Българска стопанска камара – Прессъобщение

site.btaБСК учреди секторни съвети по дигитални умения в 16 бранша

БСК учреди секторни съвети по дигитални умения в 16 бранша
БСК учреди секторни съвети по дигитални умения в 16 бранша

За първи път в България са разработени и утвърдени секторни квалификационни рамки за развитие на дигитални компетентности

Българската стопанска камара учреди секторни съвети по дигитални умения в 16 икономически сектора, като постоянно действащ, обществен орган за координация и взаимодействие между заинтересованите страни в областта на дигиталните умения на работната сила.

Секторните съвети за дигитални умения (ССДУ) са създадени в рамките на проект „Готови за дигитална трансформация чрез съвместни действия на социалните партньори за развитие на специфични дигитални умения на работната сила в предприятията“, изпълняван от БСК в партньорство с МТСП и КНСБ, и финансиран от ОП „Развитие на човешките ресурси“. 

Основната им цел е да подпомогнат адаптирането на хората и предприятията в прехода към дигитална трансформация и цифровизирани работни места. Акцентът в дейността им е върху създаването на условия за развитие на дигитални умения, съответстващи на бизнес стратегиите и на специфичните за всеки сектор нужди и изисквания, свързани с интегрирането на цифровите технологии.

Секторните съвети по дигитални умения ще изпълняват следните функции:

·  Анализиране на текущото състояние на пазара на труда, разработване на становища и мерки за преодоляване на диспропорциите в търсенето и предлагането на дигитални умения; 

· Утвърждаване и периодично актуализиране на секторната квалификационна рамка за развитие на дигитални компетентности на работната сила;

· Проучване на тенденциите, прогнозиране на бъдещи потребности от дигитални умения и предоставяне на предложения за осъвременяване и адаптиране на учебните планове и програми в професионалното и висшето образование към изискванията на пазара на труда; 

· Оценяване на качеството и ефективността на предлаганите квалификации и обучения в областта на дигиталните умения, представяне на становища и препоръки за тяхното усъвършенстване в съответствие с потребностите на сектора.

В състава на ССДУ са включени над 120 работодатели, синдикални дейци, мениджъри човешки ресурси, представители на институции от висшето и професионалното образование, представители на организации и институции, опериращи на пазара на труда, и др. заинтересовани страни.

За първи път в България са разработени и утвърдени от ССДУ секторни квалификационни рамки за развитие на дигитални компетентности в работната сила. Тяхната цел е да:

· предоставят обща основа за сътрудничество между бизнеса, образованието и останалите заинтересовани страни в развитието на дигитални умения на работната сила;

· дефинират стандарти за компетентност и за успешно трудово представяне на работниците и служителите в условията на цифров преход и дигитална трансформация;

· допълнят системата за прогнозиране на бъдещи потребности от дигитални умения на работната сила в сектора;

· положат основа за прилагане на компетентностния подход в образованието, обучението (формално, неформално, информално) в областта на дигиталните технологии;

· способстват за адаптиране на учебните, планове, програми и учебно съдържание в професионалното образование и обучение и висшето образование към специфичните за сектора и пазара на труда изисквания към дигиталните умения на работната сила;

· дефинират дескриптори за оценка на резултатите от учебния процес; 

· подпомогнат системите за оценка на потребностите от фирменото обучение в областта на дигиталните умения;

· предоставят посока за самонасочено обучение, придобиване и устойчиво развитие на дигиталните умения през целия живот.

Секторните квалификационни рамки за развитие на дигитални компетентности в работната сила са разработени в съответствие с изискванията на Европейската рамка за дигитални компетентности на гражданите DigComp и са достъпни на сайта на проекта http://digital.bia-bg.com.

Практическото приложение на секторните квалификационни рамки, може да обхваща следните области (дейности):

· съставяне на държавни образователни изисквания и учебни планове и програми; 

· дефиниране на единици резултат от ученето в областта на дигиталните умения;

· валидиране на неформално придобити знания, умения и дигитални компетентности;

· оценка на качеството и ефективността на предлаганите квалификации и обучения за развитие на дигитални умения;

· разработване на мрежа от микроквалификации в областта на дигиталните умения;

· прогнозиране на потребностите от нови дигитални умения;

· подбор на персонал;

· обучение и развитие на човешките ресурси;

· управление на трудовото представяне;

· управление на промяната и прехода.

 

news.modal.header

news.modal.text

Към 14:17 на 21.11.2024 Новините от днес

Тази интернет страница използва бисквитки (cookies). Като приемете бисквитките, можете да се възползвате от оптималното поведение на интернет страницата.

Приемане Повече информация