site.btaЕкологично сдружение "За Земята" – Доклад: Европа напредва към доставки с нулеви емисии в градовете
Доклад: Европа напредва към доставки с нулеви емисии в градовете
35 града в Европа работят по планове за въвеждане на зони с нулеви емисии
Най-малко 182 компании от различна големина и браншове са се присъединили към алианси за преход към градска логистика с нулеви емисии в Брюксел, Виена, Лисабон, Ротердам и региона Фландрия в Белгия.
110 европейски града са се присъединили към международните споразумения за декарбонизация на транспорта в градовете
В София е въведена Зона за ниски емисии от транспорта, която има потенциал да насърчи чистите доставки в града, ако Общината обърне специално внимание на това
Ново общоевропейско проучване, към което българското екологично сдружение „За Земята“ допринася, посочва градове и компании на континента, които заменят замърсяващите дизелови превозни средства за доставки в градовете с по-чисти алтернативи. Докладът, наречен „Пионерите на логистиката с нулеви емисии в европейските градове“, се появява малко преди въвеждането на първите зони с нулеви емисии в Европа през 2025 г.
Преминаването към по-чист транспорт е основно предизвикателство в Европа. Въпреки че микробусите и камионите представляват едва 13% от превозните средства по пътищата на ЕС, те допринасят за шокиращите 51% от емисиите на азотни оксиди (NOx) и 40% от парниковите газове от автомобилния транспорт. Ако не бъдат предприети мерки, трафикът, свързан с градската логистика, вероятно ще продължи да нараства. Между 2014 и 2023 г. броят на регистрираните дизелови ванове във Великобритания се е увеличил с над милион, като този модел се повтаря и в други европейски страни.
Големи градове и компании променят ситуацията
Докладът на групата за чист транспорт Clean Cities, в която участва и „За Земята“, посочва 35 града в Европа, които са поели ангажимент за въвеждане на зони с нулеви емисии за товарния транспорт. Повече от 100 града са подписали международни ангажименти да станат въглеродно неутрални, включително с действия за декарбонизация на автопарка. По-голямата част от тези населени места се намират в Нидерландия, където национален закон задължава създаването на зони за доставки с нулеви емисии. Въпреки това, градове в още доста държави са се присъединили към инициативата и са въвели или имат планове да въведат свои собствени зони с нулеви емисии.
Проучването посочва цели 182 компании, които избират електрически и карго-велосипедни доставки. Много от тях са в логистичния сектор, включително най-големият доставчик на пощенски услуги в Австрия, Österreichische Post, както и IKEA Group, bpost в Белгия, DHL Express, DPD и UPS, които работят за трансформация на градската логистика.
Преминаването към по-чиста логистика може да има и икономически ползи за бизнесите, показва опитът на Österreichische Post AG. „Всеки ден пестим енергия и разходи, а превозните средства, които използваме, са се доказали като надеждни. Повече от 40% от нашите около 4 000 превозни средства вече са с нулеви емисии, а целта ни е до 2030 г. да осигурим неутрална доставка с нулеви въглеродни емисии на последната миля в цяла Австрия“, казва Пол Яначек, старши вицепрезидент, отговарящ за автопарка на компанията.
Намаляването на броя на пътуванията чрез използването на пунктове за доставки или микро хъбове, както и преминаването към по-малки и по-ефективни превозни средства, също са подчертани като ключови начини за справяне с емисиите от товарния транспорт.
Градската логистика е несъразмерен замърсител. Често превозни средства за доставки и зареждане на товари изминават много по-голям пробег в градовете, затова са един от първите обекти на регулация в големите градове, с цел постигане на по-бързи ефективни резултати. Въпреки че в България имаме и допълнителния проблем с един от най-старите автопаркове в Европа, както и пропуски в контрола на най-замърсяващите МПС, Зоната с ниски емисии в София остава недостатъчно фокусирана върху тях.
Възможност да почерпим от опита
„Пионерите на логистиката с нулеви емисии в европейските градове“ съдържа и интересни идеи и стъпки за сътрудичество между публичния и частния сектор и гражданите за по-бързо и безпроблемно въвеждане на незамърсяващи алтернативи за градска логистика. Един от тези примери идва от Ротердам. През 2019 г. градът подписа споразумение с водещи компании от сектора, очертаващо конкретни действия за ограничаване на емисиите от градската логистика и подкрепа за приемането на зона с нулеви емисии за товарния транспорт. Поетапният преход към позволяване само на електрическа и активна мобилност в центъра на града ще започне през януари 2025 г. и ще бъде напълно завършен до 2030 г. В Нидерландия бе разработена национална програма за градска логистика, разказва Нинке Онен от организацията Natuur en Milieu. „Работата съвместно с компании и търговски асоциации наистина помогна да се движим с добри темпове и да помогнем на градовете да предложат вид стимули и подкрепа, които помагат на всички - не само на тези компании, които имат най-голям капацитет за промяна. Това, което виждаме в Нидерландия, може да се случи и в други градове и страни."
Градската логистика има своя значим принос за замърсяването на въздуха в България, тъй като често превозните средства са стари, а употребата им е интензивна. Добра възможност за развитие на чисти доставки в София дава Зоната с ниски емисии от транспорт, която да обхване микробуси и камиони. В момента те са изключени от ограниченията за навлизане в зоната. Драгомира Раева, координатор за чиста мобилност в „За Земята“ обясни, че това е ефективен начин за действие: „Добрите примери от европейски градове са ценни за нас, за да почерпим информация и да се възползваме от споделения опит, който да адаптираме и приложим в София и други български градове. В ръцете на Столична община и Столичния общински съвет е да подобри параметрите на Зоната с ниски емисии, за да има тя осезаем ефект за по-чист въздух в града, особено по отношение на замърсяването с азотен диоксид, чийто основен източник е трафикът.“
Ръководителят на Clean Cities Барбара Щол смята, че логистиката с нулеви емисии е неизменното бъдеще на градовете: „Транспортните емисии остават упорито високи и нарастващи в Европа, а доставките са голяма част от проблема. С увеличаването на електронната търговия, милиони повече ванове сега изпълват улиците. Но виждаме как градовете и компаниите работят заедно, за да решат проблема, и тези партньорства дават резултати на терен. Въпреки това, подходът работи само с компании, които са готови да действат - за да уеднаквим условията на играта, е необходимо регулиране.“
Докладът „Пионерите на логистиката с нулеви емисии в европейските градове“ (на български език) може да бъде изтеглен тук:
https://www.zazemiata.org/resources/european-zero-logistics-pioneers/
/ВМ/
news.modal.header
news.modal.text