site.btaНМД: Над 100 организации от Национална мрежа за децата се обединиха за Визия за семейна политика 2030
Повече от 200 хиляди български деца и над 100 хиляди семейства е подкрепило обединението през 2022 година.
Над 120 души от Национална мрежа за децата (НМД), разработиха 60 приоритетни мерки, които да станат част от Визията за семейна политика 2030. Списъкът е резултат от експертни дискусии, проведени в рамките на Годишната среща на НМД между 22-24 юни. Над 100 организации от цялата страна, както и индивидуални членове, участваха в тематични работни групи за детските политики в Здравеопазване, Образование, Семейство и Правосъдие. В края на панелите бяха разписани приоритетите, за които Мрежата ще се застъпва в предстоящите месеци и иска да види приложени в грижите за семействата и децата в България.
Ето набелязаните мерки по области.
Здравеопазване
При здравните услуги:
● Политики/програми за задържане и обучение през целия живот на здравния и медицински персонал.
● Достъп и съпровождане на дете до 12-годишна възраст в болнични заведения.
● Да има психолог и социален работник във всяка болница (психологическата подкрепа и психичното здраве са много подценени в системата на детското здраве).
● Достъп до безплатни лекарства за децата от 0 до 18 г. и за бременни неосигурени жени.
В здравната профилактика:
● Ограничаване на рекламата на хазарт и тютюневи изделия.
● Поколение без тютюнев дим до 2030 г.
● Повече кръвни изследвания по повече показатели.
● Здравно образование с конкретни стандарти.
● Повишаване чрез комуникационни кампании на здравната култура на децата и родителите.
● Актуализация на методологията за профилактични прегледи (настоящата е от 2003 г.).
● Стратегия за повишаване на броя ваксинирани деца (след Covid-19 се наблюдава рязък спад в доверието във ваксинацията, включително за задължителните ваксини).
В майчиното здраве:
● Възстановяване на практиките на предродилна и патронажна грижа.
Семейство
В системата за закрила на детето:
● Разнообразни механизми за подкрепа на семействата.
● Стандарт за изискванията към служителите в системата за образование и допълнителни квалификации.
● Повече психолози в отдел “Закрила на детето”.
● Кампании, които повишават разбирането за това какво е насилие, включително домашно насилие.
● Повече кампании за превенция, насочена към семействата.
● Подобряване на работната среда на служителите в отдел “Закрила на детето”.
В съвместяване на личния и професионалния живот:
● Образователен асистент за децата със СОП, който да помага на родителите.
● Подкрепа на младежи с увреждания за самостоятелен живот след 18-годишна възраст и с ангажиране на работодателите.
● Подкрепа за самотни родители, включително със социални асистенти и защита пред работодатели.
В достъпа до качествени социални услуги:
● Мерки за подобряване на комуникацията между институциите, които работят в подкрепа на децата и семействата.
● Повишаване на общественото доверие и имидж на социалния работник.
● Актуализиране на наредбата за минимално заплащане на работещите в социалните услуги.
● Участие на близки и роднини в помощ на хора/деца с увреждания при прилагане на Закона за социалните услуги.
Образование
Във всекидневния живот в училище и в детската градина:
● Достъпна среда (достъпна във всеки смисъл – физическа среда, финансови възможности).
● Всички да са единни, да са екип (да не се разделят на “двойкаджии” и “отличници”).
● Едносменен режим.
● Съвременни библиотеки.
● Подходящи места за хранене и отдих (учениците ядат в коридора, защото в стаите е забранено, а училищен стол – няма).
● Хубави тоалетни (достъпни и чисти).
● Гъвкави и разнообразни форми на детска грижа.
● Без телевизори и екрани в детските градини.
● Интегрирани ИФК в програмата на детските градини.
● До 15-18 деца в група с по 2-3 професионалисти в градините.
Знания и умения:
● Фокус в образованието да е създаването на умения.
● Привличане на професионалисти и практици от университети, бизнес, НПО, научни организации.
● Повече предмети за личностно развитие (презентиране, кариерно развитие).
● Квалификацията на учителите да бъде съобразена с особеностите на поколенията и да ги обучават за създаване на умения.
● Методи от неформалното обучение (интерактивни методи) да влязат във формалното образование.
● Развиване на лидерски умения на директорите.
● Насърчаване на гражданската активност у учениците.
● По-голям контрол от страна на неправителствения сектор към приемането и осъществяването на програми от МОН, включително при разходване на средствата.
● Рамка за качество за средно образование.
Психично здраве:
● По-голям брой психолози в училище.
● Конфиденциалност и професионализъм при психолозите.
● Групи за психологическа подкрепа на учители.
● Дискутиране на различни проблеми на училищен тормоз между ученици и училищния персонал.
● Информиране относно възможността за психологическа подкрепа.
● Теми в Час на класа, инициирани от учениците, свързани с различни теми.
Приобщаване:
Работеща екипна подкрепа.
Знания и умения за независим живот.
Преподаватели с желание, готовност за самоусъвършенстване, сърдечност, смелост, с умения да приобщават.
Достъпна и уютна среда във всички училища.
Повече ресурсни учители и специалисти.
Мотивирани и стимулирани учители (финансово и морално) според резултатите.
В работната група “Правосъдие” участващите организации поискаха включване на Мрежата за правна помощ (МПП) в кампанията на НМД за осигуряване от НЗОК на храни за медицинска употреба за всички нуждаещи се деца и семейства, както и бяха набелязани нови знакови производства на международно равнище, които МПП би могла да инициира.
В Годишната среща на НМД бяха включени над 40 младежи от програмата на Мрежата за детско и младежко участие “Мегафон” и други деца. Те избраха основно работната група в област Образование, а мерките в частта “Всекидневен живот в училище” са изцяло набелязани от тях.
Организациите и индивидуалните членове участваха активно в Общото събрание на НМД, в което беше направен преглед на постиженията на Мрежата за последната година и беше представен финансовия отчет на организацията. Документът е публично достъпен в сайта на НМД тук.
Членовете на Мрежата гласуваха и новия Управителен съвет. С мандат за следващите три години в екипа влизат: Антоанета Иванова, председател, Сдружение „Спина бифида и хидроцефалия-България“; Александрина Димитрова, Фондация “Сийдър”; Гергана Ефремова, Фондация “Заедно в час”; Росица Средкова, Сдружение “Инициатива за развитие - Кърджали решава”; Росица Станиславова Богалинска - Петрова, Фондация за децата в риск по света; Николай Николов, Сдружение “Верният настойник”. В Контролния съвет на НМД влиза Станимир Георгиев от Фондация “Конкордия България”.
Национална мрежа за децата е най-голямото у нас обединение на 131 граждански организации и активисти, които работят в полза на децата в България. Повече от 200 хиляди български деца и над 100 хиляди семейства годишно получават подкрепа от нашите организации и професионалисти.
Уебсайт: https://nmd.bg/
Социални профили:
Facebook: https://www.facebook.com/nmdbg
LinkedIn: https://www.linkedin.com/company/nmdbg
Twitter: @nmdbg
Instagram: @nmdbg
TikTok: kidsnotkidding
В допълнение
Избиране на снимки
Моля потвърдете избраните снимки. Това действие не е свързано с плащане. Ако продължите, избраните снимки ще бъдат извадени от баланса на вашите активни абонаментни пакети.
Изтегляне на снимки
Моля потвърдете изтеглянето на избраните снимката/ите
news.modal.header
news.modal.text