site.btaОБНОВЕНА Основната причина за катастрофата на самолет L-39ZA е поемането на неоправдано висок риск, каза полковник Петко Василев

Основна причина за катастрофата на учебно-боен самолет L-39ZA през септември е поемането на неоправдано висок риск при изпълнение на елементи от сложния пилотаж. Това каза полковник Петко Василев, държавен експерт в отдел „Разследване на авиационни произшествия и инциденти“ в Служба „Военна полиция“. Министерството на отбраната представя на пресконференция резултатите от проверките на авиационния инцидент от 13 септември т.г. в Трета авиационна база в Граф Игнатиево.

На 13 септември т.г., при подготовка за демонстрационен полет край Граф Игнатиево катастрофира учебно-боен самолет L-39ZA. Загинаха двамата пилоти от 12-а авиационна база в Долна Митрополия Петко Димитров и Венцислав Дункин. Те бяха повишени посмъртно във военно звание.  

Авиационното произшествие е класифицирано като катастрофа, посочи полковник Василев.

Като съпътстващи причини той посочи нарушаване на мерките за безопасност, нарушаване на реда на изпълнение на полетната задача и неправилна оценка на запаса от височина при вземане на решение за начина на извеждане на въздухоплавателното средство от фигура във вертикалната равнина, тъй като в горната точка самолетът е бил управляем и е можел да бъде изведен от фигурата по друг начин.

Комисията проведе разследването в четири основни направления: проучване на летателната подготовка на екипажа и организацията на полета, медицинско изследване, изследване на авиационната техника и проучване на обстоятелствата, при които е възникнало авиационното произшествие, обясни полковник Василев.

Двамата загинали пилоти Петко Димитров и Венцислав Дункин имат съответно по 50 часа и 30 минути и 51 часа нальот за 2024 г.

Комисията не откри данни, които пряко да са допринесли за катастрофата в организационната дейност на мероприятието, каза полковник Василев. Пилотите са преминали успешно и медицинските прегледи.

Към датата на катастрофата самолетът притежава необходимия запас от ресурс и са му извършени всички видове подготовки, предписани в техническата документация. Комисията не констатира отклонения в параметрите на работа на авиационната техника, каза полковник Василев.

Между 12:30:16 и 12:30:17, в рамките само на секунда и половина, са били изпълнени условията за успешно катапултиране според регистрираните параметри от бордните системи за обективен контрол. Екипажът не е предприел действия за аварийно напускане на самолета, обясни полковникът.

Комисията проведе беседи с ръководителя на полета и той е обяснил, че не е прекратил задачата, защото самолетът е бил управляем през цялото време и не е забелязал нещо, което да го усъмни в благоприятното завършване на полета, каза още полковник Василев.

Служебният министър на отбраната назначи комисия за разследване на авиационното произшествие. Това разследване е независимо от досъдебното и съдебното производство и единствената му цел е да установи причините за произшествието и да набележи мерки да минимизирането на вероятността от нови подобни инциденти, обясни полковник Петко Василев.

В началото на октомври от Министерството на отбраната съобщиха, че данните от "черната кутия" на самолета L-39ZA са снети успешно и предоставени на разследващия екип от Военната прокуратура. 

/РИ/

В допълнение

Избиране на снимки

Моля потвърдете избраните снимки. Това действие не е свързано с плащане. Ако продължите, избраните снимки ще бъдат извадени от баланса на вашите активни абонаментни пакети.

Изтегляне на снимки

Моля потвърдете изтеглянето на избраните снимката/ите

news.modal.header

news.modal.text

Към 10:28 на 18.12.2024 Новините от днес

Тази интернет страница използва бисквитки (cookies). Като приемете бисквитките, можете да се възползвате от оптималното поведение на интернет страницата.

Приемане Повече информация