site.btaВярата е двустранен процес между Бога и ближния, между Бога и човека, каза отец Войден Божков в Троян

Вярата е двустранен процес между Бога и ближния, между Бога и човека, каза отец Войден Божков в Троян
Вярата е двустранен процес между Бога и ближния, между Бога и човека, каза отец Войден Божков в Троян
Вярата е двустранен процес между Бога и ближния, между Бога и човека, каза отец Войден Божков, наместник на Троянската духовна околия в своята проповед след неделната литургия в храма „Св. Параскева – Петка“ в Троян. Снимка: кореспондент на БТА в Троян Преслава Иванова

Вярата е двустранен процес между Бога и ближния, между Бога и човека, каза отец Войден Божков, наместник на Троянската духовна околия в своята проповед след неделната литургия в храма „Св. Параскева – Петка“ в Троян. В Писанието пише, че само ако свише ти е дадено, само тогава можеш истински да изповядаш, че Иисус е  Христос, Син Божи и Богочовек, въплътил се в едно, посочи той.

В проповедта си той припомни притчата за изцелението на Йерихонския слепец. 

Когато Иисус Христос се приближавал до град Йерихон, той сторил едно от последните си чудеса. Близо до портите на града стоял слепец, който бил чувал за чудесата, които Христос вършел и се обърнал към него, викайки „Иисусе, Сине Давидов, помилвай ме!“ и въпреки укорите на околните, на които пречел, продължил да го призовава, затвърждавайки така желанието си да се приближи до Христос. Когато Господ го повикал при себе си запитал: „Какво искаш да ти сторя?“, той отговорил „Да прогледна, Господи!“ „Прогледни - рекъл Иисус Христос, - твоята вяра те спаси.“

Има нещо, което отличава слепеца от останалите слепци в духовно, а не във физическо отношение и това е, че той изповядва Иисус Христос като син Давидов, т.е. като Месията, и това става свише, разтълкува притчата отецът.

„Чистите по сърце ще видят Бога и бедните духом – за тях е царството небесно“ се казва в писанието, обясни той. Тези, които се смиряват пред Божието слово и го пазят православно и чисто, тези, които с доверие към Бога, а не със своите тълкувания човешки, тръгват да познават Бога, защото така той няма да се разкрие.

Слепецът притежава тези качества – смирил се е, за разлика от всички останали слепци. Иска, труди се, постоянства, страда, но не се отказва и не изпада в малодушие и ропот – а напротив, смирява се. Този човек първо проглежда по по-важния начин – духовния, а после и по по-маловажния.

Прогледнал е духовно, за да не загине във вечността, за разлика от другите, които били физически зрящи, но духовно били слепци, посочи отец Войден. Бог прави това чудо, за да прозрат и другите около него, за да станат невиждащите виждащи.

„Спасението изисква нашата свободна воля, ние доброволно да кажем да на Господа и да се потрудим за него. Трябва да помним, че на Бог се служи с вяра, надежда, любов и смирение“, допълни отецът.

/ХТ/

news.modal.header

news.modal.text

Към 10:34 на 04.12.2024 Новините от днес

Тази интернет страница използва бисквитки (cookies). Като приемете бисквитките, можете да се възползвате от оптималното поведение на интернет страницата.

Приемане Повече информация