Министерство на регионалното развитие и благоустройството – Прессъобщение

site.btaМРРБ: Ремонтът на центъра на София е в Европейската прокуратура

МРРБ: Ремонтът на центъра на София е в Европейската прокуратура
МРРБ: Ремонтът на центъра на София е в Европейската прокуратура
Снимка: МРРБ

„Цялата кореспонденция и преписка, свързана с проверката на ремонта на ул. „Граф Игнатиев“ в София, е предадена на Европейската прокуратура“. Това съобщи в предаването „Денят започва“ на БНТ министърът на регионалното развитие и благоустройството арх. Иван Шишков. „Проверките на европейската прокуратура са свързани с начина, по който са изразходвани и ще бъдат изразходвани европейските средства – как е извършен ремонтът и дали са спазени всички правила“, поясни той.

По думите на министър Шишков съвместните проверки с европейските прокурори текат от месец и половина – два. „Миналия понеделник при нас бяха прокурори от Европейската прокуратура и се интересуваха от резултатите от това, което сме установили, и им ги предоставихме надлежно. Частта, в която има или няма нарушение, вече е в Европейската прокуратура“, поясни министърът. Той припомни, че проверките са направени във връзка с поисканото от Столична община плащане на европейските средства, които са осигурени по Оперативна програми „Региони в растеж“. „За съжаление, за част от тях резултатите не бяха добри. За кръстовището на ул. „Граф Игнатиев“ с „Иван Шишман“ резултатът не беше задоволителен. Видимо, също по „Граф Игнатиев“, има доста проблеми, свързани с пропадания“, посочи арх. Шишков.

Според министъра другата част от проблема на ремонта на „Граф Игнатиев“ е как ще бъдат преодолени и решени тези казуси. Проведени са няколко срещи с кмета на София Йорданка Фандъкова и са определени стратегия и мерки, които да дадат възможност да се отстранят всички установени проблеми в рамките на гаранционния период. „Единственото, на което искам да повлияя, е София да получи европейските пари и второ – да може да се направи такъв ремонт, че наистина „Граф Игнатиев“ и жълтите павета да бъдат в много по-добро състояние, от което са в момента. Успяхме с проверката, специално за жълтите павета да дадем и своята експертиза и да помогнем на Столична община“, обясни строителният министър. Той подчерта, че отношенията му с кмета Фандъкова и със Столична община са изключително добри и са в една единствена посока – да помогнем да се реши създалата се ситуация с ремонта на центъра в столицата.

Според арх. Шишков пъзелът с „Граф Игнатиев“ и жълтите павета, за които говори непрекъснато, започва да дава отражение на политическата сила, която на практика е създала този хаос. „Най-вероятно „заслугата“ е много по-глобална, защото непрекъснато говорим за проблемите на пътищата, за ремонтите. Те не са само на едно и също място, те са на страшно много места. Да не говоря, че ги има в цялата страна“, посочи той и допълни, че не може да коментира дали има ли не корупция. „Мога да коментирам резултатите от проверките и то за проблеми, където липсват буквално сантиметри от асфалта. Тези сантиметри са в ущърб на гражданите на България“, каза регионалният министър.

Проблемите в строителството са свързани с период от 8-10 г. назад във времето. „Този период е строителна бутафория“, категоричен беше арх. Шишков. По думите му липсват сантиметри асфалт по пътищата. Затова проверките се извършват съвместно с МВР. „Резултатите от тях вече започват да не ни изненадват. За съжаление, на всяка проверка липсват слоеве асфалт“, коментира той. „Шампион“ е отсечката на АМ „Хемус“ от София до Яна, където при заложен по проект 28 см асфалт, от извадените две проби са установени само 18 см и 21 см настилка. Липсват около 25-30% от асфалта там.

На АМ „Марица“, на лот от 30 км, построен от италиански строител, при необходим пласт от 30 см асфалт по проект, е установена настилка с дебелина между 23-24 см, посочи Иван Шишков. Пак има липса от 6-7 см, което прави около 20%. 

На АМ „Хемус“, освен липсващия асфалт, има и други проблеми, твърде много шлака, например, което поставя въпроса откъде е докарана – Кремиковци е наблизо“, посочи министърът. Според него пътищата, построени преди 7-8 г., вече са за основен ремонт. Затова сега има възможност в рамките на тази година да започне подготовката на документите за основен ремонт.

Първата проверка на строителство е била на автомагистрала „Тракия“, където е установено, че частта Нова Загора - Ямбол е в най-лошо състояние. В момента за там се подготвя проектна документация и документи за тръжна документация за основен ремонт. Частта между Чирпан – Стара Загора, където е правен ремонт преди 3 години, е бил направен основен ремонт, но под формата на текущ такъв. Което е незаконно строителство, посочи министърът.

Тази година, ако няма обжалвания по възлагания и процедурите за основен ремонт, най-вероятно ще започне ремонт в тези участъци, каза министър Шишков.

По отношение на незаконното строителство, министърът посочи, че при личната му проверка на язовир „Тополово-2“ е установил авария на незаконен строеж – строителство без строителни книжа. Другото, което е установил вчера след геодезическо заснемане, е, че част от новото съоръжение е излязло извън обхвата на язовира и е в частни имоти. „Незаконното строителство в един момент ни създава допълнителни юридически проблеми“, коментира той. Министърът посочи, че същия ден е бил и на проверка на пътя Югово – Лъки. Пътят е бил разширен с 1-1,5 м без строителни книжа и скалата е разбита, което води до непрекъснато падане на скална маса на ремонтирания участък. Това е станало в периода 2019 – 2020 г. от тогавашното ръководство на АПИ. “Има неукрепена скала и пътят се чисти по два пъти на ден от паднали камъни“, коментира министърът.

Арх. Шишков посочи, че цялата преписка във връзка с такъв мащаб на незаконно строителство – за над 1 млрд. лв., е в МВР. „Работихме с тях и всички тези проблеми няма да ги оставя в чекмеджето“, категоричен беше министърът.

Той посочи, за 31 от тези пътища, за които са направени основни ремонти под формата на текущи, е имало готови проекти за основен ремонт. Имало е пълната възможност да бъдат издадени строителни книжа, да има надзор, да има строител за основен ремонти и въвеждане в експлоатация. Но това не се е случило. „Защо – не мога да знам. Най-вероятно други хора ще отговарят на друго място. А резултатът от това е строителната бутафория, за която говорим“, посочи още регионалният министър.

В момента текат конкурси за ремонти на пътища, не само за текущи, но и за основни. Целта е да не се допуска незаконно строителството, каквото по думите му се е вихрило в годините назад.

Друг незаконен обект, посочен от бившия регионален министър Виолета Комитова и потвърден от министър Шишков, е водопроводът София – Перник. „Двамата с нея попаднахме на това, което се говори в обществото. Нашият шок беше страшен – от това, че са раздадени милиарди без проекти, от това, че се строи незаконно“, коментира в студиото на БНТ регионалният министър. 

„За мен водопроводът за Перник е политическа авария. Ние няма да го премахнем, но кризата с водата на Перник е заради недалновидното управление на самия язовир“, категоричен беше арх. Иван Шишков.

Като друг пример за незаконно строителство той посочи и част от изградените рамки на тол-системата. „От около 300 рамки, които са законни, едва 70 връзки към тях имат разрешение за строеж. Най-вероятно и те ще отидат в европейската прокуратура и полицията, защото и там са харчени европейски пари“, каза регионалният министър. 

Арх. Иван Шишков коментира, че ако част от магистралите бъдат дадени за изграждане на концесия, със сигурност ще се гарантира много по-добро качество на пътищата у нас.

До месец и половина ще започне строителството на последния лот на магистрала „Европа“ и пак в този период ще бъде пуснат в експлоатация 7 км от скоростния път от Ботевград – Мездра, съобщи регионалният министър. Там в момента в напреднала фаза се работи за пускане на обхода на Новачене. До седмица-две ще започне и реалното укрепване на свлачището на магистрала „Струма“ след Благоевград. Одобрен е вече и ПУП на 9-ти участък на магистрала „Хемус“, посочи арх. Шишков.

news.modal.header

news.modal.text

Към 08:13 на 25.11.2024 Новините от днес

Тази интернет страница използва бисквитки (cookies). Като приемете бисквитките, можете да се възползвате от оптималното поведение на интернет страницата.

Приемане Повече информация