site.btaМинистър Петър Димитров каза, че подкрепя каузата за увеличение на заплатите в МОСВ, но не подкрепя блокирането на кръстовища
Подкрепям справедливата кауза за увеличение на заплатите, но не подкрепям блокирането на кръстовища. С тези думи служебният министър на околната среда и водите Петър Димитров посрещна представители на протестиращите служители от системата на министерството, съобщиха от екоминистерството.
Министър Димитров се срещна с протестиращи, след като днес десетки от тях блокираха кръстовището на Горнобанския път на булевардите „Никола Петков“ и „Цар Борис III“ в София, за да изразят исканията си за увеличение на заплатите и признание за висококвалифицирания си труд. В акцията участваха експерти от Изпълнителната агенция по околна среда (ИАОС), Регионалните инспекции по околна среда и води (РИОСВ), заедно с Басейновите дирекции, Националните паркове и Националния институт по метеорология и хидрология (НИМХ).
Веднага след акцията техни представители заедно с Валентина Васильонова, председател на Федерацията на независимите синдикати в земеделието в системата на КНСБ, изложиха пред министъра разочарованието си от липсата на достойно заплащане в структурите на министерството и потвърдиха исканията си за увеличение с 30% на основните месечни заплати до края на тази година, считано от 1 ноември, и ръст на заплатите в бюджета на МОСВ за 2025 г. с поне с 15%.
Димитров разказа за последователните усилия, започнали още през 2023 г. и продължаващи и до края на 2024 г., които ръководният екип на Министерството полага с непрекъснати срещи, докладвания и кореспонденции към Министерството на финансите (МФ) за разрешаването на този дългогодишен проблем, и призна, че до този момент не разполага с потвърждение на искането за 30% увеличение на заплатите в структурите на МОСВ. Нито едно предприето от страна на МОСВ действие не е получило одобрение от страна на МФ, информират от пресцентъра на екоминистерството.
Без отговор от страна на МФ е и последното изпратено от МОСВ предложение за решение на проблема от 14 октомври 2024 г. По същество с него се предлага вътрешно компенсирана промяна по бюджета на министерството чрез увеличение на разходите по показател „персонал“ за сметка на утвърдените разходи за издръжка. Предлаганото намаление на разходите за издръжка за 2024 г. е за сметка на реализирани икономии от нереализирани обществени поръчки. И към момента не е получено становище от страна на МФ и не е одобрена приложената финансова обосновка.
Министърът е информирал също, че в парламентарните комисии по околна среда и по финанси към предходното Народно събрание тези усилия са получили подкрепата на всички политически сили без изключение и е изразил надежда, че търсените резултати ще бъдат постигнати и с една бъдеща парламентарна подкрепа.
В съобщението се посочва, че по-голямата част от редовите служители в регионалните структури на МОСВ получават между 1 100 лв. и 1 500 лв. месечно – средства, които не отговарят на квалификацията им и високите изисквания за длъжностите им. През последните години всички усилия – синдикални и на управляващи – са фокусирани в увеличаване на минималната работна заплата, но без да се увеличават другите възнаграждения на служителите. Това на практика доведе до ситуацията младши експерт с исканото висше образование да получава по-ниска заплата от хигиенист или портиер – длъжности, за които не се изисква висше образование и владеене на чужд език. Към момента в структурите на МОСВ има 310 незаети работни места. Има структури, при които тези места са почти 50% от щатния състав. Същевременно постоянно напускат опитни кадри. Само за последните 11 месеца от ИАОС са напуснали 34 служители, като 23 от тях са с опит над 15 години. Към недостига на тесни специалисти се добавя и невъзможността да бъдат привлечени такива – за последните две години 28 конкурса в Централната администрация на МОСВ са приключили без назначение на служител поради липса на кандидати или поради отказ от встъпване в длъжност заради ниската основна заплата.
Днес около обяд работещи в структури към МОСВ блокираха кръстовището на бул. „Никола Петков“ и бул. „Цар Борис“ III в София.
/ЛРМ/
news.modal.header
news.modal.text