site.btaОмбудсманът поиска КЗК да провери има ли съгласувани практики при вдигането на цените на трите мобилни оператора
Омбудсманът Диана Ковачева сезира председателя на Комисията за защита на конкуренцията Юлия Ненкова и поиска проверка по компетентност, която да установи дали се нарушава конкуренцията на пазара на електронните съобщителни услуги по Закона за защита на конкуренцията.
Поводът е индексацията по едно и също време на цените на месечните абонаментни планове с 15,3% и при трите оператора – „Виваком България"“ ЕАД, „Йеттел България“ ЕАД и „А1 България“ ЕАД, със средногодишния индекс на потребителските цени за 2022 г., публикуван от Националния статистически институт.
Припомняме, че омбудсманът вече сезира служебния премиер, служебния заместник министър-председател и министър на транспорта и съобщенията, служебния министър на икономиката и индустрията, председателя на Комисията за регулиране на съобщенията, председателя на Комисията за защита на потребителите, изрази позицията си пред икономическата комисия в 48-ото Народно събрание и пред временната срещу монополите, обърна се и към мобилните оператори с апел да преразгледат решението си.
Аргументът на проф. Ковачева е, че държавата предоставя финансови компенсации на бизнеса и срещу това трябва да има изисквания за провеждане от тяхна страна на съответна социална и икономическа политика.
Така например мобилните оператори през цялата минала година, както и през тази, получават държавна помощ под формата на компенсации за цените на тока.
Освен това на 23 януари приключи обществената консултация на Проекта на Постановление на МС за изменение и допълнение на Тарифата за таксите, които се събират от Комисията за регулиране на съобщенията по Закона за електронните съобщения. Предлага се намаление на таксите им по Тарифата средно над 40%, като част от мотивите за това са - насърчаване на инвестициите, стимулиране на иновациите, осигуряване на условия за въвеждане на ново поколение мобилни мрежи (5G) и т.н. Това са същите причини, които мобилните оператори изтъкват за индексиране цените на услугите си.
Омбудсманът е категорична, че по време на кризи и висока инфлация е необходимо да бъде оказана подкрепа и защита на българските граждани, като бъдат предприети конкретни, спешни мерки, с цел да не се повишат цените на мобилните услуги.
„Искам да подчертая, че индексацията на цените на мобилните услуги е предвидена като възможност, т.е. не е задължително да се приложи от мобилните оператори. Без конкретни и ясни аргументи от тяхна страна обаче, това предстои да стане факт. Именно проверка заради еднаквото решение за прилагане на индексацията буди съмнение за съгласувана практика между Виваком, Йеттел и А1“, пише проф. Ковачева.
Тя е категорична, че едновременното вдигане на цените на услугите нарушава конкуренцията на пазара на електронни съобщителни услуги и ограничаване правото на избор на клиентите, които не могат да прекратят договора си без начисляване на неустойка, не могат да предоговорят на по-ниска цена тарифния си план, включително им е отнето правота на избор на мобилен оператор, който да не индексира по това време цените си.
Писмото до КЗК тук: https://www.ombudsman.bg/bg/n/ombudsmanat-poiska-kzk-da-proveri-ima-li-sa-1994
news.modal.header
news.modal.text