Европейски парламент – Прессъобщение

site.btaЕвропейски парламент: Покана за брифинг

Европейски парламент: Покана за брифинг
Европейски парламент: Покана за брифинг

Покана за технически брифинг: 
Нови правила за прозрачността и таргетирането на политическото рекламиране - 28 март, 13 ч.

Бюрото на Европейския парламент в България, заедно с бюрата на Европейския парламент в Румъния и Германия, Ви кани на техничски брифинг във връзка със законодателното предложение за прозрачността и таргетирането на политическото рекламиране. Темата ще бъде представена от Ясмина Якимова и Джон Шранц, пресаташета на Европейския парламент.

Брифингът ще се проведе на 28 март, вторник, от 13:00 до 14:00 ч. (българско време) в платформата Zoom. Работният език на брифинга е английски (без превод на български). Брифингът няма да бъде записан. 


Дневен ред


13:00 ч.     Откриване - Михай Рошору, пресаташе на Европейския парламент в Румъния

13:05 ч.     Правила за онлайн рекламата, включени в Закона за цифровите услуги  - Ясмина Якимова, пресаташе на Европейския парламент 

13:15 ч.     Предложение за регламент относно прозрачността и насочването на политическото рекалмиране -  Джон Шранц, пресаташе на Европейския парламент 

13:25 ч.     Въпроси и отговори

14:00 ч.     Край на брифинга


Акредитация

Участието в брифинга става след предварителна регистрация. Моля, заявете намерението си да участвате на имейл адрес: kalina.varbanova@europarl.europa.eu  като посочите името си и медийната организация. Крайният срок за акредитация е 27 март, 17:00 ч. 

Данните за вход ще бъдат предоставени на регистрираните участници преди събитието.

Контекст

Политическата реклама е от основно значение за информирането и повлияването на начина на гласуване и може да въздейства на възприятията на гражданите за легитимността на собствената им политическа система, особено когато се публикува в навечерието на избори. Поради това правилата, регулиращи политическата реклама, са от ключово значение за гарантирането на основните права на гражданите и целостта на демократичните процеси. Традиционните правила за агитация обаче могат да се окажат неефективни или трудни за прилагане в онлайн среда, в която се използват нови техники за насочване към потенциални избиратели с персонализирани политически послания, основани на големи количества лични данни, разкриващи тяхната чувствителност. 

За да отговори на новите предизвикателства, породени от онлайн изборните кампании, Европейската комисия представи предложение за хармонизиран набор от правила за прозрачност и насочване на политическата реклама. Те ще се прилагат за политическа реклама както в онлайн пространството, така и офлайн. Понастоящем предложението се обсъжда в Европейския парламент и Съвета в рамките на обикновената законодателна процедура. 

Предложението има за цел да създаде обща регулаторна рамка, която да повиши прозрачността на спонсорираната политическа реклама както онлайн, така и офлайн. Сред основните новости в него са:

- Хармонизирани правила за прозрачност на политическата реклама: политическите реклами ще трябва да бъдат ясно обозначени като такива и да съдържат информация, като например кой е техният спонсор – лицето, от чието име е изготвена, поставена, публикувана или разпространена рекламата, на кого и колко е платено за нея, както и изборите или референдумите, с които е свързана рекламата;

- Издателите на политически реклами следва да въведат механизъм, който да позволява на лицата да сигнализират, ако дадена реклама не отговаря на тези изисквания за прозрачност;

- Хармонизирани правила за използването на техники за насочване и усилване на политическите реклами. Техниките за таргетиране и усилване, включващи обработката на чувствителни лични данни, изброени в член 9, параграф 1 от Общия регламент относно защитата на данните, ще бъдат забранени изцяло, въпреки че ще се прилагат някои изключения, а издателите на политическа реклама ще трябва ясно да информират за своята вътрешна политика относно използването на тези техники;

- Националните органи ще бъдат отговорни за налагането на административни глоби и финансови санкции на лицата, които нарушават регламента;

- Нарушенията на регламента ще се считат за особено сериозни по време на изборни периоди.

Докладчик по законодателното предложение е евродепутатът Сандро Гоци (Обнови Европа, Франция) - член на комисията по вътрешния пазар и защита на потребителите (IMCO), която е определена за водеща комисия. В IMCO бяха внесени общо 686 изменения по проекта на Европейската комисия.  IMCO одобри доклада на 26 януари 2023 г., а Парламентът го гласува на първо чететне на 2 февруари 2023 г. Гласуваният текст представлява позицията на Парламента за преговори със Съвета. 

Сред предложенията, включени в мандата на Парламента за преговори със Съвета са: 

i) изключване на политическите възгледи, изразени в рамките на редакционната отговорност, от понятието „политическа реклама“; 

ii) забрана на предоставянето на услуги за политическа реклама, когато поръчителят на рекламата е гражданин на държава извън ЕС или пребивава или е установен извън ЕС; 

iii) създаване на европейско хранилище за онлайн политически реклами, управлявано от Комисията и включващо всички онлайн политически реклами; 

iv) засилване на задълженията, наложени на доставчиците на услуги за политическа реклама през последния месец, предшестващ избори или референдум; 

v) забрана на използването на техники за таргетиране и предоставяне на реклами, включващи обработването на чувствителни лични данни, и ограничаване на използването на тези техники, когато те включват използването на нечувствителни лични данни.


Допълнителна информация

- Прессъобщение (2.02.2023 г.): Евродепутатите гласуват за по-строги правила за политическото рекламиране 
- Политически реклами: защо новите правила на ЕС са важни
- Законодателно досие 

 

news.modal.header

news.modal.text

Към 01:07 на 22.11.2024 Новините от днес

Тази интернет страница използва бисквитки (cookies). Като приемете бисквитките, можете да се възползвате от оптималното поведение на интернет страницата.

Приемане Повече информация