site.btaБългарското вино е на световно ниво; единственото, което го отличава от вината на Франция и Италия, е 200 години маркетинг, каза ръководителят на Винпром-Свищов


Българското вино е на световно ниво, единственото, което го отличава от вината на Франция и Италия, е 200 години маркетинг. Това каза изпълнителният директор на Винпром-Свищов Атанас Василев в интервю за БТА по повод празника на лозарите и винарите Трифон Зарезан.
Българското вино най-силно се отличава по света с местните си сортове, които са направени от нашите селекционери, като "Гъмза", "Рубин", "Сторгозия", "Врачански мискет", "Кайлъшки мискет", посочи Василев, който работи в бранша от 18 години.
Виното е продукт, който отваря съзнанието, каза той. По думите му винопроизводството е интересен и приятен бизнес, но е предизвикателство, свързано с много изпитания.
Следва пълният текст на интервюто:
- Какво е да си винопроизводител в България?
- Ние сме едновременно земеделци, преработватели, разпространители и това е цяла затворена верига. От една страна, бизнесът е много хубав, защото когато се говори за вино, на човек му се отваря сърцето. От друга страна, във винопроизводството има свръхпредлагане в световен мащаб, с което от един печеливш бизнес това се превръща в социално дружество. Това е интересен и приятен бизнес, но е предизвикателство, свързано с много изпитания.
- Как влязохте във винената индустрия?
- В миналото работих като трейдър на Нюйоркската фондова борса. Това е изключително нервна работа, която може да ти вземе душата. Оказа се, че не е за мен и след едно предложение се озовах в бизнеса с винопроизводство. Преди да заема сегашната си позиция във винарната, бях управител на лозята - от разрушаването на старите лозя до реновирането и засаждането на новите. В продължение на 15 години бях повече лозар, отколкото винар. Вече три години и половина съм изпълнителен директор и правя 18 години в бранша.
- Колко литра вино годишно произвежда Винарна-Свищов?
- При пълно натоварване и при благоприятна година (реколтата - бел. ред.) достига до 4 милиона килограма, от които около 65% процента се превръща във вино. Тоест, говорим за близо 2,6 милиона литра годишно. Въпросът е, че вече не ги достигаме, тъй като миналата година бяхме свидетели на безумно високи температури. В действителност тогава бяхме на една трета от нормалния си добив, заради високите температури.
- А каква е площта на земята, която обработвате?
- Обработваме 4000 декара лозови масиви, намиращи се в района на Свищов.
- Какъв е асортиментът на вината, които произвеждате?
- Произвеждаме пълния асортимент - бяло и червено вино, и розе. Заедно с това произвеждаме дестилати за винена ракия, бренди. Имаме стари дестилати на по 35 години. Произвеждаме и емблематична ракия – "Ракията".
- Колко време отнема изработката на виното – от лозята до трапезата?
- Първоначалният добив при засаждането на лозята отнема три години, а той е минимален. В действителност, за да започнат лозята да влизат в пълното си плододаване, говорим за период от шест-седем години. От самото бране на гроздето до производството на бутилката са необходими около шест месеца. През това време се преминава през няколко процеса - гроздобер, приемане, мерене, ферментация, откаляване и др. Този период изключва вината, които се залагат в бъчви, защото тогава процесът е по-дълъг и е необходимо повече време.
- Кои са основните рискове на занаята?
- В момента според мен най-основния проблем са климатичните промени и липсата на вода. Ние сме до река Дунав и не можем да напоим масивите си по нормален начин. Сред основните предизвикателства са липсата на хора и работна ръка, както и изключително динамичния и конкурентен пазар.
- Разкажете за първото вино, което се произвежда във винарната в Свищов?
- Това е много, много отдавна. Първата изба е създадена през 1948 г. и е конструирана да преработва главно червено вино. Сегашният завод е построен по времето на социализма с цел преработка на 16 000 тона грозде или 9 милиона литра. Тогава се е изкупувало всичкото грозде в целия окръг. Тук е една от първите изби, започнали производството на розе в страната.
- Какво вино консумира българинът? Има ли предпочитания към опредени типове вино у нас?
- В момента има тенденция в изместване на консумацията на червено вино за сметка на бяло и розе. Преди време сегментът беше 50 на 50 – розе и бяло вино се консумираха пролетта и лятото, а есента и зимата се предпочиташе червено вино. Сега целогодишно се консумира бяло вино и розе. Напоследък забелязвам, че в България, а и в целия свят все повече се предпочитат по-ниско алкохолни, ароматни, плодови вина, които не са толкова тежки.
- С какво се отличава българското вино по света?
- Българското вино най-силно се отличава по света с местните си сортове, които са направени от нашите селекционери, като "Гъмза", "Рубин", "Сторгозия", "Врачански мискет", "Кайлъшки мискет". Това са вина, направени за нашите земи. Ние сме били първите производители, още от тракийско време тук се прави вино, затова България има много богата история в това отношение. Българското вино е на световно ниво, единственото, което го отличава от Франция и Италия е 200 години маркетинг. Липсват ни дълги години маркетинг и финансов ресурс да го промотираме. В същото време не сме особено подкрепени и от държавата, браншът не получава почти нищо.
- Участвате ли в конкурси за винопроизводство?
- Имаме редица участия и награди. През последните шест-седем години сме спечелили над 100 медала от различни престижни състезания и изложения. Най-големият ни успех към момента е, че вече шест години подред получаваме златен медал за най-добър производител на сухи вина от България на Berlin Wine Trophy – един от най-големите винени конкурси. Нямаме участие, в което да не получим минимум бронзов медал. В последните години сме една от най-награждаваните изби, въпреки че пазарът в България не се интересува толкова от тези неща, с изключение на малка група хора, които ги следят. Но те по-скоро са браншовици.
- Къде изнасяте вино извън България?
- Продавали сме вина във Франция и в Швеция, където отново се опитваме да възобновим износа. Бутилирана продукция изнасяме основно за Япония и за САЩ. Поръчките в Европа са малки заради свръхконкуренцията, но имаме малко износ и за Испания.
- Какво е виното за Вас?
- За мен виното е продукт, който е много богат на изживявания. С него разпускаш след работа, кара те да мислиш философски. Виното е продукт, който отваря съзнанието.
/ЕС/
В допълнение
Избиране на снимки
Моля потвърдете избраните снимки. Това действие не е свързано с плащане. Ако продължите, избраните снимки ще бъдат извадени от баланса на вашите активни абонаментни пакети.
Изтегляне на снимки
Моля потвърдете изтеглянето на избраните снимката/ите
news.modal.header
news.modal.text