ДОПЪЛНЕНА

site.btaПроблемът с пътищата е комплексен и изисква междуинституционални действия, каза министър Иван Иванов

Проблемът с пътищата е комплексен и изисква междуинституционални действия, каза министър Иван Иванов
Проблемът с пътищата е комплексен и изисква междуинституционални действия, каза министър Иван Иванов
Снимка: Никола Узунов/БТА, архив

Гневът на хората е напълно основателен, заяви министърът на регионалното развитие и благоустройството Иван Иванов по повод гражданските протести заради смъртта на 12-годишната Сияна Попова и лошото състояние на пътищата в предаването "Защо, г-н министър" по bTV. "Да се движиш по нормални пътища не е просто въпрос на комфорт, който осигурява държавата, а на безопасност“, коментира Иванов. Той подчерта, че подкрепя протестиращите "на 100 процента".

Министърът изтъкна, че са необходими междуинституционални действия, тъй като проблемът е комплексен. Според него проблемите с пътната инфраструктура са на много нива. Не само лошите пътища, но и подготовката на водачите, както и отношението им към пътната обстановка - начинът, по който управляват превозните си средства и взаимодействат с останалите участници в движението - са част от цялостния проблем.

Министърът на регионалното развитие и благоустройството заяви, че се опитва да навакса пропуснатото, дължащо се най-вече на политическата нестабилност. "Истината е, че не заварих нито един документ, който да удостоверява необходимостта от спиране на автомагистрала "Хемус", което беше шок за мен", коментира Иван Иванов. Поради тази причина той постави въпроса защо някои проекти са били спирани неоснователно.

Министърът изтъкна, че най-важното е, че вече са рестартирани ключовите инфраструктурни проекти, които българските граждани очакват от години. По думите му изпълнението на тези проекти ще допринесе значително за намаляване на нещастните случаи по пътищата в страната.

Регионалният министър добави, че първоначалната проверка, която е възложил, е показала редица слабости - както при обработката на сигнали, така и в изпълнението на заданията от Управителния съвет на Агенция "Пътна инфраструктура" (АПИ), включително по отношение на сроковете. Проверката продължава. "Ако се установи вина при разследването, което провежда прокуратурата в момента, и има такава податка към мен като министър, аз няма да се поколебая и секунда в освобождаването и на други служители, било на най-високо ниво", заяви Иван Иванов.

На въпрос защо председателят на АПИ не е бил освободен, Иванов отговори, че това би било най-лесното решение. Той допълни, че откакто е поел поста целият Управителен съвет на агенцията работи на пълни обороти и за момента работата им е в известна степен задоволителна.

Иванов подчерта, че най-важните резултати, които очакват българските граждани сега, са свързани със скоростното ремонтиране на набелязаните пътни участъци, започване на основните ремонти по републиканската пътна мрежа и завършване на приоритетните инфраструктурни обекти.

Служителите на АПИ са поставени под сериозно напрежение и изпитват страх от уволнения и санкции - така министърът описа впечатлението си от срещата с тях.  Той ги е уверил, че докато изпълняват съвестно задълженията си, нямат основание за притеснение.

Министърът обясни, че всички 36 критични точки на пътната мрежа са публикувани на страницата на АПИ, заедно със сроковете, в които ще бъдат предприети действия. Той бе категоричен, че няма да има компромиси с работата. Част от участъците се нуждаят от основни ремонти. Утре предстои среща между служители на АПИ, Управителния съвет на агенцията, Държавната агенция за безопасност на движението по пътищата и неправителствени организации с експертиза в обследването на пътната ситуация. Ще бъдат създадени съвместни екипи, които да обследват тези участъци и да изготвят препоръки, каза министърът.

Основният проблем по думите му остава липсата на достатъчно финансиране. "Аз се чувствам в много неловка ситуация, когато имаме да разплащаме от миналата година близо 1 млрд. лева за поръчани и изпълнени дейности години назад и неразплатени и залегнали сега в този бюджет при положение, че имаме 1,280 млрд. (лева на разположение - бел. ред.)", посочи министърът. По думите му откъде ще се намерят допълнителни средства, ще се изяснява тепърва. Той ще призове Министерството на финансите да прояви разбиране, тъй като наличните средства са крайно недостатъчни.

По оценки пълната рехабилитация на пътната мрежа в страната би струвала около 35 млрд. лева. Това включва всички компрометирани участъци, уточни министърът. Той призна, че на този етап не е ясно откъде могат да се намерят такива средства.

Няколко от най-важните пътни обекти, които са били забавени с години, ще бъдат въведени в експлоатация още тази година, подчерта министърът на регионалното развитие и благоустройството Иван Иванов.

/ЕС/

Потвърждение

Моля потвърдете купуването на избраната новина

Към 22:08 на 15.04.2025 Новините от днес

Тази интернет страница използва бисквитки (cookies). Като приемете бисквитките, можете да се възползвате от оптималното поведение на интернет страницата.

Приемане Повече информация