site.btaПозиция на КРИБ относно ЗИД на ЗТТСИ
![Позиция на КРИБ относно ЗИД на ЗТТСИ](/upload/765243/credissimo_chlen_na_krib%281%29.png?l=1000)
![Позиция на КРИБ относно ЗИД на ЗТТСИ](/upload/765243/credissimo_chlen_na_krib%281%29.png?l=1000&original=9492fdab909c89f65a2a4dad98756dc8bdd74a7f)
ДО
ГОСПОЖА НАТАЛИЯ КИСЕЛОВА
ПРЕДСЕДАТЕЛ НА
НАРОДНОТО СЪБРАНИЕ
ПРОФЕСОР КОСТАДИН АНГЕЛОВ
ПРЕДСЕДАТЕЛ НА
КОМИСИЯТА ПО ЗДРАВЕОЗАЗВАНЕ
ГОСПОДИН ПЕТЪР КЪНЕВ
ПРЕДСЕДАТЕЛ НА
КОМИСИЯТА ПО ИКОНОМИЧЕСКА
ПОЛИТИКА И ИНОВАЦИИ
КОПИЕ:
ГОСПОДИН БОЙКО БОРИСОВ
ПРЕДСЕДАТЕЛ НА
ПАРЛАМЕНТАРНАТА ГРУПА
НА ГЕРБ-СДС
ГОСПОДИН ДРАГОМИР СТОЙНЕВ
ПРЕДСЕДАТЕЛ НА
ПАРЛАМЕНТАРНАТА ГРУПА НА
«БСП – ОБЕДИНЕНА ЛЕВИЦА»
ГОСПОДИН ТОШКО ЙОРДАНОВ
ПРЕДСЕДАТЕЛ НА
ПАРЛАМЕНТАРНАТА ГРУПА НА
«ИМА ТАКЪВ НАРОД»
ГОСПОДИН ДЖЕВДЕТ ЧАКЪРОВ
ПРЕДСЕДАТЕЛ НА
ПАРЛАМЕНТАРНАТА ГРУПА НА
«ДЕМОКРАЦИЯ, ПРАВА И СВОБОДИ» - ДПС
ГОСПОДИН ПЕТЪР ДИЛОВ
МИНИСТЪР НА ИКОНОМИКАТА И ИНДУСТРИЯТА
ОТНОСНО: Проект на ЗИД на Закон за тютюна, тютюневите и свързаните с тях изделия (ЗТТСИ) със сигнатура 51-554-01-34 от 07/02/2025 с вносител проф. Костадин Ангелов, приет на първо гласуване на 12.02.2025 г.
УВАЖАЕМА ГОСПОЖО КИСЕЛОВА,
УВАЖАЕМИ ГОСПОДИН АНГЕЛОВ,
УВАЖАЕМИ ГОСПОДИН КЪНЕВ,
Конфедерацията на работодателите и индустриалците в България /КРИБ/ - Гласът на българския бизнес – изразява недоумение и безпокойство от екстремното внасяне и приемане – в рамките на пет дни – на посочения законопроект за забрана на предлагането и продажбата в страната на легалните електронни цигари, наричани „вейпинг“ продукти, и еднократните видове, наричани „вейпове“.
Провокирани от няколко трагични инцидента с непълнолетни лица, настъпили след употребата на нелегални и рискови продукти, народните представители предприеха подход на тотална забрана на цяла категория легални продукти– електронни цигари.
От името на КРИБ изразяваме силна загриженост по отношение на неконтролируемото разпространение на незаконни никотинови продукти с неясен произход и състав на „черния пазар“ у нас, засягащо здравето и живота на подрастващите, общественото здраве, както и сигурността на нацията. В същото време изразяваме нашето несъгласие с предприетия подход с уверението, че пълната забрана на цяла една категория легални продукти, няма да доведе до разрешаване на проблема с нелегалната търговия с „вейпинг продукти“ с неясно качество и състав, включително със съдържание на забранени наркотични вещества, и други забранени субстанции.
Този проблем налага комплексни мерки по примера на други държави в ЕС като съседна Гърция, сред които: реално прилагане на съществуващите закони у нас по отношение на предлагането на въпросните нелегални изделия и забрана на достъпа на непълнолетни лица до всякакви тютюневи, никотинови и безникотинови продукти, които са алтернатива на тютюнопушенето. Вярваме, че основна мярка следва да бъде засиленият контрол от страна на правоохранителните органи за спазване на забраната за разпространение на наркотични вещества под всякаква форма. В допълнение, осъществяването на ефективен контрол за спазване на пълната забрана на продажбата на тютюневи, никотинови и безникотинови продукти онлайн и рекламата им в социалните мрежи е от първостепенно значение за достъпа на непълнолетни до тези изделия.
Смятаме, че за разрешаването на сериозния проблем следва също да се въведат засилени санкции при неспазване на забраните, включително отнемане на лиценз за продажба и затваряне на търговски обекти при повторни нарушения, и драстично увеличаване на паричните глоби и санкции при нарушения. Провеждането на информационни и образователни кампании сред младежите и в цялото общество чрез средствата за масова комуникация за вредата от тютюнопушенето и рисковете, свързани с употребата на нелегални продукти и наркотични вещества, е важна стъпка в посока на възпитанието на подрастващите, както и за справянето с дезинформацията като цяло.
От КРИБ изразяваме нашата силна увереност, че единствено спазването на съществуващите закони, осъществяването на засилен контрол при прилагането им и провеждането на ефективна комуникационна кампания сред засегнатите може да доведе до разрешаването на сериозния здравен и икономически проблем в настоящата ситуация. Налагането на пълна забрана на цяла категория легални продукти на българския пазар с доказани качества и произход не е решение, а по-скоро би разширило проблема с незаконната търговия на вейпове с неконтролируемо съдържание и неясен произход и би създало огромни щети за законния бизнес, държавата и обществото.
Допълнително, считаме, че елиминирането на цяла категория бездимни алтернативи на горимите цигари, противоречи на практиката в редица страни като САЩ (разрешени от Американската агенция по храни и лекарства) и Великобритания (препоръчвани от Национална здравна служба като средство за отказ от тютюнопушене), където те са признати като по-малко рискови алтернативи на традиционните цигари. В тези страни бездимните алтернативи с доказано качество и научни данни не само, че не са забранени, а напротив – те се използват като средство в стратегията за ограничаване на тютюнопушенето и намаляване на вредата от тютюна като цяло.
Припомняме, че в нито една страна-членка на Европейския съюз не е въведена пълна забрана на цяла легална в ЕС категория електронни цигари, както и че налагането на извънредна забрана на дадена категория продукти в ЕС, за която съществува хармонизирана европейска регулация, изисква задължителна нотификация към Европейската комисия със сериозни аргументи, обосноваващи предвидената рестриктивна мярка, съгласно Директива 2015/1535. Предвидената процедура позволява на Комисията и на държавите-членки на ЕС да разгледат ограниченията, които дадена страна възнамерява да въведе за продукти и услуги, преди тяхното законодателно приемане с цел спазване на принципите на единния вътрешен пазар.
Допълнително, предложеният законопроект не е преминал обществено обсъждане, нито такова в професионалните общности и бизнес организациите, за да се преценят въздействието и последиците от неговото въвеждане в националното законодателство. Вносителят е представил предварителна оценка на въздействието, в която повторно е изложил мотивите си към законопроекта.
В заключителната част на „оценката“ е посочено, че чрез този законопроект ще се опазят българските граждани от вредното въздействие на електронните цигари с „неясно“ съдържание.
Разпоредбите на внесения законопроект обаче, въвеждат пълна забрана на продукти с ясно съдържание - напълно легалните продукти с високи качества и отговарящи на международните стандарти, се приравняват с нелегални продукти, които и сега, съгласно действащото законодателство, са забранени. Предлагането им свободно, включително онлайн, на лица под 18 г. е противозаконно и е основание за ангажиране на съответната отговорност на виновните лица. Което от своя страна налага активни действия от страна на компетентните органи за прилагане на предвидените регулации и упражняването на постоянен контрол върху разпространението.
Вярваме, че ако държавата не упражнява ефективно тези си правомощия, налагането на забрани върху съществуващи вече забрани ще има единствено популистки ефект без реални последици. В § 9 от законопроекта например, се забранява консумацията на „растения и вещества, забранени от Закона за контрол върху наркотичните вещества и прекурсорите“.
С налагането на пълна забрана на българския пазар на цяла категория легални продукти с доказани качества и произход проблемът с нелегалната търговия с опасни вейп продукти с неясен произход, качество и състав, включително с наркотични вещества, у нас няма да се разреши, а напротив, ще се постигне обратен ефект –засилване на нелегалната търговия с вейпове с неконтролируемо съдържание и неясен произход, спад от потенциалните приходи от акцизи от легални продукти в държавния бюджет и нанасяне на огромни щети за законния бизнес, държавата и обществото.
Има държави, които след подобен необоснован и нелогичен подход, преосмислят и премахват пълната забрана за легалните „вейпинг“ продукти, като вместо това засилват и упражняват постоянен контрол и недопускане разпространението на нелегалните опасни продукти на пазара и провеждане на информационна и образователна кампания сред подрастващите за рисковете, свързани с тютюнопушенето и употребата на нелегални наркотични вещества.
Извън изложените по-горе съображения, бихме искали да обърнем внимание и други, неизбежни според нас, последици:
Не е предвидена регламентация за унищожаването на забранени продукти, което може да доведе до правен вакуум и липса на механизъм за управление на вече наличните стоки. Ако сега и внезапно бъде въведена пълна забрана без механизъм за контролирано изтегляне и унищожаване на наличните стоки, без ясни правила, без компенсаторни механизми, бизнесът ще бъде поставен в положение на правна несигурност. Отделно са въпросите за липсата на административна подготовка, възможните санкционни последици за бизнеса и редица други непредвидени негативни явления.
Освен множеството негативни последици от предложеният законопроект за общественото здраве, икономиката и средата у нас, той ще даде сигнал и на Европейската комисия и партньорите ни в Европа за безсилието на страната ни да се справи в борбата с нелегалната търговия с никотинови и безникотинови електронни цигари у нас. Приетият на първо гласуване законопроект потенциално съдържа рискове за общественото здраве и най-вече за подрастващите. Правната история на човечеството достатъчно ясно е доказала негативният ефект от тоталните забрани и недопускането на легални възможности за някои рискови поведения.
Водещите световни компании в тютюневата индустрия последователно преминават към разработване и налагане на бездимни алтернативи като част от усилията за намаляване на вредата от тютюнопушенето. Вместо да предлагат единствено на конвенционалните цигари, тези компании инвестират в развитието на по-малко рискови бездимни алтернативи за всички пълнолетни пушачи, които иначе биха продължили да пушат, - електронни цигари за многократна („вейпинг продукти“) и еднократна употреба („вейпове“), нагреваеми тютюневи изделия и никотинови паучове.
Забраната на вейпинг продуктите в България не съответства на тази глобална тенденция, която се подкрепя както от индустрията, така и от милиони потребители по целия свят.
Вярваме, че въвеждането на пълна законова забрана на цяла категория легални електронни цигари няма да доведе до масово отказване от употребата на никотинови продукти, но категорично ще породи други последици:
Пълнолетните потребители на легални електронни цигари с доказано високо качество и произход ще се върнат към традиционните горими цигари, което би довело до ръст на тютюнопушенето и по-сериозни здравни последици;
Ще се засили развитието на нелегалния пазар на електронни цигари без контрол върху произхода, качеството и състава, включително с наркотични вещества и криминализирането на сектора.
Не на последно място, с цел превенция и избягване на рискови и нелегални продукти в друга нова категория продукти, тази на никотиновите паучове (или заместителите на тютюна, съдържащи никотин), смятаме за логично да се въведе в нашето законодателство максимално допустимо съдържание на никотин в един пауч (например до 20 мг никотин в един пауч). Това също ще отговори на редица отговорни и превантивни практики и ЕС норми в други, дори и съседни на нас държави (като Румъния например и др.), които са въвели подобен лимит с цел недопускане на рискови продукти, предозирани с никотин, достигащи изключително опасни нива от над 50-60 мг никотин в един пауч, каквито за съжаление рискови продукти се наблюдават на пазара у нас.
В заключение, КРИБ като представител на интересите на легалния, прозрачен и регулиран бизнес в страната, изразява категоричното си несъгласие с предложения законопроект и се обръща към Вас с искане процесната материя да бъде задълбочено обсъдена с представители на бизнес организациите, юриспруденцията, здравните и педагогическите специалисти, за да бъде постигнат действително ефективен и полезен за обществото резултат.
Конфедерацията остава на разположение за съдействие с експертна помощ, правна, бизнес и друга информация, относима към темата.
С уважение,
Евгений Иванов
Изп. директор и член на УС
/АЧМ/
news.modal.header
news.modal.text