site.btaОБНОВЕНА Предложения за развитие на проекти от национално значение, свързани с водите и транспорта, представиха експерти
Сдружение „Граждани за екология и сигурност“ (ГЕС) и сдружение „Културно-историческо наследство и туризъм“ (КИНТ) представиха предложения за развитие на проекти от национално значение, свързани с водите и транспорта. Част от тях са свързани с подобряването на използването на река Дунав, развитието на автомагистрала „Струма“ в частта на Кресненското дефиле и археологически комплекс „Скаптопара“. Идеите бяха представени на пресконференция в Националния пресклуб на БТА в София от екип с ръководител арх. Георги Бакалов. Те включват градоустройствени разработки с конструктивно технологични решения.
Едно от предложенията е да се инициира проект за повишаване нивото на река Дунав с цел запазване на българския бряг и крайречните градове от свлачища. Реката трябва да се развие като територия за туризъм, отдих и спорт, смятат експертите. Те застъпват идеята за плавателен канал „Русе-Варна“, а мостът „Русе – Гюргево“ да се осъвремени за споделен железопътен и автомобилен транспорт в долното си ниво. По думите на проф. д-р инж. Добрин Денев българският бряг на Дунав е по-висок и проектните предложения са съобразени с тези геоложки особености. Стесняване на напречното сечение на реката с цел преминаване на тежкотоварни кораби също е сред акцентите на проектите. Прилагането на екологични мерки подобрява транспорта по река Дунав и развитието на селското стопанство с напоителни и транспортни канали при спазване на европейските изисквания, отбеляза инж. Деница Янакиева.
По време на пресконференцията представителите напомниха за климатичните промени и отчетоха нуждата от осигуряване на достатъчно количество вода за питейни нужди и за напояване.
Относно автомагистрала „Струма“ според сдруженията може да се изработи проект за пътно платно на естакада с височина 4-5 м. „Това ще даде добра възможност за преминаване на хора, техника и обитатели сред природата“, се посочва в изложеното писмено предложение. Районът на Кресна е особена зона и природата трябва да се пази, каза Денев.
Относно комплекса „Скаптопара“ от ГЕС и КИНТ напомниха, че има обещание от представители на държавни институции и общини за съхраняване на археологическите ценности. Отчетен беше потенциалът за реализиране на търговски комплекс от двете страни на магистралата „чрез публично-частно партньорство с малкия и среден местен бизнес“.
Предложенията за реализиране на Дунавската стратегия с подобряване на корабоплаването по Дунав и превенция на риска за дунавските градове от срутвания, заедно с плавателния канал Русе-Варна, изискват единен подход за поддържане на водите в Северна България, обясниха експертите. Те са презентирани на Черноморски икономически форум и в парламента в Букурещ за пряка връзка на Черно море с Дунав-Маин-Рейн и пристанище Ротердам, поясниха те. Беше обърнато внимание и на необходимите технологични решения за преодоляване на критичното състояние на конструкцията на Аспаруховия мост при Варна, която се нуждае от спешни мерки за укрепване. Предлаганите решения за водните пътища са пряко свързани с развитие и на историческите обекти, като Плиска, Преслав, Мадара, Солниците в Провадия и др. Предлага се рационално строително решение, без предвиденото рисково и скъпо тунелно преминаване за магистрала Струма в Кресненското дефиле, която е част от стратегическото направление от Оряхово-Бекет на Дунав до Солун на Средиземно море.
/ТНП, ВД/
В допълнение
Избиране на снимки
Моля потвърдете избраните снимки. Това действие не е свързано с плащане. Ако продължите, избраните снимки ще бъдат извадени от баланса на вашите активни абонаментни пакети.
Изтегляне на снимки
Моля потвърдете изтеглянето на избраните снимката/ите
news.modal.header
news.modal.text