site.btaНовата кадастрално-административна информационна система се очаква да заработи на 16 декември

Новата кадастрално-административна информационна система се очаква да заработи на 16 декември
Новата кадастрално-административна информационна система се очаква да заработи на 16 декември
София (21 ноември 2024) Експерти от Агенцията по геодезия, картография и кадастър (АГКК) представят новата кадастрално-административна информационна система пред основни целеви групи - нотариуси, частни и държавни съдебни изпълнители, съдии по вписванията, експерти от Дирекцията за национален строителен контрол, Агенция „Пътна инфраструктура", Националното сдружение на общините в Република България и др. На снимката: изпълнителният директор на агенцията инж. Милен Димиев.Снимка: Христо Касабов/БТА (ПБ)

Основните функционалности на новата кадастрално-административна информационна система бяха представени в Агенцията по геодезия, картография и кадастър (АГКК) пред нотариуси, частни и държавни съдебни изпълнители, съдии по вписванията, експерти от Дирекцията за национален строителен контрол, Агенция "Пътна инфраструктура", Националното сдружение на общините в Република България и др.

Изпълнителният директор на агенцията инж. Милен Димиев съобщи, че новата система се разработва по съвместен проект с "Информационно обслужване". Старата система ще спре работа на 10 декември вечерта и три работни дни Агенцията няма да има система, за да може от 16 декември - понеделник, да стартира новата, допълни той. Договорът с "Информационно обслужване" е от 2021 г.

Чрез новата система ще се подобри както бързината, така и достъпността до административните услуги, предвижда се разпределението на заявленията да става на случаен принцип във всички териториални звена на Агенцията, каза Деян Балтаджев от "Информационно обслужане". Системата интегрира всички налични системи за кадастрални и специализирани данни в АГКК в единна среда за управление на потребителите, работни процеси, сигурност и бази данни. Тя е разработена с изцяло нови потребителски интерфейси и е интегрирана с всички системи на електронното управление: е-автентикация, е-връчване, е-плащана, RegiX. Има и връзка с имотния, търговски регистcр, ГРАО, БНБ, "Български пощи", Ипей, Фастпей. Входът в системата ще става с квалифициран електронен подпис с ПИК на НАП или ПИК на НОИ.

Подаването на заявление вече става без избиране на конкретна служба, защото автоматично информационната система ще го разпредели на служителите. Достъпът до системата е безплатен и не изисква вход, когато става дума за преглед, но когато трябва да се подаде заявление, да се провери собственост, в зависимост от правата, тогава се изисква автентификация посредством квалифициран електронен подпис. Всяко действие в системата на служител или клиент се записва в специални журнали. Сред новостите са добавените данни за исторически имот – поземлен, сграда или самостоятелен обект, така че да може да се види кадастралната карта към минал момент. Скиците имат код за достъп и код за проверка и номер, по който може да се провери дали са издадени от Агенцията и дали са още актуални.

Историята

Деян Балтаджев напомни, че първата информационна система стартира в периода 2006-2008 г. и тя е обединявала кадастралните карти в технологични сървъри, бази данни и връзката с имотния регистър. В начало системата е била децентрализирана, т.е. отделни служби по геодезия, картография и кадастър във всеки областен град са разполагали със своя собствена база данни, сървъри, работни станции и е нямало централизиране на подобно технологично ниво в Агенцията. През 2013 г. е направено централизирането на деловодния модул и тогава стартира Кадастралната административна информационна система за предоставяне на услуги - документооборотната система както онлайн, така и деловодният модул, който е на гишетата. През 2015 г. се централизира и кадастралният регистър в дейта центъра на Агенцията, трансформирани са координатните системи от 1970 г. към  модерната BGS 2005. В този период са разработени и системите за управление на геокартфода и системата, която обслужва плажовете по Закона за устройството на Черноморското крайбрежие. 

Статистиката

Експертът изтъкна, че през годините заявленията за услуги към кадастралната карта са се увеличавали, като през 2015 г. те са били 400 000, а към 2023 г. те вече са 800 000. Справките по кадастрална карта съответно са нараснали от близо 200 000 до 3,5 млн. към 2023 година, а при услугите нарастването е двойно. Покритието на територията на България с кадастрална карта е 98 процента, като броят на поземлените имоти е близо 13,7 млн., 3,2 млн. са сградите и 3 млн.-  самостоятелните обекти, каза Деян Балтаджев и допълни, че са останали необхванати малки населени места в урбанизираната им част, в строителните граници. С времето услугите, имотите, заявленията растат, а системата и хардуерът са такива, каквито са били през 2103 г., обобщи експертът и допълни, че с новия проект, освен в системата, Агенцията по геодезия, картография и кадастър е инвестирала и в покупката на нов модерен хардуер.

/ВЙ/

В допълнение

Избиране на снимки

Моля потвърдете избраните снимки. Това действие не е свързано с плащане. Ако продължите, избраните снимки ще бъдат извадени от баланса на вашите активни абонаментни пакети.

Изтегляне на снимки

Моля потвърдете изтеглянето на избраните снимката/ите

news.modal.header

news.modal.text

Към 03:38 на 22.11.2024 Новините от днес

Тази интернет страница използва бисквитки (cookies). Като приемете бисквитките, можете да се възползвате от оптималното поведение на интернет страницата.

Приемане Повече информация