site.btaАИКБ подкрепя ЗИД на КТ, № 49-354--01-23, внесен от н. п. Божидар Божанов и група народни представители на 05.05.2023 г.
Изх. № 141/18.05.2023 г.
ДО
КОМИСИЯТА ПО ТРУДА, СОЦИАЛНАТА И ДЕМОГРАФСКАТА ПОЛИТИКА ПРИ
49-ТО НАРОДНО СЪБРАНИЕ НА РБ
КОМИСИЯТА ПО ЕЛЕКТРОННО УПРАВЛЕНИЕ И ИНФОРМАЦИОННИ ТЕХНОЛОГИИ ПРИ
49-ТО НАРОДНО СЪБРАНИЕ НА РБ
КОМИСИЯТА ПО ИКОНОМИЧЕСКА ПОЛИТИКА И ИНОВАЦИИ ПРИ
49-ТО НАРОДНО СЪБРАНИЕ НА РБ
КОМИСИЯТА ПО БЮДЖЕТ И ФИНАНСИ ПРИ 49-ТО НАРОДНО СЪБРАНИЕ НА РБ
Относно: Законопроект за изменение и допълнение на Кодекса на труда, № 49-354--01-23, внесен от н. п. Божидар Божанов и група народни представители на 05.05.2023 г.
УВАЖАЕМИ ГОСПОЖИ И ГОСПОДА,
Асоциацията на индустриалния капитал в България подкрепя законопроекта за изменение и допълнение на Кодекса на труда, № 49-354-01-23, внесен от н. п. Божидар Божанов и група народни представители на 05.05.2023 г.
Този законопроект заслужава нашата подкрепа и като цел, и като техника за постигането й. Конкретните ни предложения за промени в проекта са:
1. По §4 относно чл. 347, ал. 1 – според нас е по-добре НОИ (а не НАП, както е предложено със законопроекта) да поддържа националния регистър по заетостта. АЗ провежда политиката по заетост и дейността й е свързана основно с безработни лица. В НОИ и НАП се подава уведомление по чл. 62 за сключване на трудов договор и съответните изменения. Също там всеки работодател ежемесечно подава информация за всеки зает работник/служител с Декларация 1 - данни за осигурените лица, в която се описват отработени дни, болнични, отпуски, възнаграждение, осигурителни вноски и т.н. НОИ освен това е основният потребител на информацията, съдържаща се в трудовата книжка, тъй като в нея са данните за трудовия и осигурителен стаж, който пък е определящ за момента на пенсиониране и размера на пенсията.
2. По § 4 относно чл. 347, ал. 5 – приемаме предложеното решение работодателят да има достъп до данни за наетите от него работници и служители, за да могат да се видят трудовият стаж на работника, на какви длъжности е работил. Информацията е необходима за изчисляване на допълнителното възнаграждение за придобит трудов стаж и професионален опит (т. нар. „клас“), освен ако това допълнително възнаграждение не отпадне (като занапред се включи в размера на основното трудово възнаграждение, както това стана по отношение на държавните служители със ЗДСл), за което настояваме от години и което убедено ще подкрепим.
3. По § 18 – предложената норма е неясна по отношение на това дали работодателите, респ. органите по назначаване следва да изпратят на АЗ електронни копия на всички трудови книжки в срок до 01.09.2026 г. или трябва да извършат това, ако в указания срок не е направено. В случай че вярна е първата хипотеза, то тогава думите „в срок до 01.09.2026 г.“ следва да бъдат поставени в началото на изречението.
4. По § 21 – според нас предложеният срок (до 01.01.2024 г., което, разбира се, е по- приемливо от предвидения с първоначалната редакция на законопроекта едногодишен срок) за приемане на наредбата по чл. 347, ал. 4 (която неправилно е записана като ал. 1 и това несъответствие също следва да се отстрани) може да бъде намален.
5. Горната бележка (за съкращаване на срокове) се отнася и до сроковете, предложени с § 23.
С УВАЖЕНИЕ,
ВАСИЛ ВЕЛЕВ,
ПРЕДСЕДАТЕЛ НА
УПРАВИТЕЛНИЯ СЪВЕТ
НА АСОЦИАЦИЯ НА ИНДУСТРИАЛНИЯ КАПИТАЛ В БЪЛГАРИЯ
news.modal.header
news.modal.text