Министерство на регионалното развитие и благоустройството – Прессъобщение

site.btaМинистър Шишков: 63 са кръпките на 5-километров участък от Северната скоростна тангента, а на АМ „Хемус“ те са 235 за 8,5 км

Министър Шишков: 63 са кръпките на 5-километров участък от Северната скоростна тангента, а на АМ „Хемус“ те са 235 за 8,5 км
Министър Шишков: 63 са кръпките на 5-километров участък от Северната скоростна тангента, а на АМ „Хемус“ те са 235 за 8,5 км
Снимка: Пресцентър

Водят се преговори за осигуряване на скенер, с който да се провери състоянието на настилката на ССТ без да се копае

На Северната скоростно тангента на участък от 5 км има 63 кръпки с площ 7600 м, а на АМ „Хемус“ за 8,5 км кръпките са 235. „На практика тези автомагистрали приличат на скъпи модерни дънки, които са с много кръпки и малко дупки.“ Това каза министърът на регионалното развитие и благоустройството арх. Иван Шишков в предаването „Лице в лице“ по БТВ. „Водим преговори за осигуряване на скенер от чужбина, за да можем да сканираме трасето на Северната скоростна тангента и да проверим състоянието на пътната настилка без да копаем. Не е разумно да разкопаем всички магистрали, за да направим проверки“, съобщи той и уточни, че всички изнесени факти са верни. Най-важната тема, произтичаща от резултатите от проверките е, че трябва да се ремонтират пътищата, като се изготвят добри задания и проекти за основни ремонти. 

Министър Шишков засегна темата с обвиненията в публичното пространство, че за проверките са избрани конкретни места. „Няма как да знам къде е лоша и къде е добра пътната настилка.“ И отбеляза, че пробите не са взети, за да има или не опоненти, а за да се знае как да се ремонтират аутобаните. „Започваме да получаваме опоненти срещу нас заради фактите, които извадихме и интересът на обществото към резултатите от проверките“, каза той.

В последните няколко месеца ние направихме 4 проверки по пътищата. Оказа се, че строителните дейности са били приемани като отговарящи на проекта, а в действителност се видя, че това не е така. Затова сегашните проверки се правят, като една от целите е да се сравняват с проектите – така ще бъдат извадени наяве много от дефектите с изграждането на пътищата ни. Строителният процес в България е добре регламентиран и има достатъчно участници в строителството, които би трябвало да гарантират неговото качество, посочи още министърът.

Протоколите за скрити работи най-вероятно ще се извадят и ще се види кой какво и как е подписвал, когато органите на МВР и прокуратурата тръгнат да разследват, подчерта регионалният министър. В момента, в който бъдат готови окончателните доклади от проверките, те ще бъдат предоставени на МВР и на прокуратурата. Те ще съдържат освен данни от пробите, не само в какво състояние са асфалта и земната основа, но и данни за участниците в строителството. 

Арх. Шишков посочи, че след 7-8 години е логично да се прави текущ ремонт и ремонт на износващия слой на асфалта. Извън практиката на европейските страни е да се прави основен ремонт с намеса в земната основа, по начина, по който трябва да бъде направен у нас. Проверката на двата лота на АМ „Тракия“ – от Стара Загора до Нова Загора и от Нова Загора до Ямбол, са показали липси от 12 и 17 процента от асфалтовата настилка спрямо проекта. Те са в лошо състояние не само защото са натоварени. Участъкът от София до Яна на АМ „Хемус“ също е в лошо състояние. Проверките бяха направени с органите на МВР, защото аутобаните са с по-дълбоки проблеми от това, че движението ги амортизира. При  АМ „Марица“, където има и затворен участък, проверките са установили, че при 30 см асфалт по проект реално са 23 и 24 см, като на места е имало проблеми и със земната основа. Пропаданията, според мен, не са само поради недобро качество на строителството, но и поради пестенето на строителни материали. Проблемът с качеството на пътищата е в липсата на контрол от страна на възложителя и резултатите от пробите показват именно контрола, подчерта министър Шишков.

В ефира на БТВ той припомни, че са одобрени подробните устройствени планове на отсечката Русе – Бяла и обхода на Бяла от бъдещия аутобан Русе – Велико Търново и поясни, че е даден аванс по възлагане и договор по обществена поръчка, която не е правена от сегашното ръководство, а от предишния редовен кабинет. В момента се изготвят технически проекти. В края на септември – октомври изтича ОВОС и ако дотогава не се издаде Разрешение за строеж процедурата трябва да започне наново. „В участъка около Бяла знаете колко смъртни случаи има. Не можем да си играем с живота на хората“, заключи той. 

news.modal.header

news.modal.text

Към 04:47 на 24.12.2024 Новините от днес

Тази интернет страница използва бисквитки (cookies). Като приемете бисквитките, можете да се възползвате от оптималното поведение на интернет страницата.

Приемане Повече информация