индексирани заради евентуално поскъпване.
Уви, при промяната ще се борим с корупцията, но само на думи!
Преди година и половина ПП се възмущаваше от оставения в пътните ремонти и поддръжка хаос.
Днес същата ПП забърка там още по-голям хаос! Техният министър отмени старите процедури за ТРП, защото методиката им давала корупционни възможности. Отменителните решения, обаче са масово обжалвани от засегнатите фирми в КЗК и в съда. КЗК вече започна да се произнася в тяхна полза, а съда да спира предварителното изпълнение. И за да е кашата пълна, новото ръководство на АПИ обяви нови процедури по ЗОП за ТРП, без дори да си дава сметка, че това е нарушение на закона, защото съдът още не се произнесъл окончателно по оспорванията. В Закона за обществените поръчки изрично е записано, че когато първоначално обявената процедура е прекратена, възложителят може да открие нова процедура за възлагане на обществена поръчка със същия предмет само ако решението за прекратяване е влязло в сила. И се връщаме в ситуацията, в която бяхме преди година и половина – отменени стари процедури и липса на пълноценни договори за текущ ремонт и поддръжка на републиканската пътна мрежа.
Хаосът на промяната е толкова голям, че се стигна до абсурдна заповед фирмите да спрат изобщо да изпълняват предвидените дейности по ремонтиране и поддръжка на републиканската пътна мрежа. Т.е. АПИ и регионалното министерство абдикираха от задълженията си по закон! Дори заговорихме как армията и „Гражданска защита“ ще се заемат с дупките по пътищата.
Логично възниква въпросът – защо тогава са ни изобщо МРРБ и АПИ?!?
Преди една година ПП се кълнеше, че когато тя управлява пътищата, обществените поръчки ще са честни, прозрачни и с обективни критерии.
Днес същата ПП пуска поръчки със скандални изисквания, които елиминират конкуренцията и създават предпоставка за корупция. Така например в новите им поръчки драстично са завишени изискванията към участниците – те трябва да са изпълнили 400 км. идентични или сходни дейности по зимно поддържане на автомагистрала или пътища за последните 3 години, и 400 км текущ ремонт или поддръжка за последните 5 години. Освен това те трябва да имат и доста голям специализиран оборот от идентични или сходни дейности - 70 млн. лева за ремонт или строителство на автомагистрали например. При екипа на ИТН в МРРБ нямаше изискване за оборот, а опита се удостоверяваше със едва 150 км. пътища или дори улици. Условията, наложени днес от промяната, на практика ще изгонят малките фирми и ще ги принудят отново да са само подизпълнители на големите фирми, които години наред бяха абонирани за парите за пътища, защото са близо до властта.
Уви, при промяната ще се борим с корупцията, но само на думи!
Преди една година ПП разпространяваше лъжи и спекулации за някакви пари, които от ИТН уж искали да се платят на осем големи пътни фирми.
Днес същата тази ПП, в лицето на двама свои министри – на финансите и на регионалното развитие, привиква фирмите, за да ги притиска да се откажат от гарантираното им по закон право на обжалване в съда.
Преди една година ПП искаше всяко плащане по пътни договори да бъде одобрявано от парламента.
Днес същата тази ПП бяга като Дявол от тамян от всеки опит за парламентарен контрол върху действията на АПИ и МРРБ.
Преди една година ПП подкрепи принципа, че който руши пътищата, трябва да плаща повече. И започнахме постепенно вдигане на тол таксите за тежките камиони и автобуси, за да достигнем Европейското съотношение винетките да плащат 1/3, а тола 2/3 от приходите от ползване. Въпреки заплахите за протести и въпреки апокалиптичните прогнози за фалити и драстично поскъпване на стоките, които не се сбъднаха.
Днес същата ПП преобърна позицията си на 180 градуса и вече иска който руши най-много пътищата, да плаща най-малко. МРРБ предлага тежките камиони и автобуси, които навъртат повече от 6000 км на месец по българските шосета, да плащат дължимите пътни такси с 50% намаление. Предвижда се отстъпка и за превозните средства, които навъртат между 4000 и 6000 км месечно – за тях се предлага 30% редукция на таксите. Неясно защо! При това промените трябва да влязат в сила със задна дата – от 1 юли. Всичко това не само ще лиши бюджета от приходи, но и носи риск от глоби от ЕК, защото евродирективите са ясни – който руши повече, трябва да плаща повече.
Уви, при промяната ще се борим с корупцията, но само на думи!
Резултатът от тримесечното управление на ПП в сектора на пътищата е ясен – хаос и корупция! Ще плащаме все повече за все по-лоши пътища и все повече хора ще губят живота и здравето си по кошмарните пътища в нашата страна.
Защото, корупцията наистина убива.
И защото корупция с Продължаваме Промяната не се бори!
news.modal.header
news.modal.text