site.btaВредните емисии от изкопаеми горива ще достигнат нови рекордни стойности тази година, предупреждават учени

Вредните емисии от изкопаеми горива ще достигнат нови рекордни стойности тази година, предупреждават учени
Вредните емисии от изкопаеми горива ще достигнат нови рекордни стойности тази година, предупреждават учени
Снимка: AP /Peter Dejong

Световните емисии на въглероден диоксид, включително тези от изгарянето на изкопаеми горива, ще достигнат рекордно високи стойности през тази година, предадоха осведомителните агенции, като цитираха научен доклад на специалисти, обединени в Световен въглероден проект (Global Carbon Project).

Учените отбелязват, че това ще отдалечи света от пътя за предотвратяване на по-унищожителни екстремни климатични явления.

Докладът беше представен в Баку, където се провежда Конференцията на ООН за климатичните промени. 

Емисии на въглероден диоксид в световен мащаб ще възлизат на 41,6 милиарда метрични тона през 2024 г., в сравнение с 40,6 милиарда тона през миналата година.

По-голямата част от тях се дължат на изгарянето на въглища, нефт и газ. Тези емисии ще възлизат на 37,4 млрд. тона през 2024 г., което е с 0,8% повече от 2023 г., се казва в доклада.

Останалата част идва от използването на земята - категория, която включва обезлесяването и горските пожари. Съставянето на доклада, изготвен от повече от 80 институции, е под ръководството на учени от университета в Ексетър, Великобритания.

"Не виждаме признаци за пик в емисиите от изкопаеми горива през 2024 г.", казва водещият автор Пиер Фридлингстайн, специалист по климата в университета в Ексетър.

Без незабавното и рязкото им намаляване в световен мащаб, "ние ще преминем целта от 1,5 градуса по Целзий, просто ще я подминем и ще продължим", отбеляза той.

Страните се договориха с Парижкото споразумение от 2015 г. да се опитат да спрат повишаването на глобалните температури с повече от 1,5 градуса по Целзий, за да избегнат най-тежките последици от изменението на климата, припомня Ройтерс.

Това ще изисква рязко намаляване на емисиите всяка година отсега нататък до 2030 г., а и след това.

Вместо това емисиите от изкопаеми горива са се увеличили през последното десетилетие. Емисиите от земеползването са намалели за този периода - до 2024 г., когато голямата суша в Амазония предизвика горски пожари и това доведе до увеличаване на годишните емисии от използването на земите с 13,5 на сто до 4,2 милиарда тона.

Някои учени твърдят, че този бавен напредък означава, че целта да не бъдат надвишени 1,5 градуса реално не може вече да бъде постигната.

Данните за тазгодишните емисии показват, че в някои страни бързо се увеличава използването на възобновяема енергия и електрическите автомобили, твърдят авторите на доклада. 

Напредъкът обаче е доста неравномерен - богатите индустриализирани страни ограничават отделяните вредни емисии, а в развиващите се икономики продължават да нарастват.

По време на форума в Баку във вторник избухна напрежение между държавите за това кой трябва да ръководи световния преход от изкопаеми горива, от които се произвежда около 80 процента от световната енергия. Президентът на Азербайджан Илхам Алиев, чиято страна е домакин на конференцията, обвини западните държави в лицемерие, че поучават другите, докато все още са основни потребители и производители на изкопаеми горива, съобщи Ройтерс.

Емисиите в САЩ, най-големият производител и потребител на нефт и газ в света, се очаква да намалеят с 0,6 процента през тази година, докато емисиите в Европейския съюз ще спаднат с 3,8 на сто.

В същото време емисиите от Индия ще нараснат с 4,6 на сто тази година заради нарастващото търсене на електроенергия в резултат на икономическия растеж.

Емисиите в Китай, който днес е най-големият замърсител в света, ще се увеличат незначително с 0,2 процента, сочат прогнозите. 

Авторите на доклада твърдят, че емисиите на Китай от използването на петрол вероятно са достигнали своя пик, тъй като електрическите превозни средства печелят пазарен дял.

Емисиите от международното въздухоплаване и корабоплаване също са се очаква да скочат със 7,8 на сто през тази година, тъй като въздушните превози продължават да нарастват, възстановявайки се след спада по време на пандемията от КОВИД-19.

Проучването е публикувано в изданието Earth System Science Data, отбелязва ДПА.

 

 

/ХТ/

news.modal.header

news.modal.text

Към 13:32 на 13.11.2024 Новините от днес

Тази интернет страница използва бисквитки (cookies). Като приемете бисквитките, можете да се възползвате от оптималното поведение на интернет страницата.

Приемане Повече информация