site.btaБСК учреди секторни съвети по дигитални умения в 16 бранша
За първи път в България са разработени и утвърдени секторни квалификационни рамки за развитие на дигитални компетентности
Българската стопанска камара учреди секторни съвети по дигитални умения в 16 икономически сектора, като постоянно действащ, обществен орган за координация и взаимодействие между заинтересованите страни в областта на дигиталните умения на работната сила.
Секторните съвети за дигитални умения (ССДУ) са създадени в рамките на проект „Готови за дигитална трансформация чрез съвместни действия на социалните партньори за развитие на специфични дигитални умения на работната сила в предприятията“, изпълняван от БСК в партньорство с МТСП и КНСБ, и финансиран от ОП „Развитие на човешките ресурси“.
Основната им цел е да подпомогнат адаптирането на хората и предприятията в прехода към дигитална трансформация и цифровизирани работни места. Акцентът в дейността им е върху създаването на условия за развитие на дигитални умения, съответстващи на бизнес стратегиите и на специфичните за всеки сектор нужди и изисквания, свързани с интегрирането на цифровите технологии.
Секторните съвети по дигитални умения ще изпълняват следните функции:
· Анализиране на текущото състояние на пазара на труда, разработване на становища и мерки за преодоляване на диспропорциите в търсенето и предлагането на дигитални умения;
· Утвърждаване и периодично актуализиране на секторната квалификационна рамка за развитие на дигитални компетентности на работната сила;
· Проучване на тенденциите, прогнозиране на бъдещи потребности от дигитални умения и предоставяне на предложения за осъвременяване и адаптиране на учебните планове и програми в професионалното и висшето образование към изискванията на пазара на труда;
· Оценяване на качеството и ефективността на предлаганите квалификации и обучения в областта на дигиталните умения, представяне на становища и препоръки за тяхното усъвършенстване в съответствие с потребностите на сектора.
В състава на ССДУ са включени над 120 работодатели, синдикални дейци, мениджъри човешки ресурси, представители на институции от висшето и професионалното образование, представители на организации и институции, опериращи на пазара на труда, и др. заинтересовани страни.
За първи път в България са разработени и утвърдени от ССДУ секторни квалификационни рамки за развитие на дигитални компетентности в работната сила. Тяхната цел е да:
· предоставят обща основа за сътрудничество между бизнеса, образованието и останалите заинтересовани страни в развитието на дигитални умения на работната сила;
· дефинират стандарти за компетентност и за успешно трудово представяне на работниците и служителите в условията на цифров преход и дигитална трансформация;
· допълнят системата за прогнозиране на бъдещи потребности от дигитални умения на работната сила в сектора;
· положат основа за прилагане на компетентностния подход в образованието, обучението (формално, неформално, информално) в областта на дигиталните технологии;
· способстват за адаптиране на учебните, планове, програми и учебно съдържание в професионалното образование и обучение и висшето образование към специфичните за сектора и пазара на труда изисквания към дигиталните умения на работната сила;
· дефинират дескриптори за оценка на резултатите от учебния процес;
· подпомогнат системите за оценка на потребностите от фирменото обучение в областта на дигиталните умения;
· предоставят посока за самонасочено обучение, придобиване и устойчиво развитие на дигиталните умения през целия живот.
Секторните квалификационни рамки за развитие на дигитални компетентности в работната сила са разработени в съответствие с изискванията на Европейската рамка за дигитални компетентности на гражданите DigComp и са достъпни на сайта на проекта http://digital.bia-bg.com.
Практическото приложение на секторните квалификационни рамки, може да обхваща следните области (дейности):
· съставяне на държавни образователни изисквания и учебни планове и програми;
· дефиниране на единици резултат от ученето в областта на дигиталните умения;
· валидиране на неформално придобити знания, умения и дигитални компетентности;
· оценка на качеството и ефективността на предлаганите квалификации и обучения за развитие на дигитални умения;
· разработване на мрежа от микроквалификации в областта на дигиталните умения;
· прогнозиране на потребностите от нови дигитални умения;
· подбор на персонал;
· обучение и развитие на човешките ресурси;
· управление на трудовото представяне;
· управление на промяната и прехода.
news.modal.header
news.modal.text