site.btaЦЕНТРАЛНА ИЗБИРАТЕЛНА КОМИСИЯ

IR 19:08:01 28-10-2021
TE1906IR.005
ЦИК - РЕШЕНИЕ НОМЕР 820-ПВР/НС

ЦЕНТРАЛНА
ИЗБИРАТЕЛНА
КОМИСИЯ


Р Е Ш Е Н И Е
номер 820-ПВР/НС
София, 28 октомври 2021 г.


ОТНОСНО: жалба от адв. Надежда Йорданова - упълномощен представител на КП "ДЕМОКРАТИЧНА БЪЛГАРИЯ - ОБЕДИНЕНИЕ" срещу решение номер 62-ПВР/НС от 23.10.2021 г. на РИК - Сливен


Постъпила е жалба с вх. номер ПВРНС-10-12 от 26.10.2021 г. на ЦИК от адв. Надежда Йорданова - упълномощен представител на КП "ДЕМОКРАТИЧНА БЪЛГАРИЯ - ОБЕДИНЕНИЕ" срещу решение номер 62-ПВР/НС от 23.10.2021 г. на РИК - Сливен.
В жалбата се твърди незаконосъобразност на обжалваното решение на РИК - Сливен, с което е установено поставяне и разпространение на агитационни материали - плакати на Кремена Петрова - регистрирана като кандидат за народен представител от КП "ДЕМОКРАТИЧНА БЪЛГАРИЯ - ОБЕДИНЕНИЕ" в нарушение на чл. 183, ал. 3 ИК и е указано същите да бъдат премахнати. Жалбоподателят твърди, че РИК - Сливен е постановил обжалваното решение без да обсъди всички доказателства, представени в производството по издаването му, както и че същото противоречи на материалния и процесуалния закон. По същество в жалбата са изложени твърдения, че въпросният плакат на Кремена Петрова е поставен на валидно правно основание - сключен договор за наем на рекламни площи.
Производството е по чл. 73, ал. 1 ИК.
Централната избирателна комисия, като разгледа представените по административната преписка документи, намира жалбата за допустима, подадена в законоустановения срок и от легитимирано лице с правен интерес, срещу подлежащ на обжалване акт на РИК - Сливен, а по същество - за неоснователна.
След запознаване с преписката в цялост, ЦИК приема за установена следната фактическа обстановка:
В Районна избирателна комисия - Сливен е постъпил сигнал с вх. номер 84 от 21.10.2021 г. по описа на РИК - 21 - Сливен, подаден от Димитрина Христова Стефанова, в качеството й на кмет на с. Асеновец, община Нова Загора, област Сливен с изх. номер 84/21.10.2021 г. по описа на Кметството, с който РИК - Сливен е сезирана във връзка с нарушение на чл. 183, ал. 3 от Изборния кодекс, а именно: поставяне на агитационни материали в нарушение на издадената от кмета на с. Асеновец, община Нова Загора, Заповед номер 24 от 13.10.2021 г. Агитационният материал, представляващ плакат в полза на Кремена Петрова - регистрирана като кандидат за народен представител от КП "Демократична България - Обединение" в 21 - МИР - Сливен, на който е отбелязан номерът на партия/коалиция: номер 30, преференциалният номер: номер 101, както и информация, указваща, че купуването и продаването на гласове е престъпление, съгласно изискването на чл. 183, ал. 2 от Изборния кодекс е поставен в рамките на рекламно пано на автобусна спирка в с. Асеновец. Тези фактически обстоятелства не се оспорват от жалбоподателя.
Оспорват се правните изводи относно собствеността на обекта, върху който е поставен агитационният материал, като се твърди, че същият е собственост на "Табак Маркет"АД (предходно наименование "Булгартабак - Трейдинг"АД), което дружество е отдало под наем рекламния елемент на "Идея Комм" АД, което пък от своя страна на 01.10.2021 г. е сключило договор с коалиция "Демократична България - Обединение" за наем на рекламни площи върху статични рекламно-информационни елементи, част от конструкцията на спирки на градския транспорт, "във връзка с провеждането на Парламентарни Избори 2021 на 14.11.2021 г." .
От наличните в административната преписка Договор от 09.01.2013 г., сключен между община Нова Загора и "Булгартабак-Трейдинг"АД, Договор от 15.05.2018 г., сключен между "Табак Маркет"АД (предходно наименование "Булгартабак - Трейдинг"АД) и "Идея Комм"АД, както и снимков материал на конкретната спирка, категорично се установява изводът, че въпросните рекламно-информационни елементи са част от спирка на автобусен транспорт общинска собственост. Отделно от това, в Договор от 15.05.2018 г. между "Табак Маркет"АД (за когото жалбоподателят твърди, че е собственик на съоръжението, в което е поставен агитационният материал) и "Идея Комм" АД, е изрично договорено, че рекламно-информационните елементи могат да се ползват единствено за посочените в договора цели, а именно рекламни цели - за собствена реклама или за популяризиране на стоки, услуги и/или търговски марки, собственост на клиенти на наемателя, при спазване на всички нормативни изисквания, включително изискванията на съответните общини за извършване на рекламна дейност.
В настоящия случай не се касае за реклама, която дейност по смисъла на легалната дефиниция в параграф 1, т. 11 от ДР на ЗЗК е "всяко съобщение във връзка с търговия, занаят или професия, което има за цел да насърчи реализацията на стоки или услуги, включително на недвижими имоти, права и задължения", а се касае за агитационен материал - агитация в рамките на предизборна кампания, която засяга обществените правоотношения свързани с осъществяване на основно конституционно право на гражданите - избирателно право. Предвид обществената значимост и обхват на правоотношенията, осъществявани в рамките на изборния процес, законодателят с императивни норми е урегулирал процеса на водене на предизборна агитация в Изборния кодекс. С оглед гореизложеното, ЦИК счита за правилни и законосъобразни правните изводи на РИК - Сливен относно разликата, която законодателят и правоприлагащите органи правят по отношение агитация и реклама. Независимо, че жалбоподателят се опитва да представи конкретния агитационен материал - плакат, поставен на автобусна спирка като предмет на договор за извършване на реклама, респ. поставен на договорно правно основание (договор сключен между два частноправни субекта), видно от всички налични документи и материали по административната преписка се установява, че е налице поставяне на агитационен материал на съоръжение, което е част от автобусна спирка, общинска собственост. Като неоснователни се възприемат твърденията на жалбоподателя, че мястото, на което е поставен плакатът, представлява "витрина", чийто собственик е дал разрешение за поставяне на плаката по смисъла на чл. 183, ал. 3 ИК in fine. Агитационният материал е поставен в нарушение на Заповед номер24 от 13.10.2021 г. на кмета на с. Асеновец, община Нова Загора, с която се определят местата за поставяне на агитационни материали, респ. е поставен в нарушение на чл. 183, ал. 3 ИК.
На база посочената фактическа обстановка, с оглед документите по преписката и при съобразяване на разпоредбите на Изборния кодекс Централна избирателна комисия счита, че решение номер 62-ПВР/НС от 23.10.2021 г. на РИК - Сливен е постановено при спазване разпоредбите на материалния и процесуалния закон, същото е мотивирано и следва да бъде потвърдено като законосъобразно.
Предвид изложените мотиви и на основание чл. 57, ал. 1, т. 1 във връзка с чл. 73, ал. 1 от Изборния кодекс Централна избирателна комисия

Р Е Ш И :

ПОТВЪРЖДАВА решение номер 62-ПВР/НС от 23.10.2021 г. на Районна избирателна комисия - Сливен, с което е установено поставяне и разпространение на автобусна спирка в с. Асеновец, община Нова Загора на агитационни материали - плакати на Кремена Петрова - регистрирана като кандидат за народен представител от КП "ДЕМОКРАТИЧНА БЪЛГАРИЯ - ОБЕДИНЕНИЕ" в нарушение на чл. 183, ал. 3 ИК и е указано същите да бъдат премахнати.

Решението на Районна избирателна комисия - Сливен на основание чл. 73, ал. 1, изр. 2 ИК подлежи на обжалване по реда на чл. 98, ал. 2 от Административнопроцесуалния кодекс пред Административен съд - Сливен.



ПРЕДСЕДАТЕЛ:

Камелия Нейкова


СЕКРЕТАР:

Севинч Солакова



ГС/МБ




/ТЕ/



news.modal.header

news.modal.text

Към 11:09 на 08.08.2024 Новините от днес

Тази интернет страница използва бисквитки (cookies). Като приемете бисквитките, можете да се възползвате от оптималното поведение на интернет страницата.

Приемане Повече информация