site.btaПовишаването на дела на професионалното образование не трябва да е за сметка на останалите профилирани паралелки, сочи становище на Областната администрация в Пловдив

Повишаването на дела на професионалното образование не трябва да е за сметка на останалите профилирани паралелки, сочи становище на Областната администрация в Пловдив
Повишаването на дела на професионалното образование не трябва да е за сметка на останалите профилирани паралелки, сочи становище на Областната администрация в Пловдив
Зам.-областният управител на Пловдив Нурджан Караджова. Снимка: Областна администрация Пловдив

Повишаването на дела на професионалното образование не трябва да е за сметка на останалите профилирани паралелки. Това каза за БТА зам.-областният управител на Пловдив Нурджан Караджова. Коментарът й е свързан със становище на Областната администрация относно държавния план-прием в VIII клас за учебната 2025-2026 година за област Пловдив.

От зададените нови стойности за държавния план-прием за следващата учебна година се откроява увеличеният процент на места за професионална подготовка и STEM спрямо намаляващия брой паралелки в профил „Чужди езици“, както и процентното намаляване на места в профили „Математически“, „Природни науки“, „Софтуерни и хардуерни науки“, „Хуманитарни науки“ в сравнение с увеличаващия се процент места в профилираните паралелки.

Според Караджова резкият курс към преобладаваща професионална подготовка, който възстановява прекъснала образователна традиция на повече от 20 години, трябва да е в баланс с професиите на бъдещето. По думите й поемането на този динамичен курс на промяна води до предизвикателството дали децата и родителите са готови и мотивирани да кандидатстват в профилирани професионални паралелки, защото по-големият им дял може да доведе до липса на кандидати. Възможно е да се стигне до там, че учениците ще учат нещо, което не харесват, няма да се реализират в тази област и после бизнесът отново няма да има работници, каза зам.-областният управител.

Според план-приема броят на паралелките за 2025-2026 г. намалява за една учебна година от 221 на 215, като водещият фактор не се формира само от намаляването на броя на учениците. Това, от своя страна, представя както перспективата на развитие на образователната система, така и предизвикателствата, пред които тя е изправена, сочи становището на администрацията. Експертите смятат, че е необходимо да се работи за ранно и системно кариерно ориентиране, набиране и обучение на бъдеща работна сила в средния етап на образователната система и осигуряване на квалифицирани специалисти.

Увеличението на дела на професионалното образование е част от Стратегическата рамка за развитие на образованието, обучението и ученето в България (2021 – 2030). То се обуславя от развитието на дигитализацията и технологиите, прехода към зелена икономика и устойчиво развитие, както и върху насърчаването на партньорства между професионалните гимназии, висшите училища, предприятията и изследователските центрове за споделяне на материална база и инициативи, както и включване в регионални, секторни, национални и европейски мрежи.

Сред най-търсените от работодателите професии се очертават машинен оператор, готвач, шивач, монтьор на електронна техника, шлосер. Прогнозните данни са на Постоянната комисия по заетост към Областния съвет за развитие на област Пловдив. При разпределението на обобщените данни от страна на анкетираните работодатели се посочва голямо разнообразие – над 40 различни професии. При наемането на кадри, изискващи правоспособност, на преден план се извежда търсенето на шофьори, мотокаристи, оператори на металорежещи машини, помощник-възпитатели, здравни асистенти, касиери, оперативни счетоводители и др. Най-големи затруднения при намиране на работна сила се срещат при намирането на специалисти по професиите в преработващата промишленост, в сферата на услугите и търговията, както и в селското стопанство. Тези факти допълнително се усложняват, тъй като според работодателите при намирането на работна сила показателите „Липса на достатъчна квалификация (образование) на кандидатите“ и „Липса на мотивация у кандидатите“ отбелязват най-висок процент, сочи още становището на Областната администрация.

/ХТ/

news.modal.header

news.modal.text

Към 16:54 на 10.01.2025 Новините от днес

Тази интернет страница използва бисквитки (cookies). Като приемете бисквитките, можете да се възползвате от оптималното поведение на интернет страницата.

Приемане Повече информация