Българска стопанска камара – Прессъобщение

site.btaРъководството на БСК и браншови организации разговаряха с министъра на туризма

Ръководството на БСК и браншови организации разговаряха с министъра на туризма
Ръководството на БСК и браншови организации разговаряха с министъра на туризма
Снимка: БСК

Ръководството на Българската стопанска камара (БСК) и членуващи в камарата браншови организации от туристическия сектор се срещнаха с министъра на туризма Илин Димитров. Срещата бе във връзка с края на летния сезон и подготовката на зимния, а домакин бе БСК.

Целта на срещата бе да се проведе честен и открит диалог, в който да бъдат дискутирани проблемите, предизвикателствата и възможните решения пред българския туризъм. „Наша работа е да предоставяме възможност за ползотворен дебат, в който да се чуят различни мнения, да се поемат ангажименти и да се дадат предложения за по-добър бизнес климат. Благодаря и на двете страни, че днес приехте да търсим общи решения”, сподели в началото на срещата председателят на УС на БСК Добри Митрев.

Въпреки че през този летен сезон туристите в България са с 20% повече спрямо година по-рано, те остават с една четвърт по-малко спрямо пиковата 2019 г., която беше последната преди пандемията от коронавирус. България се намира все още в едно изречение с прибалтийските републики, Сърбия и Македония, когато говорим за туризма у нас, а не редом до Гърция и Турция, макар да имаме всички дадености затова, призна служебният министър на туризма Илин Димитров.

Причините за слабото ни развитие като туристическа дестинация са десетки - от негативното медийно говорене и търсенето на сензация, липсата на адекватна реклама, ориентирана към мобилни устройства, през нежеланието за обединението на бранша, и некоординираните регистри до дефицитът на кадри в самото Министерство на туризма.

Два са основите проблема, с които трябваше да се справя в началото на мандата: разплащанията по програмата за бежанците, където грешка в софтуера не ни позволява да видим точният им брой, на практика те не фигурират в нашата система, за да направим коректни плащания и забавянето на категоризацията на туристически обекти и дружества”, сподели министър Димитров.

И бизнесът, и министърът са категорични, че работата с бежанци и поддържането на справки за тях не би трябвало да са ангажимент на туризма, а на институции, чиято дейност е ориентирана към прилагането на държавната политика за предоставяне на международна закрила в Република България. Въпреки трудностите министърът увери, че мярката за настаняването на украинските бежанци в хотели ще продължи до 31 октомври, а изплащането ще бъде регулярно всяка седмица, макар сложният 15-дневен механизъм, преди да бъде възможно плащането. Министърът посочи още, че тази седмица са внесени финалните плащания за месеците юни и юли.

От своя страна, Веселин Данев, който пръв настани 7000 бежанци от Украйна в хотелите си, сподели, че системата за бежанците, която действа у нас, е показателна за липса на държавен капацитет за администриране и планиране. Според него, страната ни е изпуснала и шанса за интеграция на украйнските бежанци към пазара на труда и реалните ползи за страната. В изказването си Веселин Данев наблегна още върху необходимостта от смяна на механизма на финансиране на туристическата реклама. Той посочи, че е справедливо и работещо 50% да поема конкретният бизнес и 50% държавата, за да се избегне разходването на изцяло публичен ресурс по Закона за обществените поръчки.

Мартин Захариев, зам.-председател на Националния борд по туризъм, сподели, че дългогодишните му наблюдения сочат, че липсва обективна статистика за сектора и това не дава възможност да се направят както точни анализи, така и предстоящи прогнози. “Мисля, че списъкът с проблеми в бранша е от сградата на БСК, на ул. Чаталджа 76, до Дондуков 1 и, който и да дойде на поста министър на туризма, то той трябва да е човек от бизнеса, за да има реална представа”, отбеляза Мартин Захариев. Той допълни още, че има крещяща нужда от промяна в Закона за туризма, тотална промяна на устройството на Министерството на туризма и необходимост от радикални действия за обединение на бранша.

Д-р Борис Гълъбов, зам.-председател на УС на Българската туристическа камара, наблегна на проблема с кадрите в бранша, чиито компетенции пряко влияят върху качеството на услугата. Д-р Гълъбов сподели, че по проекта на БСК “Готови за дигитална трансформация” вече има разработени компетентностни профила за 5 ключови длъжности от сектор “Хотелиерство” и на още 5 за сектор “Ресторантьорство”.

Светлана Атанасова, зам.-председател на Българската асоциация на туристическите агенции, сподели, че 2022 година е донесла надежди на бранша за възстановяване.

Сред дискутираните теми беше още Националният план за възстановяване и устойчивост, несигурните доставки на природен газ, високите цени на ел. енергията, запазване на 9% данък за ресторантьорите.

И бизнесът, и министърът бяха единодушни, че усилията сега трябва да са насочени към адекватна и силна реклама за зимния сезон и за увеличение на средствата за туризъм в бюджет 2023 г. „Нашият облик пред света е 2 стотни от процента БВП. Аз бих гонил 1% от БВП, за да можем да изградим един добър имидж на страната ни и една чудесна маркетингова стратегия, защото това продава – как изглежда страната навън”, каза по време на срещата министър Илин Димитров.

 

 

news.modal.header

news.modal.text

Към 03:02 на 22.11.2024 Новините от днес

Тази интернет страница използва бисквитки (cookies). Като приемете бисквитките, можете да се възползвате от оптималното поведение на интернет страницата.

Приемане Повече информация