site.btaС повече от 15 % е нараснало използването на електронните услуги на НОИ през 2024 година в сравнение с 2023 г.


С повече от 15 % е нараснало използването на електронните услуги на Националния осигурителен институт (НОИ) през 2024 година в сравнение с 2023 г., съобщиха от институцията.
За цялата минала година са отразени общо 15,9 милиона достъпа до системата, докато през 2023 г. те са били 14,3 милиона.
Достъп през новия е-портал на НОИ е бил осъществен 631 000 пъти.
Най-сериозно увеличение има при електронните справки, свързани с отпускането и изплащането на паричните обезщетения за безработица, пише в съобщението – с 35,1%, като от 1,5 милиона през 2023 г. те достигат до над 2 милиона година по-късно. С 8% се е увеличило потреблението на електронните административни услуги.
Най-често използвани и през миналата година остават електронните справки, свързани с отпускането и изплащането на обезщетенията за временна неработоспособност.
През 2024 година те са до 8,2 милиона достъпа или с 11% повече от предходната година.
Най-популярна остава електронната справка за представени в НОИ документи и изплатени обезщетения и помощи от държавното обществено осигуряване. Потребителите са се възползвали от нея над 6,6 милиона пъти. При другата популярна справка – за социално осигуряване по ЕГН, справките са близо 2,9 милиона.
За общото нарастване на използваемостта допринася и Единният портал за електронни услуги (ЕПЕУ), който е достъпен на интернет страницата на НОИ от март 2024 г. Порталът обединява в себе си всички съществуващи в института платформи и уеб-приложения за предоставяне на административни и справочни услуги.
За краткото време от внедряването му той е приел над 631 000 заявки за ползване на е-услуги и справки.
Над 297 000 или около 47% от тях са за справки относно осигурителния стаж и доход на лицата. Заявките за достъп до информация за отпуснати пенсии са малко над 92 000.
През 2024 г. са издадени общо 193 539 персонални идентификационни кода (ПИК) за достъп до услугите на НОИ, като 11 752 от тях са издадени по електронен път, пишат още от осигурителния институт.
От началото на юли 2024 година всички пенсионери могат да проверят осъвременените си пенсии и добавки през интернет в Единния портал за електронни услуги (ЕПЕУ), раздел „Електронно осигурително досие за пенсия“, рубрика „Отпуснати пенсии“ – „Актуална справка за пенсионер“, съобщиха от института.
Разпорежданията, с които е извършено осъвременяването, са заредени в същия раздел „Електронно осигурително досие за пенсия“ на ЕПЕУ – рубрика „Постановени разпореждания“.
Достъпът до Единния портал на НОИ е възможен чрез използване на основните средства за електронна идентификация – персонален идентификационен код (ПИК) на НОИ, ПИК на Националната агенция за приходите и всички видове квалифицирани електронни подписи (КЕП), издадени от доставчици на удостоверителни услуги у нас, се посочва още в съобщението.
/ВД/
news.modal.header
news.modal.text