site.btaСтартъп компания разработи система за задвижване на товарни кораби с помощта на вятъра, съобщиха от ОИЦ - Варна

Стартъп компания разработи система за задвижване на товарни кораби с помощта на вятъра, съобщиха от ОИЦ - Варна
Стартъп компания разработи система за задвижване на товарни кораби с помощта на вятъра, съобщиха от ОИЦ - Варна
Снимка: ОИЦ - Варна

Испанската стартъп компания BOUND 4 BLUE SL създаде автоматизирана система за корабоплаване с нулеви емисии чрез задвижване от вятъра, съобщиха за БТА от Областния информационен център - Варна. Проектът Bound4blue е финансиран от EIT Water - нова общност на знания и иновации на Европейския институт за иновации и технологии в секторите на водите, мореплаването, моретата и техните екосистеми, част от Програма "Хоризонт Европа". Общият му бюджет е 3 424 003,29 евро.

В изпълнение на проекта фирмата е разработила модернизираната система за задвижване eSAIL - смукателно платно, чрез което енергията на вятъра може да се използва директно за задвижване за кораби. Иновативното решение дава редица предимства на собствениците и операторите на плавателните средства, сред които значително намаляване разходите за гориво и редуциране на въглеродния отпечатък върху околната среда.

Системите за задвижване с помощта на въздушните маси се монтират на плавателния съд и ползват наличния вятър, за да генерират чиста предна тяга, намалявайки тази на двигателя на кораба. Ако се експлоатират ефективно, могат да се постигнат 30 процента икономии на гориво в морския транспорт.

eSAIL произвежда шест до седем пъти повече повдигане от конвенционалните корабни платна или с други думи може да достави същата задвижваща сила с шест до седем пъти по-малко повърхност. Всичко това става с минимална консумация на енергия и без механична сложност, с лесни, безопасни и надеждни операции. Оборудването съдържа и автономна система за управление, която осигурява оптимална технологична работа с нулево натоварване и обучение на екипажа. Въз основа на входните данни, получени от няколко сензора, системата ръководи трите основни действия - въртенето на тялото на корабното платно, позицията на клапата и засмукването, гарантиране на безопасност и постигане на максимални икономии на гориво.

Изпълнението на проекта е започнало на 1.03.2022 г. и е продължило до 31.08.2024 г.

/ВЙ/

news.modal.header

news.modal.text

Към 08:40 на 14.03.2025 Новините от днес

Тази интернет страница използва бисквитки (cookies). Като приемете бисквитките, можете да се възползвате от оптималното поведение на интернет страницата.

Приемане Повече информация