site.btaБДП: : Днес беше приет годишният доклад за безопасността на движението по пътищата за 2023 г.
Държавно-обществената консултативна комисия по проблемите на безопасността на движението по пътищата прие Годишния доклад за състоянието на БДП и изпълнението на Националната стратегия за БДП 2021-2030. Във връзка със събирането на пространствени данни от общините за състоянието на пътната инфраструктура по места по качествено нов начин чрез ГИС-базирано приложение и методология за оценка на риска на ДАБДП, подготовката на доклада беше забавена с цел осигуряване на неговата пълнота.
Докладът е изготвен на основание Закона за движението по пътищата и представя различни аспекти от безопасността на пътя за изминалата 2023 г. като глобален и местен здравен проблем пред обществото.
Обобщени са данните за пътнотранспортния травматизъм и пътната обстановка в страната. Синтезиран е напредъкът по отделните тематични направления и стратегически цели, както и са адресирани слабостите в хода на изпълнението. На база на направените констатации и изводи са направени препоръки за предстоящи действия, които според ДАБДП се налагат в спешен порядък за подкрепа на политиката по БДП и защита на националния интерес за намаляване наполовина на смъртните случаи и тежките травми на пътя до 2030 г.
По данни към 19 февруари 2024 г. през 2023 г. в страната са настъпили 6 995 ПТП с 525 загинали и 9 104 ранени. От всички смъртни случаи 97 са с пешеходци. Загинали са 30 деца, а 1 329 са получили наранявания. Наблюдава се увеличение в броя на ранените и загиналите деца пътници спрямо 2022 г., което се свързва с подценяване на детската безопасност в колата. Отчитаме и повече ранени пешеходци в населени места спрямо 2019 г. – индикатор за нуждата от по-голяма защита на уязвимите участници в движението чрез осигуряване на безопасна инфраструктура в градовете. Нараства загрижеността относно начина на ползване на електрически тротинетки предвид това, че 31 деца са пострадали като водачи, а шест деца са ранени като пътници, в разрез със законовите изисквания за движението на този вид превозно средство. По първокласната и третокласната пътна мрежа в условията на висока интензивност на движението и липса на физическо разделяне на потоците тежестта на ПТП е най-сериозна. За общинските пътища инвестициите са още по-малко, което рефлектира в данните за ПТП с пострадали – в селата те нарастват с 16% спрямо 2019 г. и с 9.5% спрямо 2022 г.
В доклада са отчетени дейности, които спасяват живот чрез по-ефективно обучение, по-безопасна инфраструктура, по-добро правоприлагане и повече кампании за социално отговорно поведение. Усилията обаче трябва да се увеличат, а проблемът да получи още по-голям отзвук. Необходим е по-голям принос чрез системна ангажираност на всички компетентни структури с изпълнението на стратегията, провеждане на интензивни информационни кампании за социално отговорно поведение на пътя за преодоляване на дълго натрупвани неблагоприятни за БДП поведенчески модели, и не на последно място – финансиране на дейности за подобряване на пътната безопасност по места на база анализ на нуждите и оценка на риска в допълнение към големите усилия, които общинските администрации полагат за развитие на териториите. В рамките на новия Тригодишен план за действие 2024-2026 и чрез всеки годишен оперативен план има шанс за адресиране на системните слабости, така че държавата и обществото да израснат като ефективен тандем за справяне с травматизма на пътя.
/АЧМ/
news.modal.header
news.modal.text