site.btaКомисията за защита на потребителите има задължението и правомощията по закон да прекратява нарушенията на нормативните актове, посочва в позиция председателят й Мария Филипова

Комисията за защита на потребителите има задължението и правомощията по закон да прекратява нарушенията на нормативните актове, посочва в позиция председателят й Мария Филипова
Комисията за защита на потребителите има задължението и правомощията по закон да прекратява нарушенията на нормативните актове, посочва в позиция председателят й Мария Филипова
Снимка: Минко Чернев/БТА, архив

Комисията за защита на потребителите (КЗП), като държавен орган, има задължението и правомощията по закон да прекратява нарушенията на нормативните актове в защита на потребителите. Това посочва в своя позиция председателят на КЗП Мария Филипова в отговор на настояването на Софийския адвокатски съвет да обясни призива си потребителите на т. нар. бързи кредити, да подават жалби към Комисията, ако има нарушения в договорите им. 

"Адвокатурата разполага с различен обхват на дейност - тя може да съдейства за отстраняване на вреди и възстановяване на законосъобразното положение, но не разполага с правомощията да спира нарушенията или да упражнява контрол над нарушителите. В своето първоначално изявление съвсем ясно се позовавам на разпоредбата на чл. 178, ал. 1 от Закона за защита на потребителите, която урежда задълженията и правомощията на Комисията. Напомням, че КЗП работи от името и за сметка на държавата в обществен интерес - включително и в интерес на всички потребители, юридически лица, неправителствени организации и адвокатурата. Призивите към гражданите да не подават сигнали за закононарушения към овластените органи са не само в нарушение на законодателството, но и подкопават устоите на демократичното ни общество" пише в позицията на Филипова.

"Във връзка с последните публикации и коментари относно дейността на КЗП, потвърждавам, че всички мои действия се ръководят от мисията да защитавам интересите на потребителите и да осигурявам спазването на законодателството. КЗП приветства конструктивния диалог и подкрепата на асоциациите в сектора, като същевременно остава независима институция, която работи в съответствие с правомощията си. Аз като председател на Комисията категорично заставам зад своята позиция за прозрачно и отговорно поведение в защита на правата на потребителите. Изказванията, че КЗП не трябва да призовава гражданите да подават жалби и сигнали за нарушаване на техните права, са не само неоснователни, но и поставят под въпрос защитата на обществения интерес. Подобни призиви биха били равносилни на това да се насърчават гражданите да не сигнализират за закононарушения към органите, които държавата е овластила да ги преустановяват", заявява Филипова. 

БТА припомня, че на пресконференция преди два дни Филипова съобщи, че е издала заповед, съгласно която небанковите финансови институции имат 14 дни да преразгледат договорите с клиентите си за неравноправни клаузи. В противен случай тя обяви, че ще заведе колективен иск в съда и призова пострадалите потребители да подават жалби в КЗП. 

След това вчера Софийският адвокатски съвет призовава Мария Филипова да разясни смисъла на изказването си и да поднесете извинение на всички български адвокати и  цялата адвокатура, като очертаете приноса й за борбата с нелоялните търговски практики и неравноправните клаузи в потребителски договори. 

За БТА от Асоциацията за отговорно небанково кредитиране (АОНК) обявиха, че приветстват активността на КЗП и на нейния председател Мария Филипова относно действията за прекратяване на неправомерните практики на фирми за отпускането на бързи кредити. 

/ЕС/

news.modal.header

news.modal.text

Към 15:54 на 24.11.2024 Новините от днес

Тази интернет страница използва бисквитки (cookies). Като приемете бисквитките, можете да се възползвате от оптималното поведение на интернет страницата.

Приемане Повече информация