site.btaНатрупващо се напрежение показва проучването на "Кофас" за междуфирмените плащания в Германия

Натрупващо се напрежение показва проучването на "Кофас" за междуфирмените плащания в Германия
Натрупващо се напрежение показва проучването на "Кофас" за междуфирмените плащания в Германия
изображение: "Кофас"

"Кофас" публикува годишното проучване за корпоративните плащания в Германия за 2024 г., което разкрива основни тенденции и предизвикателства, свързани с платежното поведение на германските компании. Макар общата картина на търговските задължения да остава относително стабилна, а техните забавяния да показват минимални промени спрямо миналата година, финансовите рискове нарастват, съобщиха от "Кофас - България".

Резултатите показват, че 16 на сто от компаниите съобщават за просрочени плащания, които представляват 2 на сто или повече от годишния им оборот. Това създава сериозни финансови предизвикателства, особено в сектори като машиностроенето, където тези рискове са най-изразени. В допълнение към това, политическата несигурност и нарастващото използване на стратегии за намаляване на риска оказват влияние върху бизнес перспективите.

Нарастващи финансови рискове въпреки относителната стабилност при условията на отложено плащане

Проучването разкрива, че германските компании не са променили особено поведението си по отношение на предлагането на отсрочено плащане. Осемдесет на сто от участващите компании предлагат условия на отложено плащане през 2024 г., което е почти толкова, колкото през 2023 г. Средният срок на погасяване на корпоративните задължения остава кратък - 32,1 дни, което показва предпочитанията на немския бизнес за по-кратки кредитни срокове.

Секторът на машиностроенето се откроява с най-висок дял компании, предлагащи условия на отложено плащане (94 на сто), докато едва по-малко от половината фирми от сектори като финансово-консултантските услуги предлагат кредитни споразумения.

Въпреки че платежното поведение на платците на анкетираните компании остава сравнително стабилно, финансовите рискове се увеличават. Процентът на компаниите, съобщаващи за натрупани дългосрочни просрочени задължения към своите контрагенти (между 6 месеца и 2 години), които представляват 2 процента или повече от годишния им оборот, се е увеличил до 16 на сто през 2024 г., спрямо 9 на сто през 2023 г. Секторът на машиностроенето е най-засегнат, като 30 на сто от компаниите в него съобщават за просрочени плащания над 2 на сто от годишния си оборот.

Зачестяват забавянията на плащанията, а с тях и финансовите рискове продължават да нарастват

Въпреки че броят на компаниите, съобщаващи за нови просрочвания на задължения, се е увеличил съвсем леко до 78 на сто, средната им продължителност нараства до 30,8 дни, което е увеличение с 0,7 дни спрямо 2023 г.. Секторите на строителство, търговия на едро и дребно и машиностроенето са изправени пред най-големите предизвикателства, като някои от компаниите в тях съобщават за забавеняния по изплащането на издадени търговски фактури, падежирали преди над 150 дни.

Песимизмът и несигурността замъгляват перспективите

Германските компании остават силно песимистично настроени към икономическата обстановка, като 48 на сто от участниците в проучването заявяват, че текущото им бизнес състояние през 2024 г. се е влошило в сравнение с предходната година. Само 9 на сто съобщават за подобрение, което води до нетна разлика от -39 пункта – най-ниското ниво на оптимизъм от началото на пандемията от COVID-19.

Мерките за намаляване на риска

В отговор на нарастващите рискове, 16 на сто от германските компании съобщават, че са приложили мерки за намаляване на риска през 2024 г., спрямо 12 на сто през 2023 г. Очаква се тази тенденция да се ускори, като 30 на сто от компаниите планират да приложат такива мерки до 2027 г. По-специално секторът на машиностроенето е най-активен в прилагането на стратегии за контрол на риска, като една трета от компаниите вече са въвели такива.

Мерките за намаляване на риска все повече се фокусират върху диверсификацията на доставчици и клиенти, като 41 на сто от компаниите прилагат този подход, спрямо 29 на сто през 2023 г. Стратегиите за nearshoring, където компаниите преместват веригите за доставки по-близо до основните пазари, също набират популярност, като 24 на сто от фирмите вече ги прилагат.

Докато условията на плащане и забавянията в Германия остават относително стабилни, финансовите рискове, свързани с просрочените плащания и песимистичната икономическа перспектива очертават значителни предизвикателства за бизнеса през следващата година. С нарастващото значение на мерките за намаляване на риска, германските компании се адаптират към все по-несигурната бизнес среда. 

Българското машиностроене отчита сериозни спадове в оборотите, съобщи днес в интервю за БТА Виолин Ненов, председател на Българската браншова камара по машиностроене. Той допълни, че рецесията на европейската икономика има много голямо значение за бранша, тъй като машиностроителното производство на България е силно експортно ориентирано - в няколко от отраслите над 75 процента от продукцията се изнася. Влошаването на икономическата ситуация в Европейския съюз и особено в Германия има доста сериозни последици и за нашите фирми, коментира днес Ненов.

/ВЙ/

news.modal.header

news.modal.text

Към 19:32 на 21.11.2024 Новините от днес

Тази интернет страница използва бисквитки (cookies). Като приемете бисквитките, можете да се възползвате от оптималното поведение на интернет страницата.

Приемане Повече информация