site.bta„Вбесих се!“: социален експеримент на БХК „дискриминира“ публиката на музикалния фестивал Rebel Rebel Vol 2.
Публиката на музикалния фестивал REBEL REBEL Vol 2. в неделя вечер стана част от социален експеримент на Българския хелзинкски комитет. Със съдействието на организаторите на фестивала част от посетителите му бяха „дискриминирани“, като им беше отказано да бъдат обслужени по различни дискриминиращи признаци. Специално инструктираните служители зад бара отказваха да продадат поръчаните напитки на част от гостите с аргументи като: „На жени не сервираме“, „Чужденци нямат място тук“, Бивши затворници не са добре дошли!“. „Дискриминираните“ бяха отпратени и насочени към щанда на БХК „да се разправят там“, където пък бяха посрещани от екипа ни с обяснение на ситуацията, с подарък „празен кен за права“ за спомен и реванш от безплатна бира.
Разбира се, първоначалното отхвърляне неизменно предизвикваше шок и възмущение сред „жертвите“, и макар че такава ситуация за тях вероятно е била немислима до този момент, за хиляди хора в България тя все още е ежедневие. Целта на експеримента беше именно тази - да се разиграе безобидна, но реалистична ситуация на дискриминация, която да провокира интереса на участниците към проблемите на човешките права и да им подскаже, че много други хора са дискриминирани по различни причини, често пъти на границата на абсурда.
„Вбесих се, щях да набия бармана“, „Не разбирам, за първи път ми се случва такова нещо“, бяха част от реакциите на участниците в експеримента.
Събитието беше част от кампанията “Усилието за правата на един е ключът за правата на всички”, която БХК осъществява по повод 30-годишнината на организацията. Целта е популяризиране на проблемите на правата на човека особено сред младите и будни хора в обществото ни, от които изключително много зависи колективното им отстояване. Затова и избрахме фестивала Rebel Rebel за място на нестандартния експеримент. Благодарни сме за съдействието на организаторите от Projector Plus, които приеха присърце идеята на експеримента и я включиха в посланията на фестивала с хаштага #винагисвободни.
Кампанията
Мотото на кампанията – „Усилието за правата на един, е ключът към правата на всички“ – говори за универсалността на правата и един от основните принципи в работата на правозащитниците: че всички сме равни по достойнство и права, и борбата за каузата на един човек е отстояване на стандарт, валиден за всеки член на обществото.
На специално създадена страница на сайта на организацията (можете да я видите на адрес https://bghelsinki.org/bg/issues) през 17 основни теми в сферата на правата на човека се разказва за различни права и уязвими групи. Някои от тях се отнасят до универсални права, засягащи всеки един член на обществото - свободата на изразяване, правото на защита от изтезания, нечовешко или унизително отнасяне, свободата на сдружаване, на мирно събрание и др. Други насочват хората от маргинализирани групи, които заради уязвимото си положение в своето всекидневие се изправят пред препятствия, с които останалите не се сблъскват – например хората с увреждания, бежанците, представителите на малцинствени групи.
По-рано това лято БХК създаде и специализирания подкаст „Правата и човекът“. В първия епизод екипът разясни какво представлява понятието „права на човека“, а вторият беше фокусиран върху правата на раждащата жена.
Следете кампанията в страницата ни във Facebook. Очаквайте в най-скоро време видео от експеримента сайта на БХК и каналите ни в социалните мрежи!
news.modal.header
news.modal.text