site.btaСпоразумение за обучения за квалификация на професии за сценично изкуство и култура беше подписано в Националния пресклуб на БТА в София
Споразумение за обучения за квалификация на професии за сценично изкуство и култура беше подписано в Националния пресклуб на БТА в София. Споразумението за сътрудничество е за разкриване и развитие на специалностите в сектора "Сценични изкуства" в Университета "Проф. д-р Асен Златаров" в Бургас - "Художествено осветление", "Художествено озвучаване", "Организатор сценична дейност", "Завеждащ постановъчна част" и други.
Подписи под документа поставиха служебният министър на образованието и науката проф. Галин Цоков, служебният министър на културата Найден Тодоров, ректорът на университета "Проф. д-р Асен Златаров" в Бургас проф. д-р Христо Бозов и председателят на Съюза на артистите в България Христо Мутафчиев.
Сред официалните гости на събитието бяха доц. д-р Нина Найденова - член на Съвета на директорите на Национален дворец на културата - НДК, Ириней Константинов - директор на театър ''София'', Димитър Кабаков - директор на Драматично-куклен театър ''Иван Радоев'', град Плевен, и представители на Младежки клуб ''Има бъдеще".
Модератор на събитието бе актьорът Веселин Плачков.
''Това събитие е много важно по отношение на това, че дава възможност, от една страна, да се развиват специалности на университетско и академично ниво, свързани със сценичните кадри, което беше една празнота досега за нашето висше образование. Така че МОН ще съдейства напълно за развитието на тези специалности в Бургаския държавен университет'', каза проф. Галин Цоков - министър на образованието и науката.
По думите му това споразумение има много важно и знаково значение, защото то за първи път свързва университет, две министерства – Министерство на културата, и Министерство на образованието и науката, Съюза на артистите в България, а чрез него - и хората на изкуството и културата, актьорите, което е едно много важно послание. Проф. Цоков акцентира, че това послание е важно, защото не само в сферата на висшето образование, но и в сферата на училищното образование, културата, изкуството, и особено театъра, имат едно много важно и все още не докрай използвано място.
''Аз се надявам, че с това рамково споразумение ще могат да се развиват така, както е записано, различни колективи от изследователи, от автори, които да прилагат, включително в рамките на училищното образование, определени моменти на обучение чрез театър, чрез драма, да се използват възможностите на национални програми като Национална програма ''Заедно в изкуството и спорта'', където децата да се докоснат до наистина важни и заедно с това интересни за тях произведения, свързани с българската и световна традиция'', коментира проф. Цоков.
По думите му друго важно значение на споразумението е, че чрез изкуство, чрез културата, чрез театъра и драмата, могат да се възпитават, да се изграждат ценности, и децата по естествен начин - възпитание чрез преживяване, образование чрез преживяване, да достигнат до определени истини или да формират ценности за цял живот.
Образователният министър добави, че това споразумение ще постави една нова страница в сътрудничеството между университетите, министерствата и Съюза на артистите в България.
''В България в сферата на културата има много тежка липса на кадри. Тази липса на кадри естествено се дължи, от една страна, на ниските заплати в сектора, от друга страна, се дължи на загубата на внимание от страна на обществото, и оттам – нежеланието на младите хора да се занимават със сценично изкуство'', каза министърът на културата - Найден Тодоров.
Той коментира, че в разговорите за сценично изкуство често се пренебрегват онези хора, заради които всичко се случва на сцената, тези, които правят възможно да се види какво има на сцената, онези, които правят възможно да се чуе случващото се, тези, които съветват актьорите какво да правят. ''На нас в България ни липсва фундаментът в момента в театрите, за да може да се случват качествени представления'', добави министър Тодоров.
По думите му за разлика от актьорите, които могат да сменят своите театри, техническите служители не могат да сменят своите работни театри, защото техниката в театрите трябва да има своите стопани, а това са именно тези технически работници, тези, които познават как функционира осветлението, как функционира звукът, какво е необходимото време, за да се стигне до сцената и така нататък.
''Тези хора са вързани за своя театър, те работят за него, и те го правят да бъде това, което е, тях ние не виждаме, а те изчезват'', заяви министър Тодоров и изрази надеждата си споразумението да бъде началото на преодоляването на една тежка, невидима от обществото криза в сценичния сектор.
''Имам удоволствието да съм тук, за да направим нещо, което наистина ще бъде полезно, не само за сценичното изкуство, но то ще бъде полезно и за младите хора, учениците в средното образование. По този начин ние хвърляме един мост между средното и висшето образование'', каза проф. Христо Бозов – ректор на Университет ''Проф. д-р Асен Златаров''.
''Надявам се съвсем скоро да започнем обучението на професионални бакалаври по няколко специалности – ''Художествено озвучаване'', ''Художествено осветление'', ''Организатор на сценичната дейност'' и една магистратура, която ще е за обучения на театър-майстори, този, който ще подпомага режисьора и всички други дейности, свързани със самия технологичен процес'', добави проф. Бозов.
Той каза, че от висшето училище ще се стремят да излязат извън рамките на театъра, да отидат в читалищата, защото в България има няколко хиляди читалища, които също имат голяма нужда от кадри.
''Надявам се, че акцентите в това споразумение, които са, от една страна, създаването на такива специалности, и от друга страна, създаване на подобни смесени колективи между академичната общност, дейците на културата, Министерствата, ще спомогнат за подобряване на образователния процес, защото в самото обучение ние ще разчитаме много на хора от практиката, а именно – ще каним известни български дейци на изкуството също да преподават'', обясни проф. Бозов.
Той добави, че от друга гледна точка, влизайки в училищата, занимавайки учениците, хората от практиката ще подпомогнат на учителите, така че те да предават по по-добър начин знанията към учениците, защото, в крайна сметка, учителите са едни артисти, пред които има публика – учениците. Учителят трябва да предаде определена информация към тях, което много зависи от неговото сценично поведение и умения, които екипът на Бургаския държавен университет ще развива чрез различни квалификационни курсове в департамента по ''Квалификация и професионално развитите на учителите''.
''Кадрите за точно този тип професии в театъра са много ограничени, поради остарялата морално техника, поради факта, че младите хора не могат да работят с толкова стара техника, заплащането е изключително ниско и повечето хора, които влизат да работят в тези специалности, след първия месец отиват и започват да озвучават сватби например, защото им е по-изгодно'', каза Христо Мутафчиев - председател на Съюза на артистите в България (САБ).
По думите му е изключително важно създаването именно на тези специалности.
''Ние, като организация, от Съюза на артистите заставаме плътно зад това споразумение и ще работим с всичко, което е възможно, за да може наистина хората да получат по-висок ценз и да се научат на конкретни неща'', добави председателят на САБ.
''Наистина, техниката, с която младите хора трябва да работят в сценичните пространства и институтите, е морално остаряла. От тази гледна точка бъдещите специалисти трябва да бъдат обучавани на съвременната техника, за което ще насоча вниманието на проф. Бозов да кандидатства в Министерството на културата за осъвременяване на техниката, с която разполага като сцена, база, звук и осветление, за да може, когато завършат тези млади хора, да отидат да работят в театри и сценични пространства, които са крачка напред и са осъвременили техниката си, което е нещо, което Министерството на културата трябва да приеме като ангажимент, и държавата, разбира се'', обясни Христо Мутафчиев.
''За да се започне приемът, се преминава през процес на акредитация, и ние вече готвим документите. Когато са готови, ще ги подадем в Националната агенция по оценяване и акредитация, а след това Министерството на образованието и науката отпуска бройки, които са държавна поръчка или ако има, платено обучение. Някъде около три години след началото на обучението, ние изпълняваме тази проектна акредитация. След нея вече има програмна акредитация, която също преценява как сме се справили за този период, и тогава се дава пълен картбланш за обучение'', отговори проф. Христо Бозов на журналистически въпрос във връзка с началото на обучението и бройките, които ще са обявени за прием, като добави, че една от целите на Бургаското висше училище, е да привлече и чужденци за обучение в новите специалности.
/ХТ/
В допълнение
Избиране на снимки
Моля потвърдете избраните снимки. Това действие не е свързано с плащане. Ако продължите, избраните снимки ще бъдат извадени от баланса на вашите активни абонаментни пакети.
Изтегляне на снимки
Моля потвърдете изтеглянето на избраните снимката/ите
news.modal.header
news.modal.text